• culaccino

    Inga jäkla krav på umgänge????

    Blir så trött! Så otroligt arg över Sveriges lagar. Barnens rätt till en god kontakt till båda föräldrar. Men hur i h#$^_*e är det barnets bästa att leva i en orolig miljö?

    Att bo i en miljö med en förälder som inte vet gränsen i alkoholdrickande (som tur är finns det nästan aldrig pengar till sprit. Som inte jobbar och saknar inkomst, som är skuldsatt och har folk som jagar sina pengar. Alltid en tom kyl. Aggressionsproblem och dömd till misshandel.

    Tydligen kan en person ha världens alla problem men inget som enligt rätten kommer gå ut över eller riktas mot personens barn.

    HUR VET DOM DET????

    Är det värt att ta risken?

    Jag levde i 10 år i ett helvete där jag dagligen hade stress, oro, psykisk misshandel, blev slagen.

    Och ändå visste jag att problemet inte låg hos mig, det var inte mitt fel, det var hans.

    Hur ska då mitt barn veta det? Varför ska mitt barn riskera att hamna i ett missbruk lik sin mamma, mormor osv?

    Varför ska mitt barn leva i en stressmiljö?

    För att lagen anser det är barnets bästa att ha god kontakt med båda föräldrar!

    Lagen har fel! Mitt barn har många manliga förebilder (morbröder, gudfar, morfar osv) och saknar inget sådant. Om jag fick bestämma skulle han inte behöva vara i en missbrukarmiljö, inte förrän han är såpass stor att han förstår! En tvååring förstår inte.

    Rätten borde heta ngt annat..för de agerar inte utefter vad som är rätt!!!!

    Barnets bästa är en trygg uppväxt, mat på bordet, kärlek och omtanke.

    Så hemskt att deras framtid ska behöva påverkas för att lagen säger de mår bäst av detta....

  • Svar på tråden Inga jäkla krav på umgänge????
  • Chattisen

    Jag kan bara hålla med, blir sorgsen att vi inte kommit längre i Sverige. Usch.. verkligen, blir ledsen för alla barn som tvingas växa upp i otrygga förhållanden, verkligen inte ok.

    Det är dock ett svårt etiskt dilemma.

    Jag kan bara trösta dig med att med en frisk och sund förälder kommer barnet att komma långt, men med tanke på arv och miljö, borde man verkligen ge dessa barn bättre förutsättningar. Det behövs fler domar som leder till ensam vårdnad, hur ska den annars kunna påverka tex rättspraxis.. problemet är att det är luddigt och väldigt få domar leder till ensam vårdnad. Moment 22!

    När mördare som haft ihjäl ena föräldern, fortfarande får behålla vårdnaden pga det skulle anses vara för barnets bästa.. ja då har vi lång väg att gå. :(

  • äldreochklokare
    culaccino skrev 2019-01-12 14:20:20 följande:

    Blir så trött! Så otroligt arg över Sveriges lagar. Barnens rätt till en god kontakt till båda föräldrar. Men hur i h#$^_*e är det barnets bästa att leva i en orolig miljö?

    Att bo i en miljö med en förälder som inte vet gränsen i alkoholdrickande (som tur är finns det nästan aldrig pengar till sprit. Som inte jobbar och saknar inkomst, som är skuldsatt och har folk som jagar sina pengar. Alltid en tom kyl. Aggressionsproblem och dömd till misshandel.

    Tydligen kan en person ha världens alla problem men inget som enligt rätten kommer gå ut över eller riktas mot personens barn.

    HUR VET DOM DET????

    Är det värt att ta risken?

    Jag levde i 10 år i ett helvete där jag dagligen hade stress, oro, psykisk misshandel, blev slagen.

    Och ändå visste jag att problemet inte låg hos mig, det var inte mitt fel, det var hans.

    Hur ska då mitt barn veta det? Varför ska mitt barn riskera att hamna i ett missbruk lik sin mamma, mormor osv?

    Varför ska mitt barn leva i en stressmiljö?

    För att lagen anser det är barnets bästa att ha god kontakt med båda föräldrar!

    Lagen har fel! Mitt barn har många manliga förebilder (morbröder, gudfar, morfar osv) och saknar inget sådant. Om jag fick bestämma skulle han inte behöva vara i en missbrukarmiljö, inte förrän han är såpass stor att han förstår! En tvååring förstår inte.

    Rätten borde heta ngt annat..för de agerar inte utefter vad som är rätt!!!!

    Barnets bästa är en trygg uppväxt, mat på bordet, kärlek och omtanke.

    Så hemskt att deras framtid ska behöva påverkas för att lagen säger de mår bäst av detta....


    Har du alltså försökt få ensam vårdnad och boendet men inte fått igenom det? 
  • Tow2Mater
    culaccino skrev 2019-01-12 14:20:20 följande:

    Jag levde i 10 år i ett helvete där jag dagligen hade stress, oro, psykisk misshandel, blev slagen.

    Och ändå visste jag att problemet inte låg hos mig, det var inte mitt fel, det var hans.


    Och mitt i allt detta blir ett barn till....
Svar på tråden Inga jäkla krav på umgänge????