• Abc101

    Skulle ni dela en lägenhet med en främling?

    Min partner reste nyligen till Asien med en vän. När dom var där delade dom taxi med två okända män som skulle till ett hotell en bit bort. Männen, som de aldrig träffat förut, bjöd in dom att dela lägenhet med dom på hotellet. När jag fick höra det tyckte jag att det kändes fel, två okända killar bjuder sällan in två tjejer att bo med dom efter några minuters möte utan att ha en agenda; i.e. ni ser bra ut! När jag berättar detta för min partner och ber henne att undvika det i framtiden för min skull säger hon en av tre saker; 1) jag tror inte dom ville inte ha sex med oss och det är dig felet ligger hos, jag kan inte ta hänsyn till din oro. 2) även om de ville ha sex med oss så fick dom ju inte det eller hur! Det spelar ingen roll vad andra vill med mig så länge du litar på mig. 3) det är samma som att bo på hostel, där delar man ju också rum med främlingar. Jag hävdar förstår att ett hostell är något man valt själv, inte något man blivit inbjuden till. jag tycker också att det är en sån fruktansvärd petitess, de kunde ju ha bott i varsin lägenhet bredvid varandra om de nu ville umgås! De här killarna hade ju redan bokat lägenheten och var uppenbarligen inte ute efter att spara pengar! Umgås allt ni vill med andra och lär känna nya människor, men dela inte lägenheter/rum med män ni inte känner. Vad säger ni? Skulle ni dela lägenhet med någon ni mött i en taxi i utlandet om ni hade en partner hemma?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni dela en lägenhet med en främling?
  • Bibbidi

    Att tacka ja till det där låter som att be om att bli våldtagen och mördad.

    Tack men nej tack!

  • erikaABC

    Nej, aldrig!
    Vet faktiskt inte vad som är värst: att hon var otrogen eller är så genomkorkad att hon inte fattar att detta är farligt.
    Skulle aldrig skaffa barn med någon med totalt obefintligt säkerhetstänk.

  • flygrl

    Nej, aldrig i livet att jag hade delat lägenhet med en eller flera snubbar jag mött kort i en taxi. Vare sig jag haft partner eller inte. Jag hade inte gjort det av rena säkerhetsskäl plus att hade jag haft en partner hade det tillkommit att jag inte velat göra så av hänsyn till honom. :/

  • Abc101
    EmberEyes skrev 2019-01-18 02:10:45 följande:

    Nej, det skulle jag aldrig göra. MEN, din flickvän har rätt i sak.


    Hur menar du? Att jag måste lita på henne förstår jag, men det är svårt att göra när hon är så naiv ibland. Låt mig ge ett till exempel för diskussionens skull; när hon bodde i Tyskland en kortare period kom det fram en man till henne på gatan som tyckte att "hon såg trevlig ut" och ville byta nummer. Hon ringer mig därefter glatt och berättar att hon har fått en vän... Jag förklarar att mannen i fråga kanske inte tyckte att du såg trevlig ut, utan snarare att var snygg, och hans intentioner, vare sig han får eller ej, är nog mer än att bara samtala. Det trodde hon inte alls på! "Man kan faktiskt se trevlig ut" lät diskussionen. Ser du svårigheterna i det här?
  • EmberEyes
    Abc101 skrev 2019-01-18 11:48:32 följande:
    Hur menar du? Att jag måste lita på henne förstår jag, men det är svårt att göra när hon är så naiv ibland. Låt mig ge ett till exempel för diskussionens skull; när hon bodde i Tyskland en kortare period kom det fram en man till henne på gatan som tyckte att "hon såg trevlig ut" och ville byta nummer. Hon ringer mig därefter glatt och berättar att hon har fått en vän... Jag förklarar att mannen i fråga kanske inte tyckte att du såg trevlig ut, utan snarare att var snygg, och hans intentioner, vare sig han får eller ej, är nog mer än att bara samtala. Det trodde hon inte alls på! "Man kan faktiskt se trevlig ut" lät diskussionen. Ser du svårigheterna i det här?
    Ja, jag ser att du är lite osäker och svartsjuk, och hon är lite naiv.
  • Abc101
    EmberEyes skrev 2019-01-18 11:57:00 följande:

    Ja, jag ser att du är lite osäker och svartsjuk, och hon är lite naiv.


    Om det är vad du vill tolka av det här så har du all rätt att göra det. Faktumet är dock att jag sällan är svartsjuk, jag är dock orolig ibland, absolut.
  • RebusDrake

    Låter som att hon (tillfälligt?) har (hade?) ett riskbeteende.

    Jag har ett riskbeteende och detta år ett praktexempel på något jag skulle kunna göra för att hamna i en utsatt position och bli skadad.

    Men...

    Var hon påverkad av något?

    Brukar hon ta impulsiva beslut utan att tänka igenom konsekvenserna?

    Hon kanske kände en trygghet i dessa män? Många kan ju ge såna intryck.

    Absolut, utsatte din partner och hennes vän sig för risker. Det kan ha väntat fler personer i hotellrummen, som överföll de. De hade kunnat bli: drogade, våldtagna, kidnappade, sålda som sexslavar, mördade.

    De möjliga utgångarna är många. Men tur att det (som hon säger) var snälla män.

    Det kan inte vara så att hon var intim med någon av de, men att hon inte berättar det. Brukar ni ha en öppen dialog vanligtvis?

    Ett tips till din partner och hennes vän.

    Använd WiseMind:

    Händelse - träffar män taxi som bjuder in de att bo i sin lägenhet på hotellet.

    Tanke - Har de en god avsikt eller en ond avsikt?

    Vad är oddsen för att de gör oss illa, alla män är inte svin, men man vet aldrig.

    Känn in hur männen känns, det är förstås svårt på bara några minuter men försök.

    Konsekvens -

    De är snälla och vi får bo gratis under våran vistelse. Vad kostar ett hotellrum där de var? Handlar det om 10 000 eller 3 000?

    Hade de förbokat och betalat hotell innan?

    Vi får trevligt sällskap och slipper vara uttråkade, återigen - vad är deras avsikter?

    De är inte snälla.

    Vad väntar oss i lägenheten?

    Vi kan dö, bli drogad, kidnappade, torterade etc.

    Slutsats - En normalt funtad person utan en kraftig impulsiv ådra hade klivit ur taxin direkt.

  • Abc101
    RebusDrake skrev 2019-01-19 10:00:15 följande:

    Låter som att hon (tillfälligt?) har (hade?) ett riskbeteende.

    Jag har ett riskbeteende och detta år ett praktexempel på något jag skulle kunna göra för att hamna i en utsatt position och bli skadad.

    Men...

    Var hon påverkad av något?

    Brukar hon ta impulsiva beslut utan att tänka igenom konsekvenserna?

    Hon kanske kände en trygghet i dessa män? Många kan ju ge såna intryck.

    Absolut, utsatte din partner och hennes vän sig för risker. Det kan ha väntat fler personer i hotellrummen, som överföll de. De hade kunnat bli: drogade, våldtagna, kidnappade, sålda som sexslavar, mördade.

    De möjliga utgångarna är många. Men tur att det (som hon säger) var snälla män.

    Det kan inte vara så att hon var intim med någon av de, men att hon inte berättar det. Brukar ni ha en öppen dialog vanligtvis?

    Ett tips till din partner och hennes vän.

    Använd WiseMind:

    Händelse - träffar män taxi som bjuder in de att bo i sin lägenhet på hotellet.

    Tanke - Har de en god avsikt eller en ond avsikt?

    Vad är oddsen för att de gör oss illa, alla män är inte svin, men man vet aldrig.

    Känn in hur männen känns, det är förstås svårt på bara några minuter men försök.

    Konsekvens -

    De är snälla och vi får bo gratis under våran vistelse. Vad kostar ett hotellrum där de var? Handlar det om 10 000 eller 3 000?

    Hade de förbokat och betalat hotell innan?

    Vi får trevligt sällskap och slipper vara uttråkade, återigen - vad är deras avsikter?

    De är inte snälla.

    Vad väntar oss i lägenheten?

    Vi kan dö, bli drogad, kidnappade, torterade etc.

    Slutsats - En normalt funtad person utan en kraftig impulsiv ådra hade klivit ur taxin direkt.


    Hon tar ofta impulsiva något naiva och ibland rentav känslokalla beslut. Bland annat reste hon upp alla sina pengar på denna resa så pass att hon fick låna av sina föräldrar när hon kom hem, hon är nu 28 år och bor ensam och har både hyra och andra räkningar förstås. För att citera ett tidigare svar: "När hon bodde i Tyskland en kortare period kom det fram en man till henne på gatan som tyckte att "hon såg trevlig ut" och ville byta nummer. Hon ringer mig därefter glatt och berättar att hon har fått en vän... Jag förklarar att mannen i fråga kanske inte tyckte att du såg trevlig ut, utan snarare att var snygg, och hans intentioner, vare sig han får eller ej, är nog mer än att bara samtala. Det trodde hon inte alls på!"

    Vi har tidigare argumenterat om hur hon sitter i knät på andra killar hon festar. Jag har försökt att förklara för henne att andra kan uppfatta det som intimt och att det till viss grad sårar mig att utsätter sig för det varför jag bad henne att sluta; det finns ju egentligen ingen anledning så länge det finns ett golv. Hon svarar med "jag tycker inte att det är intimt och då spelar det ingen roll vad andra tycker, inte ens killarna vars knä jag nu sitter i". Jag försöker säga att "oavsett om du och jag inte kan komma överens om hur det uppfattas så är jag inte bekväm med det, vill du sluta för min skull?", varpå hon svarar "nej, jag tänker inte ändra på mig själv för dig. Om jag ändrar på det här så kommer det för eller senare att bli mer att ändra på och jag tänker inte låta andra bestämma över mig". Jag tycker inte att det handlar om att bestämma, jag tycker att det handlar om att visa hänsyn! Eller har jag fel här?
  • Xenia

    Din flickvän tar för stora risker och är naiv. Det sägs att svenska flickor är väldigt naiva, tror alla om gott och inte fattar att reglerna är annorlunda utomlands.

    Dessutom är hon respektlös gentemot dig. Bådar inte gott inför framtiden.

    Om min kille hade haft för vana att sitta med andra tjejer i knäet och vägrat att sluta med det, så hade jag gjort slut. 

  • Nicco123

    Jag har rest mycket i Asien och kan väll någonstans kanske förstå hur situationen uppstod. Man är ute på äventyr och det är kul och spännande att träffa nya människor, det är inte ovanligt att göra som dom gjorde och dom var ändå två personer. Var killarna svenska eller vart kom de ifrån?

    Jag hade inte delat lägenhet på SÅ kort tid då jag har ett stort säkerhetstänk men hade man känt varandra lite längre och kanske planerat stråla till samma ställe så ja. Det är annorlunda med backpacking än att va hemma i Sverige ändå, det tycker jag ändå är av vikt för frågan.

  • Lainie Kennedy

    Jag hade nog gjort som din flickvän, om min resekompis var med på det också. Poängen med att resa är ju att komma utanför sin vanliga värld eller 'comfort zone', träffa människor och ha äventyr. Det händer inte om man säger nej till allting.

    Jag skulle i din flickväns situation inte tänka så mycket på vad du anser eller vilken oro du kan ha, eftersom du inte var med och inte kan (eller borde) påverka besluten om boende. Hon var inte otrogen, du får lita på det eller skaffa en flickvän som gör som du vill.

Svar på tråden Skulle ni dela en lägenhet med en främling?