• Anonym (Tveksam)

    Vad ska man göra?

    Behöver hjälp vad jag ska göra??

    Jag har precis börjat en yrkesutbildning på komvux på 1,5 år. Med praktik och goda möjligheter till jobb.

    Men jag veitnte om jag ska välja läsa utbildningen på distans istället för klassrum?

    Jag har varit sjukskriven i många år och alltid undvikit läsa utbildningar då gamla sår från när jag blev mobbad HELA grundskolan sitter kvar. Även om vi alla är vuxna nu så är jag rädd inombords och är väldigt rädd hamna utanför trots att jag ser ok ut och har social kompetens prata med folk, helst en och en och jag blir tystare i grupp.

    Nu är det så att utbildningen ska ha väldigt många redovisningar och det klarar jag INTE av! Samtidigt är det ändå mysigt ha en klass gå till då jag känt mig så ensam innan. Har inte suttit i skolbänken på 10 år.

    Så vad är för- och nackdelarna med att läsa på distans? Kan ni hjälpa mig?

    + läser jag på distans så är jag inte lika trött när jag kommer hem. Lider av migrän sen barndomen och utmattningssyndrom och har sömnsvårigheter

    + har mer tid att plugga ordentligt då jag har svårt koncentrera mig

    + har chans ta ett extrajobb då vi inte har csn under sommaren

    + jag slipper oroa mig för redovisningar

    + jag slipper hamna utanför i klassen om jag självmant väljer att läsa distans

    Nackdelar

    - jag får inte den där gemenskapen i klassen om jag sitter hemma och läser och återigen så fegar jag ur..

    - inga direkta rutiner där man får vara social med andra

    Vad tycker ni? Vad är för och nackdelen? Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Vad ska man göra?
  • CitronTulo

    Min första tanke är vad det är för utbildning du läser? Hur kommer det att funka att jobba sen med de besvär som du beskriver?

    Men med fokus på din TS så undrar jag om du har pratat med din lärare om hur jobbigt du har med just redovisningarna? Kanske kan du få redovisa i mindre grupp eller bara inför läraren?

  • Anonym (Tveksam)
    CitronTulo skrev 2019-01-15 09:28:13 följande:

    Min första tanke är vad det är för utbildning du läser? Hur kommer det att funka att jobba sen med de besvär som du beskriver?

    Men med fokus på din TS så undrar jag om du har pratat med din lärare om hur jobbigt du har med just redovisningarna? Kanske kan du få redovisa i mindre grupp eller bara inför läraren?


    Visst jag är rädd jobba sen också. Men är just klassrum som känns så mycket värre. Är beredd på hur jobbigt de kan bli på arbetsplatser men tänker att då kan man ändå byta ställe om man inte trivs + då är man ju redan utbildad så då får man ju lön. Blir på något vis lite annorlunda..
Svar på tråden Vad ska man göra?