• Anonym (Hmm)

    Hmm

    Hej

    Jag undrar bara en sak...

    Jag vet att jag har försörjningsplikt tills ungdomen fyller 18år och längre om ungdomen går i skolan, men det jag nu undrar är om jag fortfarande har det då ungdomen som är 17 år ska flytta till flickvännen och hennes familj. Jag blir då av med en del av bostadsbidraget, underhållet och studiestödet för ungdomen kommer hoppa av skolan.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-21 21:56
    Nu va ju frågan om jag fortfarande har försörjningsplikt fast ungdomen flyttar hemifrån och tar ny adress?

  • Svar på tråden Hmm
  • Anonym (X)

    Du är fortfarande försörjningsskyldig tills hen fyller 18.
    Du kan nog komma undan hyran med att du erbjuder tak över huvudet men blir skyldig typ underhåll.

  • Anonym (Dans)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-01-19 21:36:22 följande:

    Hej

    Jag undrar bara en sak...

    Jag vet att jag har försörjningsplikt tills ungdomen fyller 18år och längre om ungdomen går i skolan, men det jag nu undrar är om jag fortfarande har det då ungdomen som är 17 år ska flytta till flickvännen och hennes familj. Jag blir då av med en del av bostadsbidraget, underhållet och studiestödet för ungdomen kommer hoppa av skolan.


    Du har försörjningsplikt/måste betala underhåll för barn under 16 år som bor hos dig eller om ni är skilda och har gemensam vårdnad. För barn över 16 år som flyttar hemifrån har du ingen försörjningsplikt, förutsatt att du godkänt att denne flyttat ut och barnet byter folkbokföringsadress.

    Om barnet bor hemma är det tills 18 som gäller, eller 20 om barnet bor hemma och studerar.
  • Anonym (toz)

    Försörjningskyldig innebär väl att du ska erbjuda mat och bostad. Om ungdomen självmant väljer att bo/äta på annan plats finns det väl inga försörjningkrav?

  • SweeneyTodd
    Anonym (Dans) skrev 2019-01-19 21:42:34 följande:
    Du har försörjningsplikt/måste betala underhåll för barn under 16 år som bor hos dig eller om ni är skilda och har gemensam vårdnad. För barn över 16 år som flyttar hemifrån har du ingen försörjningsplikt, förutsatt att du godkänt att denne flyttat ut och barnet byter folkbokföringsadress.
    Om barnet bor hemma är det tills 18 som gäller, eller 20 om barnet bor hemma och studerar.
    Det är till 21. 
  • Anonym (Dans)
    Anonym (X) skrev 2019-01-19 21:38:05 följande:

    Du är fortfarande försörjningsskyldig tills hen fyller 18.

    Du kan nog komma undan hyran med att du erbjuder tak över huvudet men blir skyldig typ underhåll.


    Inte om barnet har en annan folkbokföringsadress än någon av vårdnadshavarna och flytten är godkänd av vårdnadshavare.
  • Anonym (Dans)
    SweeneyTodd skrev 2019-01-19 21:44:58 följande:

    Det är till 21. 


    Ska vi vara riktigt petiga så är det till 24, då man som vårdnadshavare har försörjningsplikt när barnet går gymnasiet. Gymnsiet kan man börja tills det år man fyller 20. De flesta gymnsieutbildningar är förlagda på 3 år, men om man väljer att förlänga studietiden ett år så blir det 20+4.
  • Anonym (X)
    Anonym (Dans) skrev 2019-01-19 21:47:42 följande:
    Ska vi vara riktigt petiga så är det till 24, då man som vårdnadshavare har försörjningsplikt när barnet går gymnasiet. Gymnsiet kan man börja tills det år man fyller 20. De flesta gymnsieutbildningar är förlagda på 3 år, men om man väljer att förlänga studietiden ett år så blir det 20+4.
    Eh, nej. 21.
    lagen.nu/1949:381

    1 §  Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.


    [S2]Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

Svar på tråden Hmm