• Sjogge667

    Svagt ägglossningstest

    Hej!

    Är orolig att jag inte har ägglossning. Är 32 snart 33 och känner på mig att något inte stämmer. Hur skulle ni tyda

    Äl stickorna? Ser så svagt ut :(

  • Svar på tråden Svagt ägglossningstest
  • Sjogge667

    Om man gör ett test då man absolut inte har ägglossning så blir sträcken väldigt starka i jämförelse med dessa... borde det inte bli skarpa sträck om man verkligen skulle ha äl?

  • Erla

    Fast va? Testen du har på bild är ju positiva! Menar du att strecken ska vara mer än lika starka? Har du alltid såhär starka utslag på dina test? I så fall behöver du nog kolla upp varför du konstant har positiva äl-test.

  • tjockobbe

    Dina test är positiva. Normalt sett är det STOR skillnad på kontroll- och teststrecket. Men dina är lika starka, eller teststrecket är starkare än kontrollstrecket, så därför är de positiva. 


    Har du alltid såhär starka uppmanar jag dig att kontakta läkare. 

  • Sjogge667

    Oj menade såklart att när man får dom negativa sträcken(inte har äl) så är dom väldigt tydliga i jämförelse med dom positiva.

    Om man Verkligen har äl borde dom väl vara tydligare?

    Gjort flera negativa Gravtest där det var väldigt tydliga sträck

  • Anonym (Rosett)
    Sjogge667 skrev 2019-01-15 14:57:45 följande:

    Oj menade såklart att när man får dom negativa sträcken(inte har äl) så är dom väldigt tydliga i jämförelse med dom positiva.

    Om man Verkligen har äl borde dom väl vara tydligare?

    Gjort flera negativa Gravtest där det var väldigt tydliga sträck


    Det där är positiva test.

    Jag vet inte riktigt vad du menar med tydligheten. Men jag har typ alltid två sträck på äl-test, det är enbart styrkan på färgen som skiljer dem åt beroende på om de är positivt eller ej.
  • Sjogge667

    Okej, tack. Min progesteron nivå är väldigt låg efter äl... därför jag blir osäker på om det kan stämma. Sist hade jag 16.... har försökt käka mycket vitaminer / ätit hälsosamt sedan dess dock... så kanske har äl nu trots allt

  • Erla

    Jag förstår inte riktigt vad du menar, men gjorde en snabb googling och hittade en tydlig bild av hur det kan se ut när man går från negativt till positivt på äl-test.

  • Sjogge667

    Okej, om det är så det ska se ut så verkar det ju positivt :)

    Sist jag skulle haft äl kollade jag aldrig med äl-tester. Kollade bara i min app... (har regelbunden mens)..efteråt tog jag blodprover som visade att jag hade alldeles för låga progesteronvärden och att en ägglossning aldrig kan ha skett... därav all osäkerhet

  • Erla
    Sjogge667 skrev 2019-01-15 18:36:26 följande:

    Okej, om det är så det ska se ut så verkar det ju positivt :)

    Sist jag skulle haft äl kollade jag aldrig med äl-tester. Kollade bara i min app... (har regelbunden mens)..efteråt tog jag blodprover som visade att jag hade alldeles för låga progesteronvärden och att en ägglossning aldrig kan ha skett... därav all osäkerhet


    Det är ju lite lurigt det där med ägglossning. Ett positivt test behöver ju inte betyda att man faktiskt har ägglossning tyvärr. De mäter bara hormonerna som påvisar att ägglossning är på gång, men ett ägg kanske inte släpper. Dessutom kanske man har ägglossning vid en annan tidpunkt än vad man tror. Till exempel har inte jag haft standardlånga cykler och före mitt första barn hade jag bara 12 dagar mellan ägglossning och mens. Detta upptäcktes inte förrän jag kunde bekräfta när och om jag fick ägglossning. Efter mitt första barn hade jag bara 10 dagar mellan ägglossning och mens. Detta gör ju att det kan hända att man testar vid fel tidpunkt i förhållande till mensen eftersom det vanligast är 14 dagar mellan ägglossning och mens. Hur långa cykler har du och på vilka dagar i cykeln har du tagit dessa test? Vilken dag testade du progesteronnivån?
  • Sjogge667

    Jaha.. visste inte det faktiskt. Trodde att ägget alltid

    Lossnade vid äl.

    Från mensens första dag till äl är det12 dagar (räknade just)

    Har för mig att jag mätte progesteronvärdet ca 7 dagar efter äl.

  • Erla
    Sjogge667 skrev 2019-01-16 14:38:37 följande:

    Jaha.. visste inte det faktiskt. Trodde att ägget alltid

    Lossnade vid äl.

    Från mensens första dag till äl är det12 dagar (räknade just)

    Har för mig att jag mätte progesteronvärdet ca 7 dagar efter äl.


    Då har du ganska korta cykler? Har du tagit några fler test och vilken dag är du på nu, från mensens första dag :)

    Nä, det är en djungel det här med äl och hormoner. Ägget släpper inte alltid och ibland kan ett ägg släppa trots att man inte får positivt på test. Det finns liksom inga garantier.
  • Zakopane

    Jag provade såna där stickor inför min tredje graviditet (var strax under 40 år). Jag testade några månader innan jag tog ur spiralen för att få en uppfattning om hur de funkade, samtidigt som jag provade den där appen där man bokför sin kroppstemperatur varje dag.

    Stickorna gav aldrig utslag! Men ägglossning hade jag. Blev dessutom gravid på första försöket efter att spiralen togs ut.

    Jag undrar om inte stickorna suger ganska generellt.

  • Erla
    Zakopane skrev 2019-01-16 16:07:37 följande:

    Jag provade såna där stickor inför min tredje graviditet (var strax under 40 år). Jag testade några månader innan jag tog ur spiralen för att få en uppfattning om hur de funkade, samtidigt som jag provade den där appen där man bokför sin kroppstemperatur varje dag.

    Stickorna gav aldrig utslag! Men ägglossning hade jag. Blev dessutom gravid på första försöket efter att spiralen togs ut.

    Jag undrar om inte stickorna suger ganska generellt.


    Ja, det är ju ett problem att stickorna inte alltid stämmer :/
  • tjockobbe
    Zakopane skrev 2019-01-16 16:07:37 följande:

    Jag provade såna där stickor inför min tredje graviditet (var strax under 40 år). Jag testade några månader innan jag tog ur spiralen för att få en uppfattning om hur de funkade, samtidigt som jag provade den där appen där man bokför sin kroppstemperatur varje dag.

    Stickorna gav aldrig utslag! Men ägglossning hade jag. Blev dessutom gravid på första försöket efter att spiralen togs ut.

    Jag undrar om inte stickorna suger ganska generellt.


    Ibland sker stegringen så snabbt att man missar den. :)
Svar på tråden Svagt ägglossningstest