• Linda5

    Lyx för någon är vardag för någon annan

    Vill bara dela med mig lite av mina funderingar.

    Jag och min man har alltid sparat och varit väldigt ekonomiska.

    Nu är barnen utflugna och företaget har börjat generera lite mer än vi trodde.

    Vi känner lyx när vi går ut och äter lunch, eller hämtar mat på restaurang.

    Här även börjat kosta på oss en weekend på hotell ibland.

    Vi känner det jättelyxigt men inser att vänner och bekanta gjort det hela tiden och tycker det är helt normalt.

    Det får mig att fundera lite på hur bra vi faktiskt har det i Sverige.

  • Svar på tråden Lyx för någon är vardag för någon annan
  • nnnnnnnn

    Jo, men visst är det så!


    När vi var FL utan att ta FP, så hade vi inte pengar till något mer än hemlagat, hembakat och äldre barnens aktiviteter.
    När man kunde köpa kaffe på kafé och dessutom gå och köpa ett par nya byxor efteråt, då kändes det som att man var miljonär. Men nu när man måste täcka upp med FP för att inte förlora sin SGI, dessutom jobbar vi deltid och får in lön - då känns det som att man långsamt vänjer sig och snart är väl känslan av att man är rik borta...

  • Aniiee

    Ja, vi har det bra i Sverige. Vi har en hög lägstanivå, så att säga.

    Men, det där som ni just nu känner är lyx, men som är normalt för era vänner, det är ouppnåelig dröm för andra, även i Sverige.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Studentpappa

    Visst är det så, jag tror jag var 13 är första gången jag bodde på hotell. Det var förvisso på en semester i USA men den hade mina föräldrar sparat till länge.

    För våra barn 3 & 7 är det fullt normalt att bo på hotell regelbundet och har varit det för dom hela tiden. Åka skidor i fjällen är en självklarhet flera ggr per år, att alltid få ny (eller hyfsat ofta iaf begagnad utrustning) så fort man växer ur den gamla är självklarheter. Skidor/cyklar/etc.

    Vi har ju det jävligt bra, även om många har det sämre såklart.


    Ride it like you stole it
  • Minkoppte

    Det är lyx. Och det är fint att ni kan njuta av det och se det som något extra.

    Fler skulle förmodligen må bättre av att kunna reflektera över livets goda och hur bra vi (eller i varje fall många av oss) faktiskt har det.

  • Linda5

    Jag tror att många skulle må bättre av att stanna upp och reflektera över vad man har/gör istället för vad andra har/gör ( vilket exponeras maximalt på sociala medier).
    Självklart finns det de som har det sämre men många som jag träffat genom åren som säger sig vara fattiga ser inte helheten. 
    Jag kanske åker utomlands 1 gång/år och en långhelg i fjällen.
    Kostnaden behöver inte bli högre än vad ett par tatueringar kostar eller  en ½ ask cigg om dagen eller bara handla maten i närmsta snabbköp eller 1 kaffe på Preem varje dag.

Svar på tråden Lyx för någon är vardag för någon annan