• Gryntroll

    Fondue... era bästa recept

    Med senaste tidens snökaos, analkande sportlov och vinter i störta allmänhet har jag fått FONDUE-längtan. 

    Vad har ni för favorit bland de "matigare" varianterna?
    Ost, olja, buljong? 
    Vad har du i själva fonduen, vad doppas och vilka tillbehör?

    Jag har främst gjort 2 varianter, båda med smakrik buljong, nötkött, färska champinjoner, lök och sparris. Till det potatisgratäng (bearnaisesås) alternativ ris (Hoisin sås, sås av soya/sesamolja/ostronsås).

  • Svar på tråden Fondue... era bästa recept
  • Duckan

    Vi har bara ätit det med olja och buljong. Vanligtvis har vi fläsk- och oxfilé men även provat med kyckling och rostas. Tycker  att alla de funkar riktigt bra.
    Maken och dottern vill alltid ha bea till medan jag gör en koriandersalsa till mig själv. Pommes frites på sidan.
    Vi gör det inte svårare än så när vi äter fondue. 

  • Gryntroll
    Duckan skrev 2019-01-28 13:29:03 följande:

    Vi har bara ätit det med olja och buljong. Vanligtvis har vi fläsk- och oxfilé men även provat med kyckling och rostas. Tycker  att alla de funkar riktigt bra.
    Maken och dottern vill alltid ha bea till medan jag gör en koriandersalsa till mig själv. Pommes frites på sidan.
    Vi gör det inte svårare än så när vi äter fondue. 


    Ah kyckling ska jag testa! 


    Knepig fråga, kanske men hur gör ni rent praktiskt med hygienen kring den råa kycklingen? 

  • Duckan

    Ingenting gör vi med kycklingen, rätt ner i grytan bara. Efteråt diskar vi grytan förstås om det var det du tänkte på?
    Vi har ätit på Fondueboden och de serverar också kyckling.

  • Gryntroll
    Duckan skrev 2019-01-28 14:15:23 följande:

    Ingenting gör vi med kycklingen, rätt ner i grytan bara. Efteråt diskar vi grytan förstås om det var det du tänkte på?

    Vi har ätit på Fondueboden och de serverar också kyckling.


    Det jag funderade på var om man behöver pilla med fingrarna på den råa kycklingen... men kom på att man antagligen kan sticka det direkt på gaffeln utan att pilla alltför mycket.

    Kan tänka mig att det är gott med kyckling eftersom den är neutral i sig själv tar smak av buljongen.
  • Gryntroll

    Någon mer som kan hjälpa mig att vidga fondue-vyerna?

    Ostfondue - någon med tips på extra gott att doppa (förutom bröd, småpotatisar, cornichons)?

  • Voluptuous Shalimar

    Doppar du cornichongerna???

    Vi doppar bara bröd, pickles och ev något litet kallskuret på sidan.


    Gryntroll skrev 2019-01-28 22:42:52 följande:

    Någon mer som kan hjälpa mig att vidga fondue-vyerna?

    Ostfondue - någon med tips på extra gott att doppa (förutom bröd, småpotatisar, cornichons)?


Svar på tråden Fondue... era bästa recept