• Guf1521319

    Så virrigt med ÄL, mens och graviditet.

    Hej!

    Jag känner mig så förvirrad med allting. Fick min mens idag 5/1-2019. Hade jag då ägglossning för cirka 14 dagar sedan om min menscykel är allt mellan 90 dagar till 10 dagar? Bör jag räkna så ändå? Eller är ÄL stickor enda chansen för att få klarlagd ÄL?

    Om jag hade oskyddat sex 1-2ggr/dag varje dag i 15 dagars tid cirka, och OM man skulle blivit befruktad, skulle jag ej ha fått min mens nu isåfall? Skulle den försvunnit då som grav.tecken OM ägget blivit befruktat på ÄL för dedär cirka 15 dagarna?

    Luddigt inlägg, jobbar natt och är trött i huvudet. Hoppas ni förstär vad jag menar

  • Svar på tråden Så virrigt med ÄL, mens och graviditet.
  • EpicNurse

    Ägglossningen är alltid ca 2 veckor innan mensen. Men eftersom cykeln kan vara mycket längre än 28 dagar så kan man inte säga att ägglossningen alltid kommer 2 veckor efter mensen. Därför kan man inte med säkerhet veta när ägglossningen var förrän man väl får mens, eller om man testar med stickor.

    Mensen uteblir nästan alltid vid graviditet eftersom slemhinnan i livmodern ska vara kvar när man är gravid, för att det är där graviditeten sitter fast.

    Ägget blir befruktat ca ett dygn efter ägglossning. Och fäster ca en vecka senare, då blir man gravid. Man kan bli gravid av samlag som sker 7 dagar innan ägglossning fram till 1 dag efter ägglossning. Men det är som störst chans att bli gravid om man har sex 3-0 dagar innan ägglossning.


    ~ Sjuksköterska ~
Svar på tråden Så virrigt med ÄL, mens och graviditet.