• foxwhelp

    Lämplighetsprövning för IVF

    Hej!


    Jag och min partner går just nu igenom en fertilitetsundersökning, och fick idag reda på att om det blir aktuellt med IVF så måste vi båda två gå igenom en lämplighetsprövning där man bland annat går igenom våra journaler.

    Nu är det så att jag hade en skitjobbig period i höstas, då jag började oroa mig för att det var något fel på mina testiklar (började få väldigt ont i den ena och började såklart noja för att det var något allvarligt + att det kändes som att det skulle kunna förklara varför det inte blir några barn). Jag träffade flera olika läkare, gjorde blodprover och var förbi psykakuten för att jag hade problem med sömnen (ingenting dramatiskt, vi ringde på en helg och vårdarna tyckte att vi kunde komma in för att få någonting utskrivet).


    Nu när jag läser min journal så är det många som skriver att jag varit "ledsen" och att smärtorna antagligen är någonting som jag har stressat fram och att det är något psykologiskt som ligger bakom, jag har själv tagit kontakt med en KBT-terapeut nu för att försöka jobba med hälsoångesten och nu blev jag alltså orolig att detta eventuellt kommer hindra oss från att skaffa IVF.


    I övrigt är vi fullt friska 30-åringar som har varit tillsammans i 7 år, gifta sedan två år och ingen bakgrund av vare sig missbruk eller psykisk ohälsa.

  • Svar på tråden Lämplighetsprövning för IVF
  • Anonym (E)

    Det är inget jag känner igen..

    Det enda som man går igenom från mannens håll är kvaliteten på spermierna.

    Förutom den psykologiska biten där mannen också självklart kan tycka det är skitjobbigt så är det kvinnan som blir vänd inochut på.

    För mannen är det en "walk in the park" jämförbart.

Svar på tråden Lämplighetsprövning för IVF