• Fröken lillasyster

    Hur valde ni?

    Har det senaste året varit klar över att äggdonation är vårt nästa, och enda återstående, steg mot att få bli förälder och har suttit massor och läst om kliniker men kan själv inte fatta beslut! Är så rädd att fatta "fel" beslut och att det inte ska kännas bra när vi väl är där och att jag inte ska få förtroende för dem vilket är så viktigt för mig i hela processen! Måste komma till skott NU och påbörja vår resa...
    Vill därför ha er hjälp! 
    -Vilken klinik har ni valt? Är ni nöjda med valet?
    -Hur kom ni fram till att det blev just den kliniken? geografisk fördel/pris/omdömen, vad avgjorde?
    -Ni som valt Ryssland, hur har det funkat med visum osv? Några problem?
    -Vad ingår och vad har ni betalat?
    -Vilka mediciner har ni fått?
    -Saknar ni något i bemötande, medicinering, kommunikation osv?

  • Svar på tråden Hur valde ni?
  • Anonym (Bella)

    Vilket bra inlägg! Är i samma läge och tycker att det är så svårt att komma fram till vad som är bäst för oss. Man stirrar sig lätt blind på vad som ligger smidigt till att ta sig med flyg osv. Bor mitt insnålande och tar gärna emot tips på privata hjälpsamma gyn dessutom!

  • Anonym (Bella)

    Vi har hittills tittat mest på Tjeckien så hör gärna om erfarenheter därifrån!

  • UndrandeSökare
    Fröken lillasyster skrev 2019-01-09 06:00:40 följande:

    Har det senaste året varit klar över att äggdonation är vårt nästa, och enda återstående, steg mot att få bli förälder och har suttit massor och läst om kliniker men kan själv inte fatta beslut! Är så rädd att fatta "fel" beslut och att det inte ska kännas bra när vi väl är där och att jag inte ska få förtroende för dem vilket är så viktigt för mig i hela processen! Måste komma till skott NU och påbörja vår resa...

    Vill därför ha er hjälp! 

    -Vilken klinik har ni valt? Är ni nöjda med valet?

    -Hur kom ni fram till att det blev just den kliniken? geografisk fördel/pris/omdömen, vad avgjorde?

    -Ni som valt Ryssland, hur har det funkat med visum osv? Några problem?

    -Vad ingår och vad har ni betalat?

    -Vilka mediciner har ni fått?

    -Saknar ni något i bemötande, medicinering, kommunikation osv?


    Vi har gjort dubbeldonation (både äggdonation och spermiedonation) hos Avaclinic i Riga, Lettland.

    Vi är nöjda med kliniken. De är med i EU, använder euro och är vana vid svenska patienter. De har till och med en svensk hemsida. Det tar 1 timme att flyga till Riga från Arlanda och det går också att åka dit med båt från Sverige via Värtahamnen. Behövs inget visum till Riga.

    Jag fick kontakt med dem genom att jag gick in på deras hemsida under en vardag och började chatta med en av klinikens koordinatorer, vi fortsatte sen kontakten via mail.

    Vi fick 13 ägg från donatorn, 12 blev befruktade, alla 12 levde dag 3. Dag 5 gjorde vi PGS på 8 blastos och 7 var normala kromosommässigt (tillval, kromosomtest på embryona)

    Vi valde kliniken för att flera vi kände hade lyckats få barn där, och det ligger nära Sverige (smidigt att kunna flyga dit på 1 timme).
  • Jag är bara jag

    Vi valde utifrån avstånd- inget land långt bort, bemötande vid mejlkontakt, vad de erbjöd, pris och ingen kö. Blev en klinik i Brno, Tjeckien. Bytte till en annan (Unica) efter 3 misslyckade ED. Fick barn på 7:e ED:n och 3:e graviditeten efter ökad medicinering. De var alltid villiga diskutera mediciner och annat. Bl.a ändrade de pipettens utseende eftersom jag hade böjd ingång så själva insättningen gick lättare. I Sverige bara sobbade de in den.

    Vi gjorde först 3 FET med överblivna embryon från andra ÄD. Sen färskförsök-fick 5 embryon (blastisar), färskförsök igen -fick 4 embryon (blastisar), och 2 FET. Sen kom första barnet. Glad Andra kom efter FET med det sista embryot vi hade. FörvånadGlad

  • Ambra78

    Vi valde Ukraina(efter att ha testat en klinik i polen utan lyckat resultat)
    De hade ett program där man fick obegränsat antal försök och pengarna tillbaka garanti inom fem försök..
    ALLT ingick i priset; hotell, hämtning på flygplasts, provtagning och mediciner.
    Och mååånga donatorer att välja mellan.
    De stätter dessutom bara in femdagars-topp-kvalité embryon, vilket också garanteras i programmet.
    Allt gick så snabbt och smidigt så det knappt känns som det har hänt!!
    Hade en superbra kordinator och är så otroligt nöjd!
    Det tar dessutom bara strax över 2 timmar att flyga till Kiev...

    Vi lyckades på första försöket där.. Så efter 5 års försök och med 5 missfall i bagaget kom äntligen lillebror och vår familj blev komplett<3

  • Fröken lillasyster

    Tack för att ni delar med er!

    Många som skriver här på FL verkar ju åka till Riga, är det AVA eller Ivf Riga flest åker till? Känns som ett val som hade legat nära till hands för vår del om jag inte bott så långt söder ut i landet!

    Tycker att tillgängligheten styr mina tankar en del och i så fall är det såklart Danmark som borde ligga bäst till men frågan är hur många ÄD de gör per år där och hur duktiga de är....?

    Något annat som är viktigt är faktiskt deras inställning till medicinering, jag vill ju göra allt som finns för att äntligen få lyckas och ha optimala chanser och då innefattar det att jag vill ha den medicinering som kan hjälpa till om ni förstår hur jag menarSkäms Här i Sverige har vi under våra IVF med egna ägg blivit i princip lynchade när vi förde blodförtunnande och kortison på tal! 

    Jag är bara jag - vilken klinik i Brno var ni på först? Vad var det som gjorde att nu bytte? Rekommenderar du Unica? 

    Ambra - Vilken klinik var ni på i Ukraina? Intersono? Har varit inne och kikat på deras hemsida flera gånger och de lockar mig på flera sätt...

    suck... Mina val hade helt klart underlättats av att bo i närheten av tex Stockholm med alla möjligheter till flyg som det innebär!

  • UndrandeSökare
    Fröken lillasyster skrev 2019-01-10 18:22:30 följande:

    Tack för att ni delar med er!

    Många som skriver här på FL verkar ju åka till Riga, är det AVA eller Ivf Riga flest åker till? Känns som ett val som hade legat nära till hands för vår del om jag inte bott så långt söder ut i landet!

    Tycker att tillgängligheten styr mina tankar en del och i så fall är det såklart Danmark som borde ligga bäst till men frågan är hur många ÄD de gör per år där och hur duktiga de är....?

    Något annat som är viktigt är faktiskt deras inställning till medicinering, jag vill ju göra allt som finns för att äntligen få lyckas och ha optimala chanser och då innefattar det att jag vill ha den medicinering som kan hjälpa till om ni förstår hur jag menar Här i Sverige har vi under våra IVF med egna ägg blivit i princip lynchade när vi förde blodförtunnande och kortison på tal! 

    Jag är bara jag - vilken klinik i Brno var ni på först? Vad var det som gjorde att nu bytte? Rekommenderar du Unica? 

    Ambra - Vilken klinik var ni på i Ukraina? Intersono? Har varit inne och kikat på deras hemsida flera gånger och de lockar mig på flera sätt...

    suck... Mina val hade helt klart underlättats av att bo i närheten av tex Stockholm med alla möjligheter till flyg som det innebär!


    Det går att flyga till Riga från Landvetter också tror jag, kolla det. Vi har varit till Avaclinic i Riga (vissa kallar det AvaRiga).

    I Danmark får man bara göra insättningar av embryon tills man fyller 45år, sen kastas alla resterande embryon. I Riga är det 50år och Ryssland 51år tror jag. Så det beror ju på hur gammal du är nu och hur många år du vill hålla på?

    Jag hade gjort immunutredning i Aten innan Rigs och mailade min behandlingsplan från Life clinic i Aten till Riga och det var inga problem att få blodförtunnande eller kortison om jag ville det, även intralipiddropp vid insättningen kan de erbjuda. Men de gör inga egna immunutredningar.
  • Jag är bara jag
    Fröken lillasyster skrev 2019-01-10 18:22:30 följande:
    Tack för att ni delar med er!



    Jag är bara jag - vilken klinik i Brno var ni på först? Vad var det som gjorde att nu bytte? Rekommenderar du Unica? 

    !
    Vi var på Reprogenesis först och bytte för att vi kände att alternativen var för snäva vad gällde mediciner. Unica bytte direkt till en annan progesteronsort för de sa att den andra var en gammal sort och den nya funkade bättre. När jag inte blev gravid ändå dubblade de dosen tills nästa gång och då blev jag gravid. Eftersom de gett mig 2 barn rekommenderar jag dom verkligen! Solig
  • Fröken lillasyster
    Jag är bara jag skrev 2019-01-10 21:18:04 följande:
    Vi var på Reprogenesis först och bytte för att vi kände att alternativen var för snäva vad gällde mediciner. Unica bytte direkt till en annan progesteronsort för de sa att den andra var en gammal sort och den nya funkade bättre. När jag inte blev gravid ändå dubblade de dosen tills nästa gång och då blev jag gravid. Eftersom de gett mig 2 barn rekommenderar jag dom verkligen! Solig
    Då ska jag nog titta lite närmre på Unica också! Känner att den inställningen till att ändra och pröva andra mediciner är precis det jag vill känna att kliniken vi väljer har!
    Reprogenesis har jag inte tittat så mycket på däremot Reprofit och Gennet. Deras mail och information tilltalar mig. Tycker också om konceptet med att man får försök nummer tre/fyra utan kostnad om man inte lyckats innan dess!
Svar på tråden Hur valde ni?