• LinaTrina

    gravid

    Hei.

    Jag ar ny i Sverige och vet veldig lite om vård ved graviditet.

    Jag ar 38 år og nyss blivit gravid etter forsøk på 3 år, like før vi skulle til ivf behandling.

    Idag er jeg ungefar 4 vecko gravid. Når er det man skal kontakte vård och hvordan vård har man krav på, da graviditet ved min aldre kategoriseres som høyrisikosvangerskap?

    Setter pris på svar da jeg er litt engstelig :) 

  • Svar på tråden gravid
  • litenlinjal

    Du kan kontakta barnmorska redan nu för inskrivning och eventuellt Tidsbokning av VUL om det finns anledning för det.

  • LinaTrina
    litenlinjal skrev 2019-01-18 06:25:49 följande:

    Du kan kontakta barnmorska redan nu för inskrivning och eventuellt Tidsbokning av VUL om det finns anledning för det.


    Takk for svar :) Måste jeg ta kontakt med vårdsentralen och seia jeg skal bestille time hos barnmoska? 

    Jeg lurer på om det kanske er for tidlig å ta kontakt, at jeg kanskje burde vente noen veckor til?

    Ursakta om mine frågor er konstige, vet bare inte så mycket om hvordan ting fungerer her i Sverige.
  • LinaTrina
    mumiiin skrev 2019-01-18 08:49:42 följande:

    detta är norska va?


    Stemmer :) 

    Forsøker at lare svensk da jeg kommer til å bo her i mange, mange år, men det vil ta tid :) 
  • Corneliass
    LinaTrina skrev 2019-01-18 09:17:55 följande:
    Takk for svar :) Måste jeg ta kontakt med vårdsentralen och seia jeg skal bestille time hos barnmoska? 

    Jeg lurer på om det kanske er for tidlig å ta kontakt, at jeg kanskje burde vente noen veckor til?

    Ursakta om mine frågor er konstige, vet bare inte så mycket om hvordan ting fungerer her i Sverige.
    Du ringer till din närmsta (eller den du önskar gå på) barnmorskecentral. Den kanske ligger på din VC, jag vet inte. Men kolla upp det och boka tid hos barnmorskan direkt :) Du behöver inte gå genom VC. 
    Gravid med första barnet
  • Jag är bara jag

    Det kan heta lite olika där barnmorskorna jobbar och man ska gå som gravid. Här heter det Kvinnohälsan. Men mödravårdscentral brukar det kallas när man går som gravid. Ring imorron du och boka tid! Grattis och lycka till!

  • litenlinjal
    LinaTrina skrev 2019-01-18 09:17:55 följande:

    Takk for svar :) Måste jeg ta kontakt med vårdsentralen och seia jeg skal bestille time hos barnmoska? 

    Jeg lurer på om det kanske er for tidlig å ta kontakt, at jeg kanskje burde vente noen veckor til?

    Ursakta om mine frågor er konstige, vet bare inte så mycket om hvordan ting fungerer her i Sverige.


    Du ringer direkt till närmsta (eller valfri) barnmorskemottagning/mvc och bokar tid för inskrivning. Du kan absolut göra det redan nu!
Svar på tråden gravid