• L1na89

    Ivf och autoimmun sjukdom

    Hej!

    Är det någon här som har erfarenhet av att ha svårt att bli gravid med ivf pågrund av någon autoimmun sjukdom och som fått hjälp av klinikened det?

    Vi har hittills haft 5 misslyckade insättningar, 2 färska och 3 frysta. Nu ska vi göra vårt tredje äggplock.

    Jag har läst lite om att om man har ett överaktivt immunförsvar så kan det stötta bort ägget. Jag har sedan jag varit liten haft problem med eksem och löste att det kan vara en autoimmun sjukdom. Jag nämnde det för kliniken på telefon men det var inget hon kände igen.

    Vi går på KS reproduktionsmedicin i Huddinge.

    Är det någon här som fått hjälp med detta i Sverige?

    Läste även att det kan rubba könshormonerna och påverka ägglossningen. Min ägglossning har börjar bli lite svårberäknelig då ägglossningstesterna inte kunnat upptäcka den dem senaste månaderna, fast den har ägt rum.

    Tacksam för svar! ????????

  • Svar på tråden Ivf och autoimmun sjukdom
  • UndrandeSökare

    Hej ! Jag och min man har haft 6 missfall, jag har också en autoimmun sjukdom och vi fick bara en missfallsutredning i Sverige som inte visade något.

    Tyvärr så " tror inte " svenska läkare i allmänhet att kvinnans immunförsvar kan orsaka barnlöshet. Men utomlands vet de bättre. Vi vände oss till Life clinic i Aten och fick en bätgre utredning där än i Sverige.

    Vid utredningen togs prover och skickades till ett speciallabb i USA inriktat på immunologi. Utredningen visade att jag hade en autoimmun koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Behandlingen består av intralipiddropp, prednisolon, fragmin och trombyl.

    Det finns endast en ivfklinik i Sverige som överhuvudtaget tror på immunbehandling och det är ivfFalun, så vänd dig till dem !

    Jag kan rekommendera dig att köpa och läsa boken " is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Den är skriven för privatpersoner och förklarar varför immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem och vad man kan göra åt det.

    Du är också välkommen till Atentråden.den heter " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Där samlas alla vi som har immunproblem och fertilitetsproblem.

Svar på tråden Ivf och autoimmun sjukdom