• Anonym (Fundersam)

    Vi har olika syn på hur vi ska försörja min sambos utländska mor

    Hej,

    Jag och min sambo som är från Asien (inte Thailand) har varit tillsammans i nästan 14 år. Vi passar väldigt bra tillsammans, har gemensamma intressen och är lyckliga. Det finns dock ett område som jag på senare tid blivit fundersam över då vi tänker så olika.

    Vi har diskuterat lite kring hennes mor som fortfarande bor kvar i hennes hemland och jag tycker det kan vara rimligt att vi hjälper henne lite ekonomiskt den dagen hon går i pension. Problemet är att skulle hennes mamma bli allvarligt sjuk, så är min sambo beredd att använda alla sina besparingar och till och med gå så långt som att skuldsätta sig själv för att betala sjukhusräkningarna. (Det kan alltså handla om flera hundratusentals kronor eftersom sjukvård inte är billigt.)

    Jag med mitt svenska synsätt menar att ska vi tillsammans bilda en familj (vi är båda i 30-års åldern), så är det otroligt dumt att göra sig pank och dessutom skuldsätta sig även om det gäller hennes egen mor. 
    Vi kan givetvis vara behjälpliga till en viss gräns men det får inte negativt påverka vår gemensamma framtid och framtida barn.

    Ponera att vi får barn och letar efter ett hus och en bil för att kunna börja leva familjelivet. Helt plötsligt blir hennes mamma blir sjuk och hon gör sig av med alla besparingar och börjar låna upp stora summor för att ha råd att täcka sjukvården för hennes mamma. 

    Hon har varit tydlig med att det blir hon själv som skuldsätter sig och tar från sina egna pengar, det köper jag. Problemet är att detta kan påverka hela vår framtid och våra möjligheter till att starta familj.

    Någon som har någon tanke kring detta?

  • Svar på tråden Vi har olika syn på hur vi ska försörja min sambos utländska mor
  • Anonym (Stina)

    Och om det var din mamma som blev svårt sjuk i ett annat land och det hängde på dina pengar om hon skulle klara sig? Skulle du låta henne dö?

  • Egon den stora

    Nackdelen med olika kulturer är ju att man tänker olika i sådana frågor. Även om ni har delad ekonomi så påverkar det ju givetvis er framtid, men du får nog acceptera det. Det är ju så din sambo vill ha det och man får ju ta människor i paket.

  • Anonym (Privat)

    Hon kan inte skaffa och betala för en privat sjukvårdsförsäkring åt hennes mamma istället? Jag tycker dock att det är rimligt. Vad hade du gjort om det var din mamma som potentiellt kunde hamna i den sitsen?

  • Anonym (H)

    Jag tänker att jag lätt hade offrat mina besparingar om det var vad som krävdes för att min mamma skulle få vård. I synnerhet om jag själv och mina barn levde i (relativt) trygga Sverige.

  • Anonym (H)
    Anonym (Privat) skrev 2019-01-13 19:57:12 följande:
    Hon kan inte skaffa och betala för en privat sjukvårdsförsäkring åt hennes mamma istället?

    Det låter som en utmärkt idé!
  • Anonym (eee)

    En bekant till mig blev sambo (i Sverige) med en tjej från ett asiatiskt land. Det slutade med att han bröt upp för att han orkade inte med att sambons mamma skulle bo hemma hos dem år efter år. (Något som sambon tyckte var självklart, för det är ju så deras kultur fungerar.)

  • Anonym (Stina)

    Många skriver om kulturkrock osv men det är ju snarare än krock mellan olika ekonomiska system. Här får vi gratis sjukvård. På andra ställen i världen får man inte det. Att begära att ens sambo ska låta sin mamma dö vid eventuell sjukdom hellre än att ta av det egna sparandet låter kallt. Det har inte att göra med att man är svensk utan med att inte kunna sätta sig in i hur sambon har det med en mamma långt borta. Tror inte TS själv hade låtit sin egen mamma dö för att han skulle betala villa-amorteringarna. Eller låta sin sambo dö om hon var i sitt hemland och blev sjuk. Eller?

  • Anonym (Helt klart)

    Jag tycker din sambo har rätt.

    Skulle du själv må bra om din mamma var svårt sjuk och inte kunde få sjukvård på grund av sin ekonomi och du hade kunnat hjälpa henne, men inte ville slösa dina pengar på din mamma.

    Hur lycklig tror du din sambo skulle vara i ett hus ni köpt och hennes mor dött på grund av att du hellre köpte ett hus än hjälpte hennes mor med sjukvården.

    Man får ju ta hit en släkting om man kan försörja henne, det kanske skulle vara lättare om hennes mamma kom till Sverige?

  • Pilsner
    Anonym (H) skrev 2019-01-13 20:00:03 följande:

    Det låter som en utmärkt idé!
    Om mamman ens får teckna en sådan försäkring i den åldern kostar den nog en hel del.
  • Anonym (Vaö)

    "mitt svenska synsätt".. Vad är det? Jag är helsvensk och om det gällde nån I min familj så hade jag utan tvekan tagit mina besparingar och troligen tagit lån med om det krävdes och jag hade möjlighet. Jag hade gjort detsamma för barnens farföräldrar, även om jag och pappan är separerade. Det är mina barns familj. Inte under några omständigheter hade jag bara stått bredvid och kollat på när där de dör om det fanns nått jag kunde göra.

Svar på tråden Vi har olika syn på hur vi ska försörja min sambos utländska mor