• Steinie

    viktuppgång

    Hejsan!

    Jag har funderingar gällande viktuppgång och hur man kan bromsa en för kraftig sådan. Jag är i vecka 29 och har gått upp sammanlagt 20 kilo redan!! vart dessa kilon kommer ifrån är oklart, jag tycker själv att jag äter bra med tre måltider om dagen och mellanmål där emellan. Jag rör mig i form av promenader ca 30 minuter varje dag (mer än så är svårt pga foglossning) Jag försöker hålla mig till mellanmål som består av frukt eller fil.

    Vid min senaste koll hos BM så vägde hon mig och konstaterade viktuppgången. Hon blev också förvånad och sa att om hon hade gissat på hur många kilo jag ökat hade det inte varit mer än 10. Min panik består i att jag nu absolut inte vill lägga på mig fler kilon. Jag är 1.80 och vägde ca 80 kilo innan graviditet.

    Är det fler som känner igen sig i detta och kanske sitter inne på bra tips på frukostar/mellanmål/snälla träningsformer(foglossning) mm??

  • Svar på tråden viktuppgång
  • Beasmith86

    Tips är och dra ner på socker dvs inte äta yoghurt med tillsatt socker eller äta för mycket pasta och bröd. Oftast innehåller produkter mycket tillsatt socker eller jätte mycket kolhydrater vilket inte mättar speciellt bra. Satsa på feta produkter och ät mat lagad från grunden så du vet vad du får i dig.

  • LeyasMamma

    Har du ökat snabbt i vikt det sista eller har det kommit under hela graviditeten? Jag tänker så du inte samlar på dig vätska eller något sånt? Att samla på sig många kilo snabbt på kort period kan tyda på vätska. Men annars så är det väl inte så mycket att göra mer än att fortsätta försöka tänka på maten, framför allt det dolda sockret som beasmith86 skriver.

  • Steinie

    Precis, undviker bröd helt å hållet nu och kör fullkornsvarianter på det andra :)

    Jo det är på sista tiden som kilona har rasat på. Känner mig svullen om händer och fötter till och från men kan inte tycka att jag är svullen i den omfattningen.

Svar på tråden viktuppgång