• Halkie

    Felbehandlad av tandläkare?

    Hej!

    Vill först och främst fråga om någon vet hur snabbt en tandrot kan börja "självdö".

    Jag ska nämligen göra en rotfyllning om mindre än 2 veckor och är ganska butter över mitt öde.

    Varför? För att jag är osäker på om det är min tandläkare som orsakat skadan eller inte.

    Lång historia: jag opererade bort visdomstanden i mitten av November-18 (nedre käken). Andra gången jag tar bort en v-tand och det utfördes av samma läkare båda gångerna.

    Men, när bedövningen sattes vid 2 tänder fram från visdomstanden så knäppte det till i tandköttet, det kändes olustigt och obehagligt. Efter operationen hade jag ingen känsel i några dagar i tandköttet vid bedövningen och fram till läppen. Det pirrade och ilade i tänderna och tandköttet kliade. Känseln i läppen kom tillbaka så småningom, men känseln vid tand nr 2 har jag än idag ingen känsel i. Jag kom tillbaka på återbesök 2.5 veckor efteråt och där förklarade han att en nervskada förmodligen hade skett och att den kommer tillbaka så småningom, ju ondare det gör desto bättre var hans ord. Han kollade även hålet efter operationen och sa att det läker fint. 2 dagar efter återbesöket märkte jag hur käken började göra ondare och ondare och att tandköttet runt tanden började svullna. Tanden började göra ont. Smärtan ökade kraftigt mot helgen, hade ont i käken, tinningen, ner på halsen och kunde inte sova, osv. Så jag ringde 1177 och frågade om nervskadorna, blev tillbedd att åka till jouren och fråga om medicin mot smärtan, där blev jag nekad av damen i luckan varpå hon säger att nervskador finns det ingen medicin för. Dagen efter ringde jag 1177 igen där de ringde jouren åt mig. Så fick jag hämta citodon som intogs direkt och jag kunde äntligen få sova. Ringde om akuttid på måndagen, men allt var uppbokat. Fick en tid på tisdagen.

    Där och då förklarar jag min onda tand och att jag tror något måste ha hänt vid bedövningen. Dom tittade lite lätt på den och sa att jag nog fått infektion i hålet efter operationen istället. Dom blåste ur och rensade. Sen fick jag penicillin för 1 veckas tid. Infektionen och det onda i käken osv gick över, det onda i tanden var fortfarande dock kvar.

    Vid nyår så fick jag svårt att sova igen pga tanden. Jag har ätit ipren/Alvedon dagligen sen operationen. Några dagar senare krävde jag en röntgen på tanden. Så visar det sig att runt ena rotsidan på tanden är det svart. Och som sagts, ska jag göra rotfyllning om mindre än 2 veckor.

    Jag frågade om detta är pga nervskadan jag fått, men den tandläkaren sa "nej, du har bara haft otur att det hänt samtidigt som operationen".

    Mina tankar virvlar om att tandläkaren har felbedövat vid ingreppet av visdomstanden och har därför skadat nerverna tillräckligt för att syre/blod-tillförsel till tanden inte fungerar längre. Jag har som sagt fortfarande ingen känsel bredvid tanden.

    Kan även tillägga att mina tänder röntgades tidigare under 2018 i juli eller augusti och det var inget dom anmärkte på då.

    Har jag blivit felbehandlad? Kan det vara tandläkarens ingrepp med bedövningen som orsakat skada på tanden ändå?

    Det är jävligt dyrt att gå till tandläkaren och jag har ingen lust att punga ut för något som någon annan vållat mig.

    Hur kan jag gå till väga om det behövs en utredning? Ska man dra en Lex Maria?

    Jag är väl medveten om att jag bara kan ha haft otur och accepterar det isåfall. Jag frågar nu för att jag är osäker och själv inte är utbildad läkare.

    Mkt tacksam för svar.

  • Svar på tråden Felbehandlad av tandläkare?
  • Långbenopluto

    Det enda du an göra i detta läge är att gå till en annan tandläkare för bedömning, och anser denne att du är felbehandlad så gör du en anmälan.

    Innan dess är det ingen idé.

Svar på tråden Felbehandlad av tandläkare?