• Ananas87

    Gravid - känner ingen glädje

    Hej,

    Innan jag blev gravid så längtade jag efter barn och en familj, nu är jag gravid i v.14 men känner inte direkt någon större glädje utan mest oro. Det känns jobbigt och inte bekvämt att berätta för andra såsom på jobbet men även till familjen, känns som om jag helst inte vill att det ska märkas att jag är gravid. Men det är inte heller så att jag vill göra abort. Min sambo känner likadant, kan tillägga att varken någon av oss är några personer som vill göra nu någon stor sak av saker eller vara i centrum. Undrar om det finns fler som känner igen sig? Är det normalt att känna såhär eller bör jag vara orolig att vi inte känner mera glädje?

    Tack för all er hjälp!

  • Svar på tråden Gravid - känner ingen glädje
  • Jsv17

    Det är normalt att känna olika i sin graviditet och ofta hamnar en graviditet och kommande bebis väldigt mycket i centrum, och är man en sådan person som inte gillar det är det ju inte så konstigt om det upplevs som jobbigt. Att inte känna glädje just för själva graviditeten betyder ju inte att man inte känner glädje över det kommande barnet.

    Är det däremot så att du känner dig nere överlag så kan det ju vara en graviditetsdepression och då måste du få hjälp med det på mvc.


    Pojke 9-12-17
  • Anonym (A)

    Känner verkligen igen mig i det du skriver. Är i v14 och har inte den glädjen "man ska ha". Barnet är planerat och jag va så ivrig att bli gravid, men när jag väl blev det så kände jag ingenting? Min sambo är överlycklig och jag är så glad för att han har dom känslorna. Jag har berättat detta för min kusin och hon stöttar mig väldigt mycket när jag tycker det är jobbigt. Förhoppningsvis så blir det bättre när magen har börjat växa och man kan liksom se att man har ett liv i sig som är hälften mig och hälften min sambo.

    Lycka till och hoppas du också får en glädje snart :)

  • Ananas87

    Skönt att höra att det är fler som upplevt detta. Det stämmer det du säger att bara för att man inte känner glädje i själva graviditeten behöver inte betyda att man inte kommer känna glädje i det kommande barnet.

    Tack för era input! :)

Svar på tråden Gravid - känner ingen glädje