• Enjobbigresa

    Spontant gravid efter missfall vid ivf?

    Hej!

    Jag och min man genomgick vår första ivf för två månader sen ca. Aldrig blivit så glad som när jag äntligen (efter 5års försök) för första gången fick ett pluss. Tyvärr höll det inte så länge, och redan i v7 fick jag missfall..... pga att kliniken höll julstängt fick vi ?vila kroppen? en månad och vänta till nu i januari för nästa försök.

    Men nu bim-4 har jag börjat känns lite gravidsymtom. Lite lätt illamående och svag smärta i nedre delen av magen ( känns nästan precis som när jag var gravid). Hade inget grav-test hemma så testade med ett ägglossningstest, och det blev starkt possitivt för 2 dagar sen, och är det fortfarande? Ikväll köpte jag ett grav-test som visade neg? Förstår ingenting..

    Till min fråga. Finns det någon här som helt plötsligt blivit spontant gravid efter ett missfall vid ivf? Eller ifall någon här har fått plus på ägglossningstest men neg på gravtest såhär nära mens?

  • Svar på tråden Spontant gravid efter missfall vid ivf?
  • nowtomorrowtoday2016

    Hej!
    Beklagar ert missfall, det är extra tungt när man försökt så länge. Jag vet hur det känns, fick själva missfall för 5 månader sedan efter en FET som var vår tredje återföring och då hade vi försökt i totalt 3 1/2 år. Har precis påbörjat nästa IVF omgång. 

    Tyvärr har jag inte blivit gravid spontant själv efteråt men vad jag förstått så är det inte alls omöjligt, speciellt inte om man är diagnosticerad med oförklarlig barnlöshet. Vi fick också upp hoppet, men våra naturliga försök har inte gett resultat hittills, men  vi vet ju nu att vi kunde bli gravida, det hade vi inte lyckats med innan.

    Däremot så har jag märkt att ägglossning kommit senare vid åtminstone ett tillfälle sedan missfallet. Då kom den först CD22. Så det kan ju vara det som skett. Tempar du? En temperaturstegring bekräftar ju att du faktiskt haft ägglossning medan ägglossningstestet bara visar att den är på gång. Jag fick själv nästan positivt dag 15 men sen ingen tempökning så jag fortsatte testa och dag 22 fick jag utslag på riktigt och dagen därpå steg tempen.

    Vår klinik sa att dom rekommenderade alla att vänta minst 3 månader innan man gjorde ett nytt IVF försök efter missfall, att det brukade ge bäst resultat. Men det kan ju bero på ålder också kanske, jag är 38 så då kanske kroppen behöver mer tid att återhämta sig. Eller så beror det på vilken vecka man fått missfall kanske, vi fick vecka 12 fast fostret hade dött redan vecka 8. Det var ett väldigt traumatiskt missfall och jag blödde i 6 veckor totalt. Den kan också ta tid för HCG nivåerna att sjunka vilket kan påverka kommande ägglossning/mens, mina var fortfarande inte helt nere förrän 6 veckor efter missfallet om jag minns rätt.

    Själv har jag upplevt stor skillnad på både mens, flytningar, känslighet och livmodertapp sedan missfallet, så det är klart något som hänt där nere men vad det betyder i förlängningen vet jag inte. Jag hoppas så klart att det är något som "vaknat till liv" men jag har ingen aning.

    Hoppas det är några andra som har solskenshistorier som kan ge oss två lite hopp!

    Önskar dig lycka till och berätta gärna hur det går för dig!

  • Enjobbigresa
    nowtomorrowtoday2016 skrev 2019-01-08 10:32:53 följande:

    Hej!

    Beklagar ert missfall, det är extra tungt när man försökt så länge. Jag vet hur det känns, fick själva missfall för 5 månader sedan efter en FET som var vår tredje återföring och då hade vi försökt i totalt 3 1/2 år. Har precis påbörjat nästa IVF omgång. 

    Tyvärr har jag inte blivit gravid spontant själv efteråt men vad jag förstått så är det inte alls omöjligt, speciellt inte om man är diagnosticerad med oförklarlig barnlöshet. Vi fick också upp hoppet, men våra naturliga försök har inte gett resultat hittills, men  vi vet ju nu att vi kunde bli gravida, det hade vi inte lyckats med innan.

    Däremot så har jag märkt att ägglossning kommit senare vid åtminstone ett tillfälle sedan missfallet. Då kom den först CD22. Så det kan ju vara det som skett. Tempar du? En temperaturstegring bekräftar ju att du faktiskt haft ägglossning medan ägglossningstestet bara visar att den är på gång. Jag fick själv nästan positivt dag 15 men sen ingen tempökning så jag fortsatte testa och dag 22 fick jag utslag på riktigt och dagen därpå steg tempen.

    Vår klinik sa att dom rekommenderade alla att vänta minst 3 månader innan man gjorde ett nytt IVF försök efter missfall, att det brukade ge bäst resultat. Men det kan ju bero på ålder också kanske, jag är 38 så då kanske kroppen behöver mer tid att återhämta sig. Eller så beror det på vilken vecka man fått missfall kanske, vi fick vecka 12 fast fostret hade dött redan vecka 8. Det var ett väldigt traumatiskt missfall och jag blödde i 6 veckor totalt. Den kan också ta tid för HCG nivåerna att sjunka vilket kan påverka kommande ägglossning/mens, mina var fortfarande inte helt nere förrän 6 veckor efter missfallet om jag minns rätt.

    Själv har jag upplevt stor skillnad på både mens, flytningar, känslighet och livmodertapp sedan missfallet, så det är klart något som hänt där nere men vad det betyder i förlängningen vet jag inte. Jag hoppas så klart att det är något som "vaknat till liv" men jag har ingen aning.

    Hoppas det är några andra som har solskenshistorier som kan ge oss två lite hopp!

    Önskar dig lycka till och berätta gärna hur det går för dig!


    Tack så mycket för svar. Ja det kanske är så som du säger att det blir lite rubbningar i hela cyckeln efter missfallet.

    Ska ni påbörja ett nytt ivf försök nu? Hur många har ni gjort? Och har ni något hittat fel hos någon av er?

    Jag är 25 och min man 28, och hos oss är det manlig faktor. Vi har somsagt bara gjort ett försök med icsi men fick tyvärr inga till frysen. Så nu om någon dag (om mensen kommer) påbörjar vi vårt andra försök.

    Absolut kommer jag uppdatera om vad som händer. Tack så mycket, och lycka till till er med :)
  • nowtomorrowtoday2016

    Vi har gjort 2 fulla IVF behandlingar, ICSI båda gångerna, som lett till tre återföringar totalt. Första gången fick vi inget till frysen andra fick vi ett till frysen. Det var på den återföringen jag blev gravid. Vi är diagnosticerade med oförklarlig barnlöshet, dom har inte hittat något uppenbart fel. Jag har lite lågt progesteron och kommer få tillskott vid eventuell graviditet men inte tillräckligt lågt för att inte kunna bli gravid. Men sen är såklart min ålder ett faktum. Min sambo har haft väldigt bra spermie tester de flesta gånger men något sämre vid några vilket är anledningen till att dom gjort ICSI, men testerna är egentligen bra nog för att t.o.m kunna bli gravid naturligt så läkarna menar inte att det är tillräckligt för diagnos manlig faktor.

    Även om man man har mallig faktor så finns alltid chansen att bli gravid spontant ändå så länge man har några spermier som fungerar som dom ska, det räcker ju med en som dom säger, man har bara lägre, eller betydligt lägre odds. Men det är inte omöjligt.

Svar på tråden Spontant gravid efter missfall vid ivf?