• Anonym (?)

    Räknas det som våldtäkt?

    Min före detta man hade ofta sex med mig när jag sov. Jag vaknade av det och oftast var jag för trött för att göra nått. Vet att jag ibland sa lägg av och liksom försökte putta bort honom (ej hårt) men oftast så bara accepterade jag det eller vad man ska säga. Jag ska inte anmäla detta men undrar om det räknas som våltäkt även om jag vaknade och inte sa nått?

  • Svar på tråden Räknas det som våldtäkt?
  • Anonym (V)

    Ja , det är våldtäkt. Du har inte gett ditt samtyckte.

  • Anonym (?)

    Så det spelar ingen roll om jag sen vaknat och inte alltid sagt ifrån? I så fall har han säkert väldtagit mig minst 30 gånger. Ska tillägga att han numera är min exman på grund av att han har slagit mig och hotat mig.

  • Anonym (?)

    Eller 30 gånger är nog en kraftig underdrift faktiskt. Synd att jag var så dum då att jag inte fattade att det var våldtäkt.

  • Threezool

    Har ni inte på förhand pratat om detta och kommit överens om att det är okej att göra detta så räknas det som våldtäkt då det inte finns samtycke.


    Systemutvecklare och pappa
  • Anonym (våld)
    Anonym (?) skrev 2019-01-25 18:08:13 följande:

    Så det spelar ingen roll om jag sen vaknat och inte alltid sagt ifrån? I så fall har han säkert väldtagit mig minst 30 gånger. Ska tillägga att han numera är min exman på grund av att han har slagit mig och hotat mig.


    Nej. Han hade inte ditt samtycke när han började, och med nya samtyckeslagen tror jag inte det räknas som samtycke efter heller men där vågar jag inte säga säkert. Däremot skulle det ju säkert försvåra något rättsligt fall om du sa att du "lät" det fortsätta efter du vaknade men om du inte tänkt anmäla har det ingen relevans. Det är våldtäkt.
  • Anonym (?)
    Anonym (våld) skrev 2019-01-25 18:15:55 följande:

    Nej. Han hade inte ditt samtycke när han började, och med nya samtyckeslagen tror jag inte det räknas som samtycke efter heller men där vågar jag inte säga säkert. Däremot skulle det ju säkert försvåra något rättsligt fall om du sa att du "lät" det fortsätta efter du vaknade men om du inte tänkt anmäla har det ingen relevans. Det är våldtäkt.


    Ok. Tack för svar. Ofta var jag för trött för att säga ifrån ville bara att det skulle vara slut så att jag fick sova. Jag var väldigt passiv medan han bara gjorde sin grej. Det hände att jag sa till honom att sluta och låta mig sova men han fortsatte ändå.
  • Anonym (våld)
    Anonym (?) skrev 2019-01-25 18:48:35 följande:
    Ok. Tack för svar. Ofta var jag för trött för att säga ifrån ville bara att det skulle vara slut så att jag fick sova. Jag var väldigt passiv medan han bara gjorde sin grej. Det hände att jag sa till honom att sluta och låta mig sova men han fortsatte ändå.
    Ja jag förstår helt och anser inte att det förminskar hans beteende på något sätt. Det är en vanlig reaktion och inget du ska belasta dig för. Möjligen försöka mentalt förbereda dig för att kämpa emot och stå upp för dig själv om något liknande skulle hända igen. Inte för att det är ditt ansvar eller gör det till mer eller mindre våldtäkt. Bara för att det är den bästa reaktionen, om man kan få fram det. Ingen, varesig främlingar eller makar, har rätt till din kropp. Om någon våldtar dig har du ju all rätt att kämpa emot så mycket du kan. Det är inte du som skämmer ut dig om en man tvingar dig att börja skrika eller slå dig fri. 
  • Anonym (Anonymm)

    Ja det gör det. Varför inte anmäla? Både det och det andra han gjort mot dig.

Svar på tråden Räknas det som våldtäkt?