• Anonym (TS)

    Vilket jobb väljer du?

    Situation: Din man/fru arbetar 8-16 och har 1h pendling enkel väg, så 7-17. Ni har två småbarn i förskola. Mannen lämnar, på nuvarande arbete väljer du själv tider och arbetar ca 05-13 för att hämta tidigt

    Jobb 1: Det är ditt nuvarande arbete. Fast anställning. Lön före skatt: 25000kr. Arbetstider: 100%, full flex och du kan arbeta hemifrån vid behov. Du trivs med arbetsuppgifterna - vilka även matchar din utbildning perfekt. Du trivs med kollegorna. Lönen är låg p.g.a. litet företag - som ändå växer (=potential till löneförhöjning)

    Stannar du kvar, eller väljer du:

    Jobb 2: Lön 35000 före skatt. Inte flex, utan fast tid mellan 08-16:30 + ca 40min pendling enkel väg. Arbetsuppgifterna blir något mer ensidiga, men mer djupgående och du kommer även ansvara för några andra personer. Detta företag växer fort, kollegorna som kommer vara där har varit kvar länge och verkar trivas, chans till utveckling är riktigt stor. Du kommer in på tillsvidare på en gång.

    Vilket jobb väljer du?

  • Svar på tråden Vilket jobb väljer du?
  • Anonym (Sandra)

    Jag hade nog stannat kvar på 1 och fortsätta söka nya jobb..

    Med barn tycker jag det inte är värt att få längre dagar (speciellt inte när inte din sambo kan hämta tidigare)..
    Så länge ni klarar er på pengarna ni har idag.

    Vad säger din man?

  • Anonym (A)
    Anonym (Sandra) skrev 2019-01-11 19:33:31 följande:
    Jag hade nog stannat kvar på 1 och fortsätta söka nya jobb..

    Med barn tycker jag det inte är värt att få längre dagar (speciellt inte när inte din sambo kan hämta tidigare)..
    Så länge ni klarar er på pengarna ni har idag.

    Vad säger din man?
    Det skulle jag också ha gjort.
  • Jemp

    Är jobb två också inom min utbildning?

    Möjligheter för partnern att justera sina tider?

    Hur beroende är man av pengarna?

  • Anonym (12345)

    Tveklöst jobb 2. Jobb 1 låter inte som något du kan utvecklas på.

    Har ni så små barn att de fortfarande går på förskolan så har du möjlighet att gå ner i tid och ta ut tex 20% FL. Detta kan både du och din man göra.

  • Anonym (Sara)

    Viktigaste faktorn är arbetsuppgifter och arbetssituationen i övrigt. Men om man nu utgår från att båda arbetena är bra ur det perspektivet låter det spontant bäst med jobb nr 2 och jobba 80%,, (vara tjänstledig 20% men ha en heltid i grunden) eller jobb nummer 2 och att den andre föräldern gpr ned i tid istället.

Svar på tråden Vilket jobb väljer du?