• eao

    Timlön barnvakt

    Hej! Jag fick just jobb som barnvakt åt en familj med 2 barn på 3 och 5 år. Jag är 17 år, gymnasiestudent, men har ingen relevant utbildning för jobbet och jag ska främst jobba sena kvällar (18-02). Varken jag eller familjen har någon riktig koll på vad som kan vara en rimlig timlön. Vad har ni betalat/fått betalt? Vad kan vara rimligt?

  • Svar på tråden Timlön barnvakt
  • Tiina87

    Är det vitt eller svart?

    100kr/timme plus ob-tillägg och semester ersättning om det är vitt. Vid svart så inte mindre än 180kr/time.

  • EmberEyes

    Absolut inte under 150 kr/timme om det är svart, och helst runt 200 kr/timme eftersom det är två barn det rör sig om.

  • EmberEyes
    mammatill6 skrev 2019-01-14 22:49:36 följande:

    200:- svart för barnvaktsjobb till en 17-åring? Vilken värld lever du i?


    En värld där barnomsorg får lov att kosta pengar, en värld där ungdomar inte utnyttjas.
  • mammatill6
    EmberEyes skrev 2019-01-14 22:55:26 följande:

    En värld där barnomsorg får lov att kosta pengar, en värld där ungdomar inte utnyttjas.


    En värld där 200 svart är mer än vad en utbildad barnskötare får.
  • Tiina87
    mammatill6 skrev 2019-01-14 23:04:45 följande:

    En värld där 200 svart är mer än vad en utbildad barnskötare får.


    Svårt jobb tenderar att kosta mera i form av timlön...
  • EmberEyes
    mammatill6 skrev 2019-01-14 23:04:45 följande:
    En värld där 200 svart är mer än vad en utbildad barnskötare får.
    Det är för att ett vit-jobb så betalar AG för försäkringar mm. Med ett svartjobb har du ingen trygghet eller säkerhet utan får betala allt som arbetsgivaravgifter täcker ur egen ficka.
  • EmberEyes

    TS, vissa barnvaktsföretag kan låta familjen anställa dig vitt genom dem, t. ex. nanny.nu. Då betalar företaget alla arbetsgivaravgifter, du får ett riktigt avtal, du får betalt efter schablon (efter din erfarenhet, antalet barn, arbetstider etc), familjen kan dra RUT, och du kan visa upp jobbet som ett "riktigt jobb" på din CV.

  • Testalite
    EmberEyes skrev 2019-01-14 23:07:46 följande:
    Det är för att ett vit-jobb så betalar AG för försäkringar mm. Med ett svartjobb har du ingen trygghet eller säkerhet utan får betala allt som arbetsgivaravgifter täcker ur egen ficka.
    Du har ju noll koll. Arbetsgivaravgiften är ju frn din egen ficka bara att du inte ens får chansen att se den. Läs på lite.

    Till ämnet mellan 120-180kr svart skulle jag säga. under tiden 21-02 så lär dom sova så då sitter du bara av tid ändå.
  • EmberEyes
    Testalite skrev 2019-01-18 10:52:41 följande:
    Du har ju noll koll. Arbetsgivaravgiften är ju frn din egen ficka bara att du inte ens får chansen att se den. Läs på lite.

    Till ämnet mellan 120-180kr svart skulle jag säga. under tiden 21-02 så lär dom sova så då sitter du bara av tid ändå.
    Det är väl precis det jag säger.

    Har jag ett vitjobb så betalar AG t. ex. 25000 i brutto-månadslön eller ca 17500kr netto. "Bakom kulisserna" så betalas AG-avgifter, försäkringar osv, så det kostar dem runt 34000kr/månad att ha mig anställd.

    Eftersom jag får betala de delarna som AG gör på ett vit-jobb, så måste min svartlön täcka de ca 9000kr/mån som jag aldrig ser, vilket betyder en svartlön på 17500+9000=26500kr/mån.


Svar på tråden Timlön barnvakt