• Anonym (dålig självinsikt eller omogna)

    Varför attraheras så få äldre av de i sin ege ålder?

    Läser förvånansvärt många trådar här i forumet om äldre som söker yngre. Att de liksom inte kan attraheras av kvinnor och män i sin egen ålder? Senast en franska författare som inte tyckte att kvinnor över 50 gick att älska. Han är ju knappast den enda!  Människor behåller ju trots fysiskt förfall sin sexualitet livet ut. Men de yngre är ju sällan attraherade av äldre av naturliga skäl.

    Men varför följer man inte sin ålder tror ni? Det är ju ingen mening att gå omkring att vara kåt på 20-åringar livet ut när man själv är 60 liksom. Om det är så omöjligt att bli kåt på en äldre kropp/människa borde ju kåtheten och behovet av kärlek upphört efter 50 ca.

    Hur har naturen tänkt där? Vissa fastnar ju verkligen i ungdomens strålglans trots att de ser ut som russin själv.

  • Svar på tråden Varför attraheras så få äldre av de i sin ege ålder?
  • Tecum

    Är det så få, tror du? Jag tror tvärtom att de flesta attraheras av personer i samma ålder, åtminstone om de är ute efter en relation. 
    Däremot har vi inte samma behov att tjata om det på olika forum...

  • Anonym (Sådan är jag)

    Jag är en 40-årig man, och jag attraheras tyvärr ytterst sällan av kvinnor över 35, trots att jag själv inte är någon snygging alls. Jag börjar förlika mig med ett liv som ensam just därför. 

    Men jag har en teori också. Jag har en god vän som är nyseparerad och 45 år. Han söker ingen kvinna under 38 eftersom han är så rädd för att träffa någon som vill ha barn, eftersom han själv inte vill ha fler barn. Jag har dock inga barn, och söker mig kanske omedvetet - trots att jag inte vill ha barn - till yngre kvinnor, just för att min biologi möjligen säger att det vore en fördel för mig att träffa någon som ser ut att ha enkelt för att föda barn. 

    Sedan är jag förvisso väldigt barnslig också, men det finns det ju kvinnor i min egen ålder som också är. Men av någon (jävla) anledning, så kommer jag att tänka på min mammas väninnor som de såg ut när jag var lite. De var alltså runt 40 då, precis som jag. Så att träffa någon i min egen ålder, är i mitt knasiga tänk detsamma som att träffa en väninna till min mor haha

  • Anonym (dålig självinsikt eller omogna)
    Anonym (Sådan är jag) skrev 2019-01-09 22:14:46 följande:

    Jag är en 40-årig man, och jag attraheras tyvärr ytterst sällan av kvinnor över 35, trots att jag själv inte är någon snygging alls. Jag börjar förlika mig med ett liv som ensam just därför. 

    Men jag har en teori också. Jag har en god vän som är nyseparerad och 45 år. Han söker ingen kvinna under 38 eftersom han är så rädd för att träffa någon som vill ha barn, eftersom han själv inte vill ha fler barn. Jag har dock inga barn, och söker mig kanske omedvetet - trots att jag inte vill ha barn - till yngre kvinnor, just för att min biologi möjligen säger att det vore en fördel för mig att träffa någon som ser ut att ha enkelt för att föda barn. 

    Sedan är jag förvisso väldigt barnslig också, men det finns det ju kvinnor i min egen ålder som också är. Men av någon (jävla) anledning, så kommer jag att tänka på min mammas väninnor som de såg ut när jag var lite. De var alltså runt 40 då, precis som jag. Så att träffa någon i min egen ålder, är i mitt knasiga tänk detsamma som att träffa en väninna till min mor haha


    Kan förstå den tanken och att man associerar med mammans väninna eller hur man upplevde äldre när man var barn. Kan också ha svårt att se något sexuellt i äldre. Kanske måste man bli kär i personen för att kunna förstå driften eller önskan att ha fysiskt umgänge med någon när man uppnått ett visst åldrande, när utseendet inte längre är estetiskt tilltalande. Mycket ligger nog i biologin som du nämner men väldigt många hittar ju kärleken även som 60-70 och säger att de kan uppleva nyförälskelse oavsett ålder;) Lite hoppfullt. För trots allt är det samhörighet och gemensamma nämnare tillsammans med trivselfaktorer och kemi som är kärlekens drivkrafter. Sex är ju bara ett uttryck och en drift som kan vara rätt fristående från känslor och samhörighet.
  • Fjäril kär

    Inte att förglömma att attraktion inte följer reglerna om ålder. Att attraheras av vissa egenskaper gör per automatik att en viss ålder krävs.

    Sen är vi oerhört många som växer upp med att umgås över generationsgränserna på olika sätt att det är naturligt att bli intresserad av (i mitt fall) äldre män.

    Samt att ålder kan i sig vara en attraktiv egenskap precis som nån som föredrar brunetter eller en viss yrkesgrupp tex . Inga konstigheter.

  • Anonym (Bill)
    Anonym (dålig självinsikt eller omogna) skrev 2019-01-09 21:49:17 följande:

    .........
    Hur har naturen tänkt där? Vissa fastnar ju verkligen i ungdomens strålglans trots att de ser ut som russin själv.


    Naturen har inte tänkt alls. Dom flesta mänskliga egenskaper finns mer för artens överlevnad än för individens ego. När man blir gammal får man finna sig i att bli ointressant som sexpartner. Livet ser ut så. Det är ingen tillfällighet att äldre män är överrepresenterade i självmordsstatistiken. 
  • Anonym (Sådan är jag)
    Anonym (Bill) skrev 2019-01-10 15:25:57 följande:
    Naturen har inte tänkt alls. Dom flesta mänskliga egenskaper finns mer för artens överlevnad än för individens ego. När man blir gammal får man finna sig i att bli ointressant som sexpartner. Livet ser ut så. Det är ingen tillfällighet att äldre män är överrepresenterade i självmordsstatistiken. 
    Helt sant. Det är därför jag ser till att bygga upp ett rikt liv för mig själv, fyllt av kreativa upptåg, istället för att dynga ner mig framför någon tragisk sörja på Netflix varje kväll. OM det plötsligt dyker upp en fager dam, så slipper jag erkänna att mitt liv är ett passivt misstag. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (dålig självinsikt eller omogna) skrev 2019-01-09 21:49:17 följande:

    Läser förvånansvärt många trådar här i forumet om äldre som söker yngre. Att de liksom inte kan attraheras av kvinnor och män i sin egen ålder? Senast en franska författare som inte tyckte att kvinnor över 50 gick att älska. Han är ju knappast den enda!  Människor behåller ju trots fysiskt förfall sin sexualitet livet ut. Men de yngre är ju sällan attraherade av äldre av naturliga skäl.

    Men varför följer man inte sin ålder tror ni? Det är ju ingen mening att gå omkring att vara kåt på 20-åringar livet ut när man själv är 60 liksom. Om det är så omöjligt att bli kåt på en äldre kropp/människa borde ju kåtheten och behovet av kärlek upphört efter 50 ca.

    Hur har naturen tänkt där? Vissa fastnar ju verkligen i ungdomens strålglans trots att de ser ut som russin själv.


    Evolutionen gör oss mer benägna att skaffa yngre partners för de är sannolikt friskare och bättre på att få och ta hand om avkomma. Det finns inget överlevnadsvärde i att vara attraherad av äldre människor biologiskt sett. Av samma skäl har naturen inte gjort det lätt för kvinnor att få orgasm för det har ingen betydelse för fortplantning (men för män är det självklart viktigt).

    En annan förklaring är att bara för att man blir äldre ser man sig inte själv som äldre. Jag upplever mig fortfarande som om jag hade en tjugo-trettioårings kropp fast jag är över 50 och kommer nog känna likadant om tjugo år - det blir mer och mer konstigt att se sig i spegeln och se någon som är mycket äldre än man känner sig. Personligen tycker jag också det är underligt att så många kvinnor över 50 verkar vilja sluta vara attraktiva, klipper håret kort och slutar klä sig kvinnligt - i stället för att acceptera att man åldras men fortfarande kan vara kvinna.
  • Anonym (attraktiva nuförtiden)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-10 17:39:00 följande:
    Evolutionen gör oss mer benägna att skaffa yngre partners för de är sannolikt friskare och bättre på att få och ta hand om avkomma. Det finns inget överlevnadsvärde i att vara attraherad av äldre människor biologiskt sett. Av samma skäl har naturen inte gjort det lätt för kvinnor att få orgasm för det har ingen betydelse för fortplantning (men för män är det självklart viktigt).

    En annan förklaring är att bara för att man blir äldre ser man sig inte själv som äldre. Jag upplever mig fortfarande som om jag hade en tjugo-trettioårings kropp fast jag är över 50 och kommer nog känna likadant om tjugo år - det blir mer och mer konstigt att se sig i spegeln och se någon som är mycket äldre än man känner sig. Personligen tycker jag också det är underligt att så många kvinnor över 50 verkar vilja sluta vara attraktiva, klipper håret kort och slutar klä sig kvinnligt - i stället för att acceptera att man åldras men fortfarande kan vara kvinna.
    Ett svar på din sista fråga varför kvinnor över 50 verkar vilja sluta vara attraktiva så är min erfarenhet det motsatta. Så attraktiva som många 40+ kvinnor är idag har de aldrig varit förr.. Det finns många kvinnor som tränar, använder botox, gör ansiktsbehandlingar, sminkar sig, och är ytterst fåfänga även vid 40-50 års ålder idag.

    Det kan också vara så att de kvinnor som klipper sig kort och inte använder kvinnliga kläder kanske lider av håravfall som inte är ovanligt i klimakteriet. Vilket gör att de inte vill gå omkring med långt men tunt hår. Och att de inte klär sig så kvinnligt beror säkert på att klimakteriet orsakat extravikt på mage och lår. Det är inte alltid så enkelt som det låter att kvinnor inte vill ha långt hår när de blir äldre.
     
  • Anonym (Sådan är jag)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-10 17:39:00 följande:
    Evolutionen gör oss mer benägna att skaffa yngre partners för de är sannolikt friskare och bättre på att få och ta hand om avkomma. Det finns inget överlevnadsvärde i att vara attraherad av äldre människor biologiskt sett. Av samma skäl har naturen inte gjort det lätt för kvinnor att få orgasm för det har ingen betydelse för fortplantning (men för män är det självklart viktigt).

    En annan förklaring är att bara för att man blir äldre ser man sig inte själv som äldre. Jag upplever mig fortfarande som om jag hade en tjugo-trettioårings kropp fast jag är över 50 och kommer nog känna likadant om tjugo år - det blir mer och mer konstigt att se sig i spegeln och se någon som är mycket äldre än man känner sig. Personligen tycker jag också det är underligt att så många kvinnor över 50 verkar vilja sluta vara attraktiva, klipper håret kort och slutar klä sig kvinnligt - i stället för att acceptera att man åldras men fortfarande kan vara kvinna.
    Jag gillar det biologiska perspektivet, men torde det ändå inte finnas en fördel för yngre kvinnor att skaffa äldre män? Äldre män har lärt sig mer, har fler strategier för överlevnad, och har hunnit samla på sig både visdom och saker. Om de dessutom är tillräckligt starka och äger goda ledarförmågor, borde de ju kunna tillintetgöra en 20-årig konkurrent ganska lätt. Om den äldre mannen dessutom har befruktningsförmågan intakt, så vore han väl ett kap? Min idé: Låt naturen - och inte kulturen - ha sin gång, så att jag som alltmer äldre man kan belägra unga kvinnor! :) 
Svar på tråden Varför attraheras så få äldre av de i sin ege ålder?