• Anonym (Hurliggerdettill?)

    Finns det kvinnor/män som klarar att leva med en narcissist (nsp)

    Ja, jag undrar alltså om de är omöjliga att leva länge med? Om det inte spelar någon roll hur stark man är i självkänsla och i sitt självförtroende, att de förr eller senare tar över ens liv om man lever nära dem?

    Någon som vet om någon som gillar läget med en narcissist (nsp, inte bara drag av det) och inte påverkas av de destruktiva sidorna? Bara nyfiken.

  • Svar på tråden Finns det kvinnor/män som klarar att leva med en narcissist (nsp)
  • Anonym (Vet inte)

    Min gissning är att de som eventuellt trivs med en narcissist inte betraktar sin partner som narcissist, tex för att narcissisten är medveten om och jobbar med sina svagheter. Narcissism är ju sällan något som diskuteras i särskilt positiva ordalag...

  • Anonym (Störning)

    Jag tror att skit dras till skit. :)

    Fast narsisister brukar ha grymt bra sex tillsammans, kan bli dragkamper om vems stolthet som ska sänkas först..

  • Anonym (Varit där)

    Var tillsammans med en narcissist i 13år.

    Det var min första riktiga kärlek och seriösa relation. Jag visste inte bättre tyvärr..

    Han bröt ner mig i småbitar, och när jag slutligen tog mig därifrån så barskrapade han mig på allt jag ägde. Krasst så kan man säga att jag köpte min frihet.

    Men för att svara på frågan så ja, han hade flera långa förhållande innan mig.

    De är väldigt manipulativa, och kan prata omkull vem som helst. Alltså vem som helst! Vill de ha någon så ser de till att få denne. Och behålla.

    Det är lätt att se som utomstående och lätt att tycka saker men att leva i en relation är en heeelt annan femma.

  • Anonym (Också varit där)

    Har samma erfarenhet som anonym (varit där). Och jag tror inte att man kan leva med en sådan människa och behålla sin värdighet och sitt självförtroende. Narcissisten ser till att sådant tas ifrån en och att man är så nedtryckt att man till slut inte vet vem man är.

    Jag levde med en narcissist i 13 år och lämnade när jag till slut var så söndertrasad i psyket att jag inte längre hade någon livslust. Var djupt deprimerad och ville bara slippa vakna på morgonen. Har flera barn och insåg att jag inte längre var en bra mamma och att det liv vi levde inte var vad jag ville ge mina barn. Så med deras bästa i åtanke kämpade jag mig ur äktenskapet. Det var en enorm kamp att ta oss därifrån men det lyckades och idag har både jag och barnen ett bra liv.

  • Anonym (Varit där)
    Anonym (Också varit där) skrev 2019-01-14 08:14:42 följande:

    Har samma erfarenhet som anonym (varit där). Och jag tror inte att man kan leva med en sådan människa och behålla sin värdighet och sitt självförtroende. Narcissisten ser till att sådant tas ifrån en och att man är så nedtryckt att man till slut inte vet vem man är.

    Jag levde med en narcissist i 13 år och lämnade när jag till slut var så söndertrasad i psyket att jag inte längre hade någon livslust. Var djupt deprimerad och ville bara slippa vakna på morgonen. Har flera barn och insåg att jag inte längre var en bra mamma och att det liv vi levde inte var vad jag ville ge mina barn. Så med deras bästa i åtanke kämpade jag mig ur äktenskapet. Det var en enorm kamp att ta oss därifrån men det lyckades och idag har både jag och barnen ett bra liv.


    Jag kom oxå på mig själv med att ha blivit en fruktansvärd mamma. Det gjorde så ont i hjärtat att veta hur illa jag gjorde mitt barn pga honom!

    Att man själv bryts ner, förlorar sina vänner och familj, tar till tröst i ohälsosam livsstil är en sak men att göra ett barn så illa, nej där går gränsen.

    Jag läste boken ?omgiven av psykopater? nyligen och där står förklarat precis hur en psykopat kan bryta ner vem som helst, även den mest självsäkre och livsglada personen. Det var riktigt otäckt att läsa. Det var ju precis så det var för mig.

    Jag har tyvärr inte hämtat mig psykiskt, och lär nog aldrig göra det. Inte min dotter heller. Jag hoppas bara att hon inte ärvt hans narcissism. Är tveksam eftersom hon kan få en tom blick ibland och bli helt känslokall. Men oftast är hon ödmjuk och står upp för andra.

    Hur är dina barn?
  • Anonym (A)
    Anonym (Vet inte) skrev 2019-01-14 00:05:36 följande:
    Min gissning är att de som eventuellt trivs med en narcissist inte betraktar sin partner som narcissist, tex för att narcissisten är medveten om och jobbar med sina svagheter. Narcissism är ju sällan något som diskuteras i särskilt positiva ordalag...
    Det tror jag med
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (A) skrev 2019-01-14 11:22:27 följande:

    Det tror jag med


    Fast där har ni helt fel!

    En narcissist saknar i stort sätt känslor. De lär sig att spegla andra. De kan lura vem som helst, även den mest slipade psykologen.

    Om man lever med en narcissist och är lycklig så är det för att narcissisten har satt dig på en piedestal för tillfället och dyrkar jorden du går på. Det kan vända lika fort som det kom.
  • Anonym (Hurliggerdettill?)
    Anonym (Varit där) skrev 2019-01-14 12:03:31 följande:
    Fast där har ni helt fel!

    En narcissist saknar i stort sätt känslor. De lär sig att spegla andra. De kan lura vem som helst, även den mest slipade psykologen.

    Om man lever med en narcissist och är lycklig så är det för att narcissisten har satt dig på en piedestal för tillfället och dyrkar jorden du går på. Det kan vända lika fort som det kom.
    Så, det betyder i stort sett att även en mycket stark person skulle kunna luras in i ett förhållande med en narcissist? Om man uppskattar deras "lovebombing" i början av relationen och tror på det man ser?
  • Anonym (Hurliggerdettill?)
    Anonym (Varit där) skrev 2019-01-14 07:24:16 följande:

    Var tillsammans med en narcissist i 13år.

    Det var min första riktiga kärlek och seriösa relation. Jag visste inte bättre tyvärr..

    Han bröt ner mig i småbitar, och när jag slutligen tog mig därifrån så barskrapade han mig på allt jag ägde. Krasst så kan man säga att jag köpte min frihet.

    Men för att svara på frågan så ja, han hade flera långa förhållande innan mig.

    De är väldigt manipulativa, och kan prata omkull vem som helst. Alltså vem som helst! Vill de ha någon så ser de till att få denne. Och behålla.

    Det är lätt att se som utomstående och lätt att tycka saker men att leva i en relation är en heeelt annan femma.


    Vad var det främsta redskapet han använde för att dra dig tillbaka när han betett sig illa? 
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (Hurliggerdettill?) skrev 2019-01-14 19:00:30 följande:

    Vad var det främsta redskapet han använde för att dra dig tillbaka när han betett sig illa? 


    Han fick mig att ta mig mig ALL skuld, oavsett om jag varit i närheten eller varit på andra sidan jordklotet. Gick ett element sönder så var det för att jag skruvade upp det förra vintern. Sånna saker. Man blir uppgiven och orkar inte kriga så man ger med sig även om man vet att det är helt absurt. Och till sist tror man på att det mesta är ens fel ändå. Man börjar tvivla på sig själv och vad man kan. Jag ljög jättemycket för honom för att jag visste att han inte kunde hantera sanningen. Jag ljög/försköna verkligheten inför alla i min närhet trots att de visste hur han var.

    Allt som händer runt en narcissist är ditt eller någon annans fel. Han eller hon gör aldrig fel.

    De söker ständig bekräftelse och blir arg om man inte berömmer deras dammsugning, att de klippt sig eller har en ny tröja. Egoistiska, oberäkneliga, manipulativa jävlar rent ut sagt!

    Är man på dejt och får narcissist-vibbar så stick fortare än du hinner blinka. Annars dröjer det inte länge förren du är fast.
Svar på tråden Finns det kvinnor/män som klarar att leva med en narcissist (nsp)