• Okändmark

    Umgänge med den andre föräldern

    Om en månad kommer jag att infinna mig hos tingsrätten där jag och mitt ex kommer få (förhoppningsvis) ett interimistiskt beslut angående boende och umgänge. Mitt ex flyttade nyligen 60-70mil bort och eftersom dottern går i skolan så kunde hen tack och lov inte ta henne från mig utan tvist. Vi har helt olika åsikt om vem som tar väl hand om barnet och det har under hösten gjorts en BBIC utredning som utan att säga för mycket säger att jag är en god boendeförälder tillsammans med min sambo och hos mitt ex så är förhållandena väldigt bristfälliga med dennes sambo, de har två nya barn ihop. Vi har varit splittrade i drygt 4 år och har båda nya sambos sedan länge. Jag bor kvar i dotterns hemstad.

    Jag undrar hur det ser ut för er andra när det kommer till umgänge med den andra föräldern där resandet är problematiskt?

    Jag vill inte stoppa min dotter från att få chansen att träffa sin andre förälder men jag är väldigt kritisk över många saker då hen baktalar mig (dottern har flera gånger frågat om varför jag gjort saker - saker som inte stämmer utan som den andre föräldern valt att uttrycka för att få dottern att ogilla mig - dottern är väldigt ledsen och påverkad av detta). Det var en sanitär olägenhet i deras förra lägenhet som de precis flyttat ifrån. När jag senast hämtade dottern därifrån så luktade alla hennes ytterkläder spya plus lite till, inte kul för någon som satt på den långa tågresan - speciellt inte min dotter. Av liknande anledningar så ser jag gärna att det fysiska umgänget är relativt begränsat då dottern ofta är orolig innan och efter umgänget (och tidigare då dottern bodde växelvis).

    Vi har ännu inget "schema" eller någon struktur då det endast varit ett par resor. Dotterns andre förälder vill att jag skall bekosta halva totalsumman om hon åker med sin familj för att hälsa på i dotterns hemstad, dvs tågresor för de andra barnen och hens sambo samt deras övernattning. Hen vill även att jag skall åka med dottern till hens nya hemstad på helger för att vara där (minst en natt) medans de har sitt umgänge. Hen önskar att hen skall åka till oss en gång i månaden och jag till dem en gång i månaden. Kostnader och tid är en stor stressfaktor kort och gott.

    Hur ser det ut för er som har stora avstånd? Hur har ni lyckats komma överens om ekonomi och reseansvar? Vad har tingsrätten dömt?

  • Svar på tråden Umgänge med den andre föräldern
  • Anonym (Kostnad)

    Är det inte så att den som väljer att flytta till annan ort står för reskostnader? Är väl det rimliga? Är ju långt ifrån säkert att man har råd med barnets umgängesresor bara för att dess mor får för sig att flytta till Nya Zeeland typ (för att vara lite drastisk).

  • Anonym (......)

    Jag vet inte hur det ser ut med kostnader och så vid resor gällande umgänge, men jag kan ju ALdRIG tänka mig att du ska bekosta resor och boende för dom andra i familjen, vill hen ha dom med får hen bekosta det själv! Jävla fasoner att försöka få dig att stå för deras kostnader!

  • Okändmark

    Dottern fyller 7.

    Som jag förstår det så är det ett snårig skog det där, ingen kommer ut i samma ände. Föräldrabalken säger att över 10 mil så skall boendeföräldern ta del i utgifterna. Jag tänker inte avstå från ekonomiskt ansvar på något sätt, men det är frustrerande att bli jagad för att jag ska betala 50% för hens nya familj - det är därför kritiskt att få det interimistiska beslutet snarast men fram tills dess så ska man försöka lösa detta på egen hand.. 

    Kan tillägga att jag alltid ställt upp när vi bott i samma stad, både ekonomiskt (delvis som lån) och praktiskt (alltid den som skjutsat vid behov).

    Föräldrabalken kommenterar bara den ekonomiska biten, inget om den praktiska vilket lämnar det väldigt fritt för tolkning.

  • Okändmark

    Någon som har varit i samma situation eller hört någon i en liknande?

    Det blir så inmålat i ett hörn när en av de enda man diskuterar saken med är den andra parten som tycker helt annorlunda än en själv, så det är svårt att få en nyans av vad som är rimligt.

Svar på tråden Umgänge med den andre föräldern