• Anonym (L)

    Hur komma till ro med att jag kanske förblir ensam?

    Jag har en så stor längtan efter att leva med någon. Gifta mig, bygga upp ett gemensamt liv och vila i den tryggheten. Men jag har blivit sviken så många gånger, och nu senast på en sådan nivå som det inte är helt lätt, minst sagt, att återhämta mig från.

    Jag har vaknat upp från min ungdomliga naivitet och inser att världen är full av sjuka, egoistiska människor som kan skada en annan utan att blinka för att sedan gå vidare oberörda. Även vanliga, "goda", människor kan en dag finna att de vill vidare. Att det man hade inte är av värde längre.

    Jag tror inte jag är beredd att riskera att uppleva det igen. Jag är trött nu, och arg. Jag vill inte ge mer och sedan få mitt liv raserat igen. Jag har inte råd med det. Jag har liksom fattat nu. Kärleken är bara ett skämt, ett spel som jag inte är kall nog att gå vinnande ur. Ändå finns den förbannade längtan där. Jag finner ingen glädje i livet när jag måste döda den sidan av mig själv. Allt är meningslöst och tomt. Jag bara gör mina plikter och längtar efter att bli klar.

    Nå, nu blev det mer dramatiskt än jag hade för avsikt. Jag har helt klart bagage som påverkar mig. Men frågan återstår ändå. Hur lever man ett liv där man inte kan sträva efter att uppfylla sin största längtan?

  • Svar på tråden Hur komma till ro med att jag kanske förblir ensam?
  • Fjäril kär

    Att inte leva som du vill kommer sakta kväva dig, det blir du inte lyckligare av.

    Jag tror bättre på att lära sig av misstagen och att inse vad man gjorde fel och varför. Kanske din naiva strävan efter äktenskap har gjort dig blind på VEM du valde?

    Att hitta rätt livskamrat måste få ta tid. Att leva tillsammans måste vara viktigare än att uppleva sin barnsliga naiva flickdröm.

  • Anonym (bigsmile)

    Jag har anpassat mig, vant mig. Jag har försökt med alla jag varit intresserad av. Aldrig haft ett förhållande. Jag tycker själv att jag haft otur. Andra menar att det inte handlar om otur.
    Jag har inte gett upp, jag hoppas fortfarande. Men är också medveten om att jag kanske aldrig träffar nån. I så fall var det nog inte meningen.

  • Anonym (Charlotte68)

    Jag är 50 och träffade för tre år sen »the man of my life«.

    Innan dess hade jag haft et gäng korta (i yngre år) och några seriösa längre relationer.

    Jag anser inte alls som du att världen är full av egocentriska människor som kan göra ont utan att blinka. Tvärtom är de flesta människor som jag själv ? dvs man försöker vara en bra människa fast ibland måste man se till sig själv.

    Jag har också lärt mig MASSOR av de relationer som tagit slut. Jag ångrar ingen av dem. Ffa inte de långvariga. Att en relation tar slut är väl typ alltid bägges »fel«. Oavsett vem som avslutar den. Jag har lärt mig vilken personlighet jag passar att leva med och även vad som är viktigt att prioritera och ta hand om i en relation.

    Om man i grunden trivs med att leva i en relation - vilket du också verkar göra - så verkar det ganska oklokt att helt avskriva det kortet bara för att man gått på »några nitar«.

  • Anonym (L)
    Fjäril kär skrev 2019-01-17 10:46:11 följande:

    Att inte leva som du vill kommer sakta kväva dig, det blir du inte lyckligare av.

    Jag tror bättre på att lära sig av misstagen och att inse vad man gjorde fel och varför. Kanske din naiva strävan efter äktenskap har gjort dig blind på VEM du valde?

    Att hitta rätt livskamrat måste få ta tid. Att leva tillsammans måste vara viktigare än att uppleva sin barnsliga naiva flickdröm.


    Men jag vet inte vad det är meningen att jag ska lära mig. Jag har försökt vända ut och in på mig själv och analysera allt i efterhand. I många år nu. Men att jag inte kan finna svaren skrämmer ju mig ännu mer. Jag kan lika gärna göra samma dåliga val igen. Det är därför jag inte vill ta den risken mer. Den förra, en man med starkt psykopatiska drag, höll på att kosta mig livet. Med min trasiga radar kan jag lika gärna göra fel igen.

    Det blir en fråga om pest eller kolera. Väljer då hellre ensamheten eftersom jag ger mitt barn större chans till ett bra liv. Vet bara inte hur jag ska stå ut med det heller.
  • Anonym (L)
    Anonym (bigsmile) skrev 2019-01-17 10:54:36 följande:

    Jag har anpassat mig, vant mig. Jag har försökt med alla jag varit intresserad av. Aldrig haft ett förhållande. Jag tycker själv att jag haft otur. Andra menar att det inte handlar om otur.
    Jag har inte gett upp, jag hoppas fortfarande. Men är också medveten om att jag kanske aldrig träffar nån. I så fall var det nog inte meningen.


    Hur står du ut? Det har blivit en stor sorg för mig, jag gråter nästan dagligen. Du har hopp iofs. Det kanske skiljer oss, jag har förbrukat mitt.
  • Anonym (L)
    Anonym (Charlotte68) skrev 2019-01-17 10:56:28 följande:

    Jag är 50 och träffade för tre år sen »the man of my life«.

    Innan dess hade jag haft et gäng korta (i yngre år) och några seriösa längre relationer.

    Jag anser inte alls som du att världen är full av egocentriska människor som kan göra ont utan att blinka. Tvärtom är de flesta människor som jag själv ? dvs man försöker vara en bra människa fast ibland måste man se till sig själv.

    Jag har också lärt mig MASSOR av de relationer som tagit slut. Jag ångrar ingen av dem. Ffa inte de långvariga. Att en relation tar slut är väl typ alltid bägges »fel«. Oavsett vem som avslutar den. Jag har lärt mig vilken personlighet jag passar att leva med och även vad som är viktigt att prioritera och ta hand om i en relation.

    Om man i grunden trivs med att leva i en relation - vilket du också verkar göra - så verkar det ganska oklokt att helt avskriva det kortet bara för att man gått på »några nitar«.


    Tror vi har för olika erfarenheter för att jag ska kunna dra nytta av dina lärdomar. Grattis till att du funnit rätt!
  • Anonym (Suck)
    Anonym (L) skrev 2019-01-17 10:28:26 följande:

    Jag har en så stor längtan efter att leva med någon. Gifta mig, bygga upp ett gemensamt liv och vila i den tryggheten. Men jag har blivit sviken så många gånger, och nu senast på en sådan nivå som det inte är helt lätt, minst sagt, att återhämta mig från.

    Jag har vaknat upp från min ungdomliga naivitet och inser att världen är full av sjuka, egoistiska människor som kan skada en annan utan att blinka för att sedan gå vidare oberörda. Även vanliga, "goda", människor kan en dag finna att de vill vidare. Att det man hade inte är av värde längre.

    Jag tror inte jag är beredd att riskera att uppleva det igen. Jag är trött nu, och arg. Jag vill inte ge mer och sedan få mitt liv raserat igen. Jag har inte råd med det. Jag har liksom fattat nu. Kärleken är bara ett skämt, ett spel som jag inte är kall nog att gå vinnande ur. Ändå finns den förbannade längtan där. Jag finner ingen glädje i livet när jag måste döda den sidan av mig själv. Allt är meningslöst och tomt. Jag bara gör mina plikter och längtar efter att bli klar.

    Nå, nu blev det mer dramatiskt än jag hade för avsikt. Jag har helt klart bagage som påverkar mig. Men frågan återstår ändå. Hur lever man ett liv där man inte kan sträva efter att uppfylla sin största längtan?


    Man får lära sig att möta och hantera motgångar. Utan kärlek är livet ganska tomt, tycker själv att det är värt att känna kärlek även om det inte håller hela livet, vilket det aldrig kommer att finnas någon garanti för. Det kan lika gärna vara du som tappar intresset i nästa relation, så ser det ut och man kan inte värja sig från allt som känns.

    Kram
  • Anonym (bigsmile)
    Anonym (L) skrev 2019-01-17 11:07:07 följande:
    Hur står du ut? Det har blivit en stor sorg för mig, jag gråter nästan dagligen. Du har hopp iofs. Det kanske skiljer oss, jag har förbrukat mitt.
    Jag gör det bara. Mitt liv ser ut såhär. Finns mycket bra att leva för.
    Du har ditt barn :) Och alla blir sårade, vill bara skita i allt, gömma sig. Fuck the world. Men man kommer tillbaks. Snart är det vår, nya tag Solig
  • Anonym (Jag)

    38 år gammal utan att ha haft något som helst förhållande har jag långsamt börjat acceptera att jag alltid kommer att förbli ensam. Har gråtit många gånger över att jag aldrig träffar någon men nu försöker jag fokusera på annat som gör livet värt att leva så att det bara inte rinner iväg. Hoppas du har möjlighet att få en meningsfull tillvaro även om du inte träffar någon.

  • Anonym (L)
    Anonym (Suck) skrev 2019-01-17 11:09:23 följande:
    Man får lära sig att möta och hantera motgångar. Utan kärlek är livet ganska tomt, tycker själv att det är värt att känna kärlek även om det inte håller hela livet, vilket det aldrig kommer att finnas någon garanti för. Det kan lika gärna vara du som tappar intresset i nästa relation, så ser det ut och man kan inte värja sig från allt som känns.

    Kram
    Fast nu handlar det om en annan nivå än att det "känns". Det är motgångar som inte är av normalgraden, med psykiskt våld med mera. Mitt val är därför att vara själv och det är det frågan rör. Inte om jag ska vara öppen för kärlek eller ej.
  • Anonym (L)
    Anonym (Jag) skrev 2019-01-17 11:11:38 följande:

    38 år gammal utan att ha haft något som helst förhållande har jag långsamt börjat acceptera att jag alltid kommer att förbli ensam. Har gråtit många gånger över att jag aldrig träffar någon men nu försöker jag fokusera på annat som gör livet värt att leva så att det bara inte rinner iväg. Hoppas du har möjlighet att få en meningsfull tillvaro även om du inte träffar någon.


    Jag har nog alltid haft en ventil i att skapa med händerna. Har tappat det i o m föräldraskap och livet men tror jag vill ta upp det igen. Hittar du något som kan fylla tomheten någorlunda? Och tack.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (L) skrev 2019-01-17 11:23:38 följande:

    Jag har nog alltid haft en ventil i att skapa med händerna. Har tappat det i o m föräldraskap och livet men tror jag vill ta upp det igen. Hittar du något som kan fylla tomheten någorlunda? Och tack.


    Är väldigt ensam generellt också, inte bara att jag aldrig haft ett förhållande. Men jag gör saker på egen hand, går på konserter, reser, läser mycket, osv. Men saknar förstås närheten till en partner.
  • brallison

    Fatta inga beslut nu - vila ut dig ett tag och får se senare vad och hur livet blir. Du behöver just återhämta dig först innan du gör nästa steg. Har flera exempel av människor som träffat sin andra halva just under en sån "viloperiod" när de inte sökte nån aktivt utan varit dem de ärFlört

  • Fjäril kär
    Anonym (L) skrev 2019-01-17 11:05:31 följande:

    Men jag vet inte vad det är meningen att jag ska lära mig. Jag har försökt vända ut och in på mig själv och analysera allt i efterhand. I många år nu. Men att jag inte kan finna svaren skrämmer ju mig ännu mer. Jag kan lika gärna göra samma dåliga val igen. Det är därför jag inte vill ta den risken mer. Den förra, en man med starkt psykopatiska drag, höll på att kosta mig livet. Med min trasiga radar kan jag lika gärna göra fel igen.

    Det blir en fråga om pest eller kolera. Väljer då hellre ensamheten eftersom jag ger mitt barn större chans till ett bra liv. Vet bara inte hur jag ska stå ut med det heller.


    Om du känner dig trasig är det väl där nånstans du måste börja och det är där nyckeln förmodligen ligger.

    Om du hela tiden dras till fel män är det dags att lära sig tänka om helt och hållet. Som trasig av olika orsaker gör oftast att man upprepar samma misstag igen och igen .

    Om du alltid haft olika sorters destruktiva relationer är det dags att bryta trenden och börja jobba med dig själv. Få upp självförtroendet och självkänslan, hitta ett liv du trivs med och skapa något att vara stolt över.

    Som trasig är du ett lätt offer för den som vill utnyttja dig för egen vinning. Du drar till dig fel personer helt enkelt. Att vara snäll och omtänksam etc kan tyvärr vara dåliga egenskaper som andra utnyttjar om man dessutom inte har mycket till självkänsla och inte kan säga ifrån.
  • Anonym (A)
    brallison skrev 2019-01-17 12:02:56 följande:
    Fatta inga beslut nu - vila ut dig ett tag och får se senare vad och hur livet blir. Du behöver just återhämta dig först innan du gör nästa steg. Har flera exempel av människor som träffat sin andra halva just under en sån "viloperiod" när de inte sökte nån aktivt utan varit dem de ärFlört
    Det är oftast då man träffar någon.
  • Anonym (Emme)
    Anonym (Charlotte68) skrev 2019-01-17 10:56:28 följande:

    Jag är 50 och träffade för tre år sen »the man of my life«.

    Innan dess hade jag haft et gäng korta (i yngre år) och några seriösa längre relationer.

    Jag anser inte alls som du att världen är full av egocentriska människor som kan göra ont utan att blinka. Tvärtom är de flesta människor som jag själv ? dvs man försöker vara en bra människa fast ibland måste man se till sig själv.

    Jag har också lärt mig MASSOR av de relationer som tagit slut. Jag ångrar ingen av dem. Ffa inte de långvariga. Att en relation tar slut är väl typ alltid bägges »fel«. Oavsett vem som avslutar den. Jag har lärt mig vilken personlighet jag passar att leva med och även vad som är viktigt att prioritera och ta hand om i en relation.

    Om man i grunden trivs med att leva i en relation - vilket du också verkar göra - så verkar det ganska oklokt att helt avskriva det kortet bara för att man gått på »några nitar«.


    Behöver inte alls alltid va bägges fel. En person som har många spruckna förhållanden bakom sig visar såklart ett annat mönster än de som är långvarigt 20+ år. En del tror ju inte riktigt på (livs)långa förhållanden från första början och då blir ju oddsen kassa redan där.

    Om du skulle börja leta igen: Hitta en som ser förhållanden som något livslångt så finns i varje fall grunden på plats. Sedan får ni bara bygga snyggt även på de mer synliga delarna :)

    Jag har skaffat mig en sån där man med chans på livslångt, och då träffades vi i tonåren och är i din ålder snart TS. Men vem vet...
  • Anonym (Samma)
    Anonym (L) skrev 2019-01-17 10:28:26 följande:

    Jag har en så stor längtan efter att leva med någon. Gifta mig, bygga upp ett gemensamt liv och vila i den tryggheten. Men jag har blivit sviken så många gånger, och nu senast på en sådan nivå som det inte är helt lätt, minst sagt, att återhämta mig från.

    Jag har vaknat upp från min ungdomliga naivitet och inser att världen är full av sjuka, egoistiska människor som kan skada en annan utan att blinka för att sedan gå vidare oberörda. Även vanliga, "goda", människor kan en dag finna att de vill vidare. Att det man hade inte är av värde längre.

    Jag tror inte jag är beredd att riskera att uppleva det igen. Jag är trött nu, och arg. Jag vill inte ge mer och sedan få mitt liv raserat igen. Jag har inte råd med det. Jag har liksom fattat nu. Kärleken är bara ett skämt, ett spel som jag inte är kall nog att gå vinnande ur. Ändå finns den förbannade längtan där. Jag finner ingen glädje i livet när jag måste döda den sidan av mig själv. Allt är meningslöst och tomt. Jag bara gör mina plikter och längtar efter att bli klar.

    Nå, nu blev det mer dramatiskt än jag hade för avsikt. Jag har helt klart bagage som påverkar mig. Men frågan återstår ändå. Hur lever man ett liv där man inte kan sträva efter att uppfylla sin största längtan?


    Kunde typ varit jag som skrivit det där..jag har nog aldrig varit lyckligt kär (bara i väldigt korta perioder). Fått sånna smällar att det tagit lång tid att våga mig på att träffa någon igen, för att återigen bli avvisad/det skiter sig big time och så börjar det om på samma visa igen. På sista tiden har jag blivit så bitter och arg av det, varför är det så svårt för mig?! ALLA i min närhet, vänner bekanta, har partner..utom jag. 
    Till sist känner man bara att man vill skita i det, jag blir liksom avigt inställd i stället. Fast samtidigt är jag så ledsen och olycklig över min situation och tänker att ett liv ensam utan partner, barn osv, känns meningslöst. Men det känns också jobbigt. Ett förhållande kan alltid ta slut, och det känns farligt att livet inte skulle kunna vara bra bara för att man inte har en partner..
    Samtidigt så är jag så jävla trött på att alltid göra allt ensam, inte dela något med någon. Blah. Hela grejen känns som ett helt omöjligt projekt och kan bli tokig när jag kommer in i de här tankespiralerna.
  • Anonym (kff)

    Vad har hänt dig? för att du skall känna så här om livet som är så begränsat tidsmässigt

  • Anonym (varit där)

    Jag har känt som du gör nu en gång i tiden, men efter ett tag lyckades jag ta mig ur det och insåg att det faktiskt finns bra människor därute också.

Svar på tråden Hur komma till ro med att jag kanske förblir ensam?