• Anonym (Fattig?)

    Jag är nöjd med min ekonomi, men ”alla andra” tycker synd om mig.

    Hej!

    Jag tjänar inte mycket, det är jag väl medveten om! Lönen, ihop med barnbidrag och underhållsstöd, landar på cirka 14000:- i månaden. Det är inte alls mycket, det vet jag. Men jag går mer än väl runt på detta och sätter till och med undan pengar varje månad.

    När alla mina räkningar är betalda, samt summan för mat- och hushållsartiklar är insatta på matkontot, så har jag cirka 5000:- kvar att ?göra vad jag vill för?. Jag brukar lägga undan hälften till semesterkontot och splitta den andra hälften på buffertkontot, pension och nöjeskontot (från nöjeskontot tar jag till alltifrån enstaka bio- och leklandsbesök, till middag på restaurang, samt till kläder och presenter. Vi är inga stammisar på varesig bio eller lekland, ej heller restaurang, och kläder köper jag helst begagnat av flera anledningar (alltså inte bara av ekonomiska skäl)).

    På buffertkontot har jag undanlagt för minst tre hela månaders utgifter (räkningar och mat).

    Jag känner att jag har koll på min ekonomi, att jag är ekonomisk och sparsam, men ändå unnar oss lite extra då och då.

    Ändå häpnas folk över min, enligt dem, ?usla inkomst?. De får mig nästan att själv börja tvivla på min situation, även om jag innerst inne är supernöjd med min ekonomi och vardag i stort.

    Tilläggas bör att jag endast arbetar 6h/dag och där är 30 min. lunch inräknad. Jag arbetar mellan 8-14 varje dag och har cirka 5 minuters väg till- och från jobbet. Dessutom är jag ledig alla helger och röda dagar.

    Jag prioretierar tid och ork i vardagen, över en fet lönecheck. Är det verkligen så fel?

    Vad tänker ni när ni läser detta? Är det ?synd? om mig, eller tycker ni liksom jag, att jag faktiskt verkar ha det riktigt bra? För det är iaf så jag känner, men jag vet inte...

    Hur lever ni andra?

  • Svar på tråden Jag är nöjd med min ekonomi, men ”alla andra” tycker synd om mig.
  • Anonym (Lilly)

    Jag tycker det låter super med så korta dagar så jag blir avis. Vad jobbar du med? För mig är tid värt mer än pengar så länge man har till livets nödtorft. 

  • Anonym (Lise)

    Du har det bra! Det handlar ju i slutändan inte bara om inkomsten, utan inkomsten i förhållande till utgifterna... grattis till en ekonomi (och tillvaro) i balans!

  • Anonym (Oj)

    Du måste ju bo extremt billigt. Antar att du inte har bil eller busskort. Har du bredband och mobil? Hur många barn? Står den andra föräldern för alla barnets/Barnens kostnader? Vad lever du av för mat? Inga försäkringar, el, gas avgifter?

  • Anonym (Avundsjuk på dig)

    Jag var tvungen att registrera ett konto bara för att kunna svara dig. LÅT INTE någon göra dig osäker! Jag har en hög lön, mycket ansvar, stort boende, rest mycket etc men jag känner mer och mer hur jag skulle vilja ?växla ned? med arbete och stress. Jag känner mer och mer att det inte är värt att jobba och stressa för att köpa massa saker man egentligen inte behöver. Jag läste på senast igår om downshifting och bara drömde om hur jag bara skulle vilja lämna allt och få ett jobb precis som det du verkar vara nöjd med, med lägre lön, kortare arbetstsdagar och att slippa övertid och att jobbet följer med hem. Och i gengäld istället dra ner på sina utgifter. Det viktigaste är att du har en vardag du är nöjd med! Att andra har fått för sig att det ?rätta? är att ha en högre lön för att konsumera mer är helt galet tycker jag.

  • Anonym (m)

    Varför talar du om vad du tjänar?
    De är förmodligen avundsjuka eftersom det brukar märkas att man trivs med sitt liv. Då försöker de klaga på din lön.

  • Anonym (Fattig?)
    Anonym (Lilly) skrev 2019-01-16 23:01:06 följande:

    Jag tycker det låter super med så korta dagar så jag blir avis. Vad jobbar du med? För mig är tid värt mer än pengar så länge man har till livets nödtorft. 


    Jag är specialpedagog på en förskola som ligger ett stenkast från min bostad. :)

    Tack för ditt svar förresten! <3
    Anonym (Lise) skrev 2019-01-16 23:03:22 följande:

    Du har det bra! Det handlar ju i slutändan inte bara om inkomsten, utan inkomsten i förhållande till utgifterna... grattis till en ekonomi (och tillvaro) i balans!


    Tack! Vad glad jag blir! :D <3
    Anonym (Oj) skrev 2019-01-16 23:15:12 följande:

    Du måste ju bo extremt billigt. Antar att du inte har bil eller busskort. Har du bredband och mobil? Hur många barn? Står den andra föräldern för alla barnets/Barnens kostnader? Vad lever du av för mat? Inga försäkringar, el, gas avgifter?


    I min avgift för min BR, ingår allt (bredband, TV, el, värme, en mindre försäkring) och allt ligger på 5700:- i månaden. Det är 3 rum och kök. Jag har även en extraförsäkring som jag lägger undan 100:- varje månad för och betalar allt i en klump en gång om året.

    Jag har ett barn som bor på heltid med mig. Den andra föräldern tror jag betalar till FK, jag får iaf underhåll på 1573:- varje månad därifrån.

    Jag har ingen bil och busskortet laddar jag om vi ska någonstans (det tas också från ?nöjeskontot?).

    Maten är vanlig mat. Mycket soppor och grytor - mest för att det är enkelt, näringsrikt och gott. Och så bakar jag eget bröd. :)
    Anonym (Avundsjuk på dig) skrev 2019-01-16 23:18:17 följande:

    Jag var tvungen att registrera ett konto bara för att kunna svara dig. LÅT INTE någon göra dig osäker! Jag har en hög lön, mycket ansvar, stort boende, rest mycket etc men jag känner mer och mer hur jag skulle vilja ?växla ned? med arbete och stress. Jag känner mer och mer att det inte är värt att jobba och stressa för att köpa massa saker man egentligen inte behöver. Jag läste på senast igår om downshifting och bara drömde om hur jag bara skulle vilja lämna allt och få ett jobb precis som det du verkar vara nöjd med, med lägre lön, kortare arbetstsdagar och att slippa övertid och att jobbet följer med hem. Och i gengäld istället dra ner på sina utgifter. Det viktigaste är att du har en vardag du är nöjd med! Att andra har fått för sig att det ?rätta? är att ha en högre lön för att konsumera mer är helt galet tycker jag.


    Åh, tack! Om du bara visste vad ditt inlägg betyder för min självkänsla! Såååå underbart att läsa att en på ?andra sidan? - med mycket pengar och lyx - tycker att jag har det ?bättre?. Det är ju så jag känner, men jag blir ju tveksam när folk rynkar på näsan ungefär som om man var ngt som katten släpat in...

    Tack, tack snälla du! <3
    Anonym (m) skrev 2019-01-16 23:29:25 följande:

    Varför talar du om vad du tjänar?

    De är förmodligen avundsjuka eftersom det brukar märkas att man trivs med sitt liv. Då försöker de klaga på din lön.


    Det kommer på tal när folk frågar vad jag arbetar med, samt får reda på antalet timmar.

    Lite oförskämt, kan tyckas. Jag har aldrig frågat någon annan vad de tjänar...
  • Anonym (Oxå spec.ped)

    Bry dig inte om vad andra tycker. Så länge du är nöjd och kan ge dina barn en ekonomisk trygghet.

    Dock så verkar din lön tok för låg! Som specialpedagog borde du ju få 40000kr minst i månaden även på en ferietjänst.

    Dina vänner kanske reagerar på att du är kraftigt underbetald?

    Jag hade klarat mig på mindre men det betyder inte att jag ska nöja mig med mindre än alla andra får för samma jobb

  • Anonym (Bb)

    Det är ju bara bra att du arbetar lite så att du får mer tid över för ditt förskolebarn.

    Men när barnet blir äldre så kan det vara bra med lite mer pengar så att ni har råd med saker. Typ helgresor lite varstanns, dyra fritidsintressen osv. Med mer pengar ges mer möjligheter.

  • mammatill6

    Tänker också att du är duktigt underbetald. Borde innebära att du får ut typ 11000? I lön på runt 70% arbete. Snittlönen för en specialpedagog är runt 37000. Du borde löneförhandla.

Svar på tråden Jag är nöjd med min ekonomi, men ”alla andra” tycker synd om mig.