• LinaLinnea

    1:498 på KUB och lågt PAPP-A?

    Var på KUB idag och fick följande risker: DS (trisomi 21) 1:498, trisomi 18: 1:8325, trisomi 13: 1:4079.

    PAPP-A låg på 0,414 MoM

    Fritt beta HCG 0,900 MoM

    Fick göra NIPT eftersom gränsen ligger på 1:1000 i Skåne om man är över 33 år.

    Nu undrar jag bara över PAPP-A värdet som jag förstått i mitt fall räknas som lågt? Allt under 0,4 eller 0,5 räknas som lågt och enligt amerikanska sidor på nätet kan lågt PAPP-A leda till problem med moderkakan, missfall i andra delen av graviditeten, havandeskapsförgiftning, för tidig födsel, högre risk för kromosomfel.

    BM sa inget om detta på ULet utan tyckte siffrorna var normala.

    Någon annan med lågt PAPP-A som fått vidare information om detta? Vad gör man? Blir ju sjukt orolig att det ska uppstå komplikationer i graviditeten nu. Min BM går ej att nå. Alltid upptagen och nästa tid är inte förrän i februari :(

  • Svar på tråden 1:498 på KUB och lågt PAPP-A?
  • närkommertrean

    Jag vet tyvärr ingenting om PAPP-A, fick själv inga såna siffror vid kub. Men om lågt räknas under 0,4 är du ju iaf strax över och om bm inte sa något om det borde det vara lugnt. Men ring imorgon och fråga! Ville bara skriva att jag fick 1:2 för trisomi 21 och 1:267 för trisomi 13 och 18 och gjorde fostervattenprov i förra veckan och fick sedan svar att provet var normalt. Jag är 32 år.

  • LinaLinnea
    närkommertrean skrev 2019-01-28 16:17:04 följande:

    Jag vet tyvärr ingenting om PAPP-A, fick själv inga såna siffror vid kub. Men om lågt räknas under 0,4 är du ju iaf strax över och om bm inte sa något om det borde det vara lugnt. Men ring imorgon och fråga! Ville bara skriva att jag fick 1:2 för trisomi 21 och 1:267 för trisomi 13 och 18 och gjorde fostervattenprov i förra veckan och fick sedan svar att provet var normalt. Jag är 32 år.


    Vet du vad nackspalten mättes till i ert fall? I mitt fall verkade som att det var just PAPP-A som drog ned resultatet. Men som sagt, det ligger ju precis på gränsen. Vissa säger 0,5 och andra 0,4 som normalgräns.

    Oavsett så har jag tagit NIPT nu och det ska ju vara ganska säkert vad jag förstått. Olidlig väntan i upp till 14 dagar bara :(

    Grattis till din graviditet och vad skönt med ett bra svar :)
  • närkommertrean
    LinaLinnea skrev 2019-01-28 16:44:02 följande:

    Vet du vad nackspalten mättes till i ert fall? I mitt fall verkade som att det var just PAPP-A som drog ned resultatet. Men som sagt, det ligger ju precis på gränsen. Vissa säger 0,5 och andra 0,4 som normalgräns.

    Oavsett så har jag tagit NIPT nu och det ska ju vara ganska säkert vad jag förstått. Olidlig väntan i upp till 14 dagar bara :(

    Grattis till din graviditet och vad skönt med ett bra svar :)


    Nackspaltet mättes till 3,6. Så vi fick veta att det finns en förhöjd risk för hjärtfel även om barnet inte har någon kromosomavvikelse. Vi väntar dock fortfarande på den långa analysen där de tittar efter mer ovanliga kromosomavvikelser. En läkare kommer göra rul istället för en bm och sedan har de pratat om att en kardiolog ska göra ul på enbart hjärtat nångång runt v 25. Vet hur jobbigt det är att vänta på svar. Önskar er lycka till!
  • LinaLinnea
    närkommertrean skrev 2019-01-28 16:55:05 följande:

    Nackspaltet mättes till 3,6. Så vi fick veta att det finns en förhöjd risk för hjärtfel även om barnet inte har någon kromosomavvikelse. Vi väntar dock fortfarande på den långa analysen där de tittar efter mer ovanliga kromosomavvikelser. En läkare kommer göra rul istället för en bm och sedan har de pratat om att en kardiolog ska göra ul på enbart hjärtat nångång runt v 25. Vet hur jobbigt det är att vänta på svar. Önskar er lycka till!


    Förstår att det är jobbigt med all väntan. Man vill ju bara slippa ovissheten! Hoppas art allt ser bra ut med hjärtat sen också. Förstår precis hur det känns. I min andra graviditet fick vi göra FVP pga förhöjd risk på KUB. Fick vänta totalt 5 veckor från KUB till det slutgiltiga svaret på den långa FVP-analysen. Helt omänskligt egentligen att man ska behöva gå och vänta så länge.
  • Charliegris
    LinaLinnea skrev 2019-01-28 15:03:43 följande:

    Var på KUB idag och fick följande risker: DS (trisomi 21) 1:498, trisomi 18: 1:8325, trisomi 13: 1:4079.

    PAPP-A låg på 0,414 MoM

    Fritt beta HCG 0,900 MoM

    Fick göra NIPT eftersom gränsen ligger på 1:1000 i Skåne om man är över 33 år.

    Nu undrar jag bara över PAPP-A värdet som jag förstått i mitt fall räknas som lågt? Allt under 0,4 eller 0,5 räknas som lågt och enligt amerikanska sidor på nätet kan lågt PAPP-A leda till problem med moderkakan, missfall i andra delen av graviditeten, havandeskapsförgiftning, för tidig födsel, högre risk för kromosomfel.

    BM sa inget om detta på ULet utan tyckte siffrorna var normala.

    Någon annan med lågt PAPP-A som fått vidare information om detta? Vad gör man? Blir ju sjukt orolig att det ska uppstå komplikationer i graviditeten nu. Min BM går ej att nå. Alltid upptagen och nästa tid är inte förrän i februari :(


    Hejsan!

    Jag gjorde kub i onsdags 5/2 och fick risk 1:591 på trisomi och runt 2000-3000 på de andra två. Det som drog ned värdet var mitt låga papp-a värde förklarade den undersökande bm. Jag hade 0,289 MoM. Under 0,3 följs man upp med extra TUL i v 24 och v 32 då bebisen riskerar att bli liten sa hon. (nyligen ändrat från 0,2 av läkaren på just det sjukhuset)

    Fick göra NIPT, 29 år, bor också i Skåne, kristianstad centralsjukhus. Väntar nu på svar...

    Hur har det gått för dig?
Svar på tråden 1:498 på KUB och lågt PAPP-A?