• Anzil

    Kruka med massa stenar i botten

    Hej!
    Jag är van vid krukor som har en liten ''tallrik'' som är under själva krukan.

    Jag tyckte min Svärmorstunga kunde behövas byta till en större kruka. Jag vände mig till en växtaffär där de sålde mig bara en kruka och så fick jag en massa stenar i köpet. De sa att stenarna skulle vara längst under och det är för att växten skulle få lite luft.

    Så stenarna placeras alltså innan man lägger i jorden.

    Kan man göra detta egentligen? Jag vill inte att min växt skall må dåligt.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Kruka med massa stenar i botten
  • Erica94

    Säker att det var sten? Lecakulor är vanligt att lägga i botten på krukan, det gör också att blomman inte övervattnas.

  • EmberEyes
    Anzil skrev 2019-01-05 18:19:00 följande:

    Hej!
    Jag är van vid krukor som har en liten ''tallrik'' som är under själva krukan.

    Jag tyckte min Svärmorstunga kunde behövas byta till en större kruka. Jag vände mig till en växtaffär där de sålde mig bara en kruka och så fick jag en massa stenar i köpet. De sa att stenarna skulle vara längst under och det är för att växten skulle få lite luft.

    Så stenarna placeras alltså innan man lägger i jorden.

    Kan man göra detta egentligen? Jag vill inte att min växt skall må dåligt.

    Tack för svar!


    Hur menar du "kan man göra detta"? Att stoppa småsten/leca-kulor i botten på en kruka är väl ganska vanligt? Jag utgår från att personen som sålde dig prylarna i växtaffären har en viss fabless för just växter, och därför gav dig råd i all välmening.
  • Anzil
    Erica94 skrev 2019-01-05 18:49:18 följande:

    Säker att det var sten? Lecakulor är vanligt att lägga i botten på krukan, det gör också att blomman inte övervattnas.


    Jo, det är kulor :)
    myskmalva skrev 2019-01-05 18:54:40 följande:

    Är det en "självvattnande" kruka du har köpt?


    Självvattnade kruka? Jag har aldrig hört talas om det. NU vart jag osäker om jag faktiskt skall vattna växten lika mycket som jag brukar eller inte. Hur vet man om detta är självvattnade kruka?

    Jag tror dock inte att det är det.
    EmberEyes skrev 2019-01-05 18:55:53 följande:
    Hur menar du "kan man göra detta"? Att stoppa småsten/leca-kulor i botten på en kruka är väl ganska vanligt? Jag utgår från att personen som sålde dig prylarna i växtaffären har en viss fabless för just växter, och därför gav dig råd i all välmening.
    Så skönt att läsa eran svar, tack! :)

    Jag vart bara lite orolig att min växt inte skulle må bra.

  • Bertram

    Förmodligen lecakulor du fick, går att lägga i botten eller blanda jorden med, tänk på att ha en sandig jord för tex kaktusar. Svärmorstungan gillar även att stå väldigt trångt med rötterna, får den en för stor kruka är risken att den blir ledsen. Och dom vill ha minimalt med vatten

Svar på tråden Kruka med massa stenar i botten