• Anonym (Villafar)

    Skilsmässa

    Hur satan vet vem man om det är rätt att lämna barn och fru. Har saknat det där klistret länge i min relation. Beslutet är taget och nytt boende finns, men nu kommer den stora rädslan. Tänk om jag ångrar mig, tänk om. Tänk om jag aldrig blir kär i någon, tänk om, bara massa tänk om. Vad händer med mig?

  • Svar på tråden Skilsmässa
  • Anonymitetdeluxe

    Är själv påväg längs samma väg, familjefar som vill skiljas. Men efter att ha läst lite här och där så undrar jag varför så många är oroliga över att dom aldrig ska blir kära igen, eller hitta någon ny. Man lär ju inte vara kär ifall man vill skiljas, inte jag iaf, har aldrig ens funderat över hur Ida jag kommer att hitta någon annan eller inte. Jag kanske är fyrkantig, men det är en icke-tanke i min värld. Jag tror, mot bättre vetande möjligen, att om man tänker i banan att man är rädd för att inte bli kär igen, eller att det är viktigt att hitta någon ny, så är man inte helt känslo- eller kärleksmässigt utanför sitt nuvarande förhållande.

  • Anonym (Olycklig)

    Funderar själv åt det hållet men i mina tankar snurrar visserligen en rädsla för ensamhet men då handlar det om vänner och bekanta. 

    Att träffa nån ny partner är nåt som inte ens finns i min föreställningsvärld. Är absolut inget jag är redo för. Jag tror man måste landa i sig själv innan man kan ens fundera på en ny relation. 

  • Anonym (A)
    Tavelramen skrev 2019-01-24 20:10:06 följande:
    Ja du måste nog berätta varför du vill lämna innan du får bra svar på den
    Håller med
  • Anonym (Villafar)

    Steget är taget och det känns bra, det gäller att ta sig över tröskeln s a s.

  • Anonym (Berg- och dalbana)

    Ja, fy farao så mycket tvivel som kommer över en stundtals. Vissa stunder kan kännas som att allt är som vanligt eftersom vi fortfarande bor i vårt hus båda två och då kan paniken drabba mig... Vad fan har jag gjort??? Tänk om jag tagit fel beslut! Sen andra stunder känns det helt rätt. Vårt förhållande har inte känts bra på flera år. ????

  • Anonym (Villafar)
    Anonym (Berg- och dalbana) skrev 2019-02-07 22:02:19 följande:

    Ja, fy farao så mycket tvivel som kommer över en stundtals. Vissa stunder kan kännas som att allt är som vanligt eftersom vi fortfarande bor i vårt hus båda två och då kan paniken drabba mig... Vad fan har jag gjort??? Tänk om jag tagit fel beslut! Sen andra stunder känns det helt rätt. Vårt förhållande har inte känts bra på flera år. ????


    Jag har landat lite i detta nu och slutat tvivla, det händer mycket positivt när man sätter saker i rullning. Har fått annat att tänka på som gör att steget känns lättare.
  • Tavelramen

    Oj. Stort beslut. All heder till dig som lämnar för hur du känner och inte för att du letat upp en ny och haft frun som back up.

    Varför tror du att kärleken försvann då? Bråkar ni? Ingen närhet mer en kompisrelation?

  • Anonym (Villafar)
    Tavelramen skrev 2019-02-10 15:03:30 följande:

    Oj. Stort beslut. All heder till dig som lämnar för hur du känner och inte för att du letat upp en ny och haft frun som back up.

    Varför tror du att kärleken försvann då? Bråkar ni? Ingen närhet mer en kompisrelation?


    Haha ja all heder åt mig. Hon är otroligt svår att leva med, hon började snacka om meningen med livet. Sånt skit pallar inte jag med, fan är man över 30 och har familj, då är det bara kriga på och gilla läget hur livet är. Förändringar är jobbiga, jag är en person som accepterar saker och anpassar mig i stället. Vi tappade väl gnistan av våra olikheter. Hon slutade engagera sig i vårat gemensamma liv, förstår inte riktigt varför vi hade ju allt.

    Nu är det som det är och hon gjorde sitt val. Nu kan jag köra mina fritidsintressen utan något gnäll på att man aldrig är hemma.
  • Anonym (Annika)

    Hur funkar det med dina fritidsintressen de veckor du har barnen då? För jag hoppas att du har dem varannan vecka.

  • Anonym (Villafar)
    Anonym (Annika) skrev 2019-02-10 19:19:37 följande:

    Hur funkar det med dina fritidsintressen de veckor du har barnen då? För jag hoppas att du har dem varannan vecka.


    Jag kör mitt race, har mycket att viga min tid åt oav om barnen är hos mig eller henne. Tänkte köra på som vanligt, ex-frun tror att det kommer bli svårt och har erbjudit sig att ta barnen ibland eftersom jag inte kan ställa in mina intressen. Ja vi kommer att ha vecka/vecka.

    Känns som jag kommer att tjäna på det här, det fattar inte hon. :)
  • Anonym (.)
    Anonym (Villafar) skrev 2019-02-10 19:28:54 följande:

    Jag kör mitt race, har mycket att viga min tid åt oav om barnen är hos mig eller henne. Tänkte köra på som vanligt, ex-frun tror att det kommer bli svårt och har erbjudit sig att ta barnen ibland eftersom jag inte kan ställa in mina intressen. Ja vi kommer att ha vecka/vecka.

    Känns som jag kommer att tjäna på det här, det fattar inte hon. :)


    Sorry men du framställer dig själv som en väldigt osympatisk människa. Först lät det som att du tagit beslutet, men nu tycks det mer som att hon lämnat dig, med tanke på hur du uttalar dig. Vadå tjäna på det här?? Går allt ut på att du ska tjäna på saker o ting? Hon har erbjudit dig en tjänst! Lite ödmjukhet skulle klä dig.
  • Chattisen
    Anonym (.) skrev 2019-02-10 19:42:06 följande:

    Sorry men du framställer dig själv som en väldigt osympatisk människa. Först lät det som att du tagit beslutet, men nu tycks det mer som att hon lämnat dig, med tanke på hur du uttalar dig. Vadå tjäna på det här?? Går allt ut på att du ska tjäna på saker o ting? Hon har erbjudit dig en tjänst! Lite ödmjukhet skulle klä dig.


    Jag tror hon har fokus på barnens bästa. ;)
  • Anonym (.)
    Chattisen skrev 2019-02-10 19:47:14 följande:

    Jag tror hon har fokus på barnens bästa. ;)


    Tror jag med! ;)
  • AndreaBD
    Anonymitetdeluxe skrev 2019-01-24 22:29:03 följande:

    Är själv påväg längs samma väg, familjefar som vill skiljas. Men efter att ha läst lite här och där så undrar jag varför så många är oroliga över att dom aldrig ska blir kära igen, eller hitta någon ny. Man lär ju inte vara kär ifall man vill skiljas, inte jag iaf, har aldrig ens funderat över hur Ida jag kommer att hitta någon annan eller inte. Jag kanske är fyrkantig, men det är en icke-tanke i min värld. Jag tror, mot bättre vetande möjligen, att om man tänker i banan att man är rädd för att inte bli kär igen, eller att det är viktigt att hitta någon ny, så är man inte helt känslo- eller kärleksmässigt utanför sitt nuvarande förhållande.


    Och det är precis rätt sätt att tänka. Om man inte mår bra i ett förhållande, så ska man nog avsluta det. Och då ska man inte tänka och grubbla om man kommer att träffa någon ny eller inte. Det kan man aldrig veta i förväg. Många stannar i mycket dåliga relationer för att de är rädda för att inte hitta någon ny eller att de skulle kunna ångra sig.... Man brukar inte ångra sig om man känner att man inte trivs i relationen. Då mår man bättre av separationen. Kanske inte alla dagar, men överlag.
  • Anonym (Kvinna)

    Jag är i samma sits. Beslutet är taget, boende så gott som ordnat (ska skriva på kontrakt snart).

    Men ändå är den där sista lilla biten så tung. Jag har varit på väg att lämna tidigare, och har flera gånger tackat nej till lägenheter i absolut sista sekund. Nu tror jag att jag måste blunda och bara köra.. skriva på kontraktet, hur skrämmande det än känns. Intalar mig att det kommer bli lättare att andas bara jag skrivit på kontraktet och beslutet är helt klart. Just nu mår jag vansinnigt dåligt av att gå och vända och vrida på saker.. jag är livrädd att jag ska ångra mig!

  • Anonym (Bättre sen)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-02-10 20:21:19 följande:

    Jag är i samma sits. Beslutet är taget, boende så gott som ordnat (ska skriva på kontrakt snart).

    Men ändå är den där sista lilla biten så tung. Jag har varit på väg att lämna tidigare, och har flera gånger tackat nej till lägenheter i absolut sista sekund. Nu tror jag att jag måste blunda och bara köra.. skriva på kontraktet, hur skrämmande det än känns. Intalar mig att det kommer bli lättare att andas bara jag skrivit på kontraktet och beslutet är helt klart. Just nu mår jag vansinnigt dåligt av att gå och vända och vrida på saker.. jag är livrädd att jag ska ångra mig!


    Det är svårt det där sista innan man hoppar...när jag tvekade det allra sista så tänkte jag mig hur livet tillsammans skulle sträcka sig framåt och insåg att den framtiden ville jag inte på några villkor ha. Tror också att det kommer att bli lättare för dig när bostaden är fixad, speciellt efter flytten. När det lättar efter ett tag, den friheten och lättnaden går inte av för hackor ;)
  • Chattisen
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-02-10 20:21:19 följande:

    Jag är i samma sits. Beslutet är taget, boende så gott som ordnat (ska skriva på kontrakt snart).

    Men ändå är den där sista lilla biten så tung. Jag har varit på väg att lämna tidigare, och har flera gånger tackat nej till lägenheter i absolut sista sekund. Nu tror jag att jag måste blunda och bara köra.. skriva på kontraktet, hur skrämmande det än känns. Intalar mig att det kommer bli lättare att andas bara jag skrivit på kontraktet och beslutet är helt klart. Just nu mår jag vansinnigt dåligt av att gå och vända och vrida på saker.. jag är livrädd att jag ska ångra mig!


    Alla stora steg är både läskiga och lite spännande. Jag tror att man har kommit rätt så långt mentalt när man ändå har ordnat med det praktiska så som boende, planering etc.. nu är jag inte riktigt typen som ångrar mig, utan söker nya vägar om det inte går som jag tänkt mig. Så ett tips är att inte vara rädd för förändring, utan se det istället som en nödvändig utveckling.
Svar på tråden Skilsmässa