• Anonym (Ts)

    Kan man få hjälp av hemförsäkring till detta?

    Har hemförsäkring hos trygghansa. Min dator har just gått sönder. Den är ca 2 år gammal och var ganska dyr (~15k vid inköp). Mitt barn råkade hälla ut vatten på bordet och sedan ställa datorn i det utan att jag märkte. Moderkortet sönder enligt reparatörfirma. Ska kosta 11k att laga. De föreslog hemförsäkring. Ska ringa trygghansa men har inte möjlighet på kontorstid förrän senare i veckan. Vad tror ni?

    Har nog inte kvitton etc kvar från inköp.

  • Svar på tråden Kan man få hjälp av hemförsäkring till detta?
  • Anonym (Skadar ej)

    Skadar ju inte att slå ett samtal utifall att dom kan hjälpa dig med att iallafall stå för en liten kostnad?

    Jag hade ringt :)

  • Anonym (Ts)

    Jag ska ringa :) Men kan inte göra det förrän på fredag pga mina jobbtider så därför undrar jag här om någon har en aning. Vill inte få upp förhoppningarna om det är lönlöst : P fast kommer ringa oavsett och se.

  • Pilsner

    Köp ny. (Om det inte går att få den lagad mycket billigare.)

    För 11000 får du nog en ny lika bra dator som din gamla - fast med garanti!!!

  • Anonym (Ts)
    Pilsner skrev 2019-01-15 20:49:07 följande:

    Köp ny. (Om det inte går att få den lagad mycket billigare.)

    För 11000 får du nog en ny lika bra dator som din gamla - fast med garanti!!!


    Moderkortet behöver bytas och själva kortet kostar 11000. Inte lagningen/bytet som är dyrt tyvärr :/ Vill gärna ha kvar den. Tror inte modellen säljs längre. Det är en HP spectre 360 som är brun/guldfärgad. Så snygg dator.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-15 20:54:33 följande:

    Moderkortet behöver bytas och själva kortet kostar 11000. Inte lagningen/bytet som är dyrt tyvärr :/ Vill gärna ha kvar den. Tror inte modellen säljs längre. Det är en HP spectre 360 som är brun/guldfärgad. Så snygg dator.


    Dessutom om det går på försäkringen blir väl självrisken billigare än att köpa en ny?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Skadar ej) skrev 2019-01-15 20:31:11 följande:
    Skadar ju inte att slå ett samtal utifall att dom kan hjälpa dig med att iallafall stå för en liten kostnad?

    Jag hade ringt :)
    Hade också ringt.
  • Anonym (ir)

    Har dom lött in extra guld eller nått? Kolla med en annan affär, eller så är det så överprisat i Sverige. Vet inte exakt vilken modell du har men 3-5000 på Amazon/Ebay.

  • Twilight

    Om du har allrisktillägg (tidigare drulleförsäkring) så går det på försäkringen.

    Det gör dock ett åldersavdrag på datorn (brukar vara rätt många procent på teknikprylar), iaf om man ska få ut till en ny.

    Sen är självrisken på 1500:-


    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Anonym (..)
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-15 20:54:33 följande:

    Moderkortet behöver bytas och själva kortet kostar 11000. Inte lagningen/bytet som är dyrt tyvärr :/ Vill gärna ha kvar den. Tror inte modellen säljs längre. Det är en HP spectre 360 som är brun/guldfärgad. Så snygg dator.


    11000 för ett moderkort?? Jag jobbar med ganska krävande stationära datorer och för 2000kr får man ett mycket bra moderkort.

    Låter som datorfirman försöker blåsa dig.

    Sen byter man inte 1:1 när grejerna är så gamla och dyra, det gör man bara inte.
  • Anonym (..)

    Gar du drulletillägg skulle jag tro det går bra att ta det på hemförsäkring.

    Vi har tagit en del skador på försäkring utan kvitto, utan problem. Kan dock bero på att vi varit skadefria i många år, och har alla försäkringar i mitt försäkringsbolag. Sva vi har en bra relation.

  • Anonym (Ts)

    Det var ngt special med kortet tydligen. Tror inte de är oärliga, de tyckte att jag skulle strunta i lagning och köpa en ny.

    Om man får ut på försäkringen, är det pengar man kan använda till vilket som då (köpa ny el laga). Eller måste man laga?


    Anonym (..) skrev 2019-01-15 21:15:42 följande:

    Gar du drulletillägg skulle jag tro det går bra att ta det på hemförsäkring.

    Vi har tagit en del skador på försäkring utan kvitto, utan problem. Kan dock bero på att vi varit skadefria i många år, och har alla försäkringar i mitt försäkringsbolag. Sva vi har en bra relation.


    Jag vet inte om jag har tillägg men har också allt på samma. Har fått ut pengar en större summa för 9 år sedan och en mellanstor för ca 5 år sedan. Inga problem då men det var pga barnets diagnos och bottagande av organ hos mig så inga "skador". Har skaffat fler försäkringar hos dem sedan dess.
    Twilight skrev 2019-01-15 21:11:57 följande:

    Om du har allrisktillägg (tidigare drulleförsäkring) så går det på försäkringen.

    Det gör dock ett åldersavdrag på datorn (brukar vara rätt många procent på teknikprylar), iaf om man ska få ut till en ny.

    Sen är självrisken på 1500:-


    1500 är ju lugnt att betala om jag får igen min dator :) måste kolla försäkringen.
    Anonym (ir) skrev 2019-01-15 21:08:09 följande:

    Har dom lött in extra guld eller nått? Kolla med en annan affär, eller så är det så överprisat i Sverige. Vet inte exakt vilken modell du har men 3-5000 på Amazon/Ebay.


    Har en HP spectre 360 (som kan vridas 360 grader) i brun/guldfärg. Jättesnygg. Men kanske dyrare pga ovanlig färg.

    Har du länk?
  • Anonym (Ts)

    Ser ut att vara hp spectre x360 dark ash silver när jag googlar. 13990 på Pricerunner.

  • Anonym (Ts)

    Har tydligen drulle-tillägg och utökad hemelektronik-tillägg. Kan jag få utan kvitto då?

  • Pilsner
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-15 21:50:55 följande:

    Ser ut att vara hp spectre x360 dark ash silver när jag googlar. 13990 på Pricerunner.


    Notera att den finns med diverse olika bestyckningar.

    Typ olika processor, RAM, SSD etc.
  • Anonym (Ts)

    Utökade tillägget betyder bara 500 kr självrisk och inget åldersavdrag upp till 3 år!

  • Anonym (ir)
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-15 21:41:56 följande:

    Har en HP spectre 360 (som kan vridas 360 grader) i brun/guldfärg. Jättesnygg. Men kanske dyrare pga ovanlig färg.

    Har du länk?


    Syftade enbart på moderkortet. Kollade lite snabbt "HP spectre 360 motherboard".

    Fanns ju en hel del typer så skulle vara om du har någon riktig speciell variant.

    Fast 11000 låter helt sjukt. Behöver inte betyda att reperatören försöker blåsa dej, ibland har man fasta leverantörer vars priser kan vara rätt sjuka på vissa grejer, men man ska handla av dom avtalsmässigt.
  • EmberEyes
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-15 21:54:02 följande:

    Har tydligen drulle-tillägg och utökad hemelektronik-tillägg. Kan jag få utan kvitto då?


    Var köpte du från? Det är möjligt att affären har elektroniskt kvitto du kan få. Annars får du försöka hitta korttransaktionen om du betalade med kort.
  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2019-01-15 22:45:11 följande:
    Var köpte du från? Det är möjligt att affären har elektroniskt kvitto du kan få. Annars får du försöka hitta korttransaktionen om du betalade med kort.
    Vad jag posrat utan att skriva hela tankar... Jag menar att du kan kolla ditt kontoutdrag efter den specifika kontohändelsen och använda som "kvitto". Vissa gånger fungerar det, andra inte.

    Tycker även att du ska kolla med några fler reparatörer och få fler offerter.
Svar på tråden Kan man få hjälp av hemförsäkring till detta?