• culaccino

    Hur dömde rätten Umgänge?

    Vet att det är så olika men hur dömde rätten i ert fall gällande ungämgesschema?

    Mitt fall, 2.5 årigt barn som träffat ena föräldern max 1 gång i månaden. Föräldern är våldsam och dömd, har en aning alkoholmissbruk (dricker ej på jobb), skuldsatt, aldrig betalat underhåll..

  • Svar på tråden Hur dömde rätten Umgänge?
  • Anonym (Emma)

    Har samma som dig. Ett barn i den åldern som träffar sin pappa en gång per månad. Det vanliga är att umgänget trappas upp stegvis. Familjerätten gör vanligtvis en utredning och ger förslag på umgänget. Det beror mycket på om du och pappan kan samarbeta. Om ni kan samarbeta så kanske ni kan komma överens om bra umgängeschema. Rätten ska ju döma efter barnets bästa. Och de tar hänsyn till utredningar som är gjorda och på förälders samarbete.

  • culaccino

    Vi kan inte samarbeta, därför det gått till rätten. Är det ni som bestämt att pappan träffar barnet en gång i månaden?

    I mitt fall vill föräldern ha varannan vecka, vilket jag ej går med på.

    Vill egentligen inte att han övernattar alls, vill vara säker på att han mår bra varje dag. Tills han är tillräckligt stor för att tala om saker och ting....

  • Anonym (Emma)

    Ok. Men man kan begära att familjerätten gör en umgängesutredning om inte rätten har föreslagit det redan. Har du en advokat? Prata med din advokat om det.

    Vi var inte heller överens då förslog rätten att familjerätten gör en umgänges plan och det blev en gång per månad med umgängesstödjare. Har ni det?

  • Anonym (Emma)

    Inga nätter alltså bara 2tim på dagtid med umgängesstödjare.

    Tycker att så litet barn inte borde vara med pappan på nätter alls.

  • culaccino

    Är det sant? Trodde det skulle bli mer än så. Hur länge gäller detta? Att det enbart är 2h i månaden?

    För du skrev att det trappas upp? När sker det och till hur länge per gång?

    Jag har ingen advokat än men måste skaffa någon.

    Hur kommer det sig att dom endast vill att han träffar barnet så sällan?

    Min före detta siktar på att få igenom varannan vecka..

    Tusen tack för dina svar ?

  • Anonym (Pappa)

    Jag hoppas verkligen det löser sig för dig, jag sitter lite i samma båt bara att jag är pappan som inte får träffa mitt barn alls och inte får någon kontakt som helst av mamman, men jag vill va en del i barnets liv och få träffa henne lite, jag har dock inte misshandlat mamman fyskiskt utan det har varit mer psykiskt..
    Vad kan jag göra som pappa  för att försöka få igång något umgänge ? 
    eller är det bara att kontakta advokat och ta det vidare i tingsrätt ?

  • Akira Öken
    Anonym (Pappa) skrev 2019-04-13 10:53:39 följande:

    Jag hoppas verkligen det löser sig för dig, jag sitter lite i samma båt bara att jag är pappan som inte får träffa mitt barn alls och inte får någon kontakt som helst av mamman, men jag vill va en del i barnets liv och få träffa henne lite, jag har dock inte misshandlat mamman fyskiskt utan det har varit mer psykiskt..

    Vad kan jag göra som pappa  för att försöka få igång något umgänge ? 

    eller är det bara att kontakta advokat och ta det vidare i tingsrätt ?


    Om du inte redan har gjort det behöver du börja med att söka hjälp/behandling för ditt beteende. Kommer du att använda barnet för att fortsätta misshandeln av barnets mor? Klarar du att sätta barnets bästa före dina egna behov?

    Att modern inte vill ha någon kontakt med dig låter som en rimlig konsekvens av ditt beteende.
  • Anonym (Pappa)
    Akira Öken skrev 2019-04-13 11:03:31 följande:
    Om du inte redan har gjort det behöver du börja med att söka hjälp/behandling för ditt beteende. Kommer du att använda barnet för att fortsätta misshandeln av barnets mor? Klarar du att sätta barnets bästa före dina egna behov?

    Att modern inte vill ha någon kontakt med dig låter som en rimlig konsekvens av ditt beteende.
    Jag kommer inte använda barnet för att fortsätta misshandeln av barnets mor utan jag vill absolut inte ha något med henne att göra mer än hämtning och lämning, vill bara kunna ha en funktionerande kontakt över telefon.
    Sen så går jag ett program just för min impulskontroll och jobbar med mig själv.
Svar på tråden Hur dömde rätten Umgänge?