• eao

    Timlön barnvakt

    Hej! Jag fick just jobb som barnvakt åt en familj med 2 barn på 3 och 5 år. Jag är 17 år, gymnasiestudent, men har ingen relevant utbildning för jobbet och jag ska främst jobba sena kvällar (18-02). Varken jag eller familjen har någon riktig koll på vad som kan vara en rimlig timlön. Vad har ni betalat/fått betalt? Vad kan vara rimligt?

  • Svar på tråden Timlön barnvakt
  • Tiina87

    Är det vitt eller svart?

    100kr/timme plus ob-tillägg och semester ersättning om det är vitt. Vid svart så inte mindre än 180kr/time.

  • EmberEyes

    Absolut inte under 150 kr/timme om det är svart, och helst runt 200 kr/timme eftersom det är två barn det rör sig om.

  • EmberEyes
    mammatill6 skrev 2019-01-14 22:49:36 följande:

    200:- svart för barnvaktsjobb till en 17-åring? Vilken värld lever du i?


    En värld där barnomsorg får lov att kosta pengar, en värld där ungdomar inte utnyttjas.
  • mammatill6
    EmberEyes skrev 2019-01-14 22:55:26 följande:

    En värld där barnomsorg får lov att kosta pengar, en värld där ungdomar inte utnyttjas.


    En värld där 200 svart är mer än vad en utbildad barnskötare får.
  • Tiina87
    mammatill6 skrev 2019-01-14 23:04:45 följande:

    En värld där 200 svart är mer än vad en utbildad barnskötare får.


    Svårt jobb tenderar att kosta mera i form av timlön...
  • EmberEyes
    mammatill6 skrev 2019-01-14 23:04:45 följande:
    En värld där 200 svart är mer än vad en utbildad barnskötare får.
    Det är för att ett vit-jobb så betalar AG för försäkringar mm. Med ett svartjobb har du ingen trygghet eller säkerhet utan får betala allt som arbetsgivaravgifter täcker ur egen ficka.
  • EmberEyes