• Anonym (Krossad)

    En vän har fått canser, skicka något på posten, vad?

    En vän meddelade att han fått canser som inte går att bota, bara sakta ner i max några år och jag sku?le vilja skicka något till honom som visar att vi tänker på honom och hans familj.

    Han är 40.

    Vi bor 100 mil ifrån varandra och jag har inte möjlighet att hälsa på förren till påsk.

    Vi växte upp tillsammans och hade bara varandra genom hela skoltiden och nu har han inte heller så många vänner förutom familjen.

    Inga blommor, utan tänkt mer något ätbart. De bor ute i skogen med 4 mil till närmsta stora stad.

    Vad hade ni skickat?

    För några år sedan kunde man skicka typ kladdkaka/morotstårta för inte allt för hutlösa priser men allt jag hittar på nätet ser så fjuttigt ut.

    Runt 200-400 har jag råd med... eller bör jag vänta till nästa månad och skicka för några hundra mer? Men det är nu jag vill visa att jag bryr mig.

  • Svar på tråden En vän har fått canser, skicka något på posten, vad?
  • Kjell2

    Trist. En ska som ofta är uppskattat är att hålla någon form av regelbunden kontakt t ex genom att ringa och bara prata två gånger per månad. Det är inte ovanligt att vänner, släkt drar sig undan lite från någon som är sjuk och personen blir väldigt ensam.

  • Anonym (:))

    Jag fick blommor. Det spelar ingen roll VAD det är. Det viktiga är att personen känner sig lite omhuldad. Att nån tänker på en. Första buketten satte jag mig och grät över. Av tacksamhet.

  • OlgaElvira

    Jag har varit i din väns situation, fick en diagnos men klarade mig igenom. Min erfarenhet är att vänner och bekanta drar sig undan, de blir rädda för att säga något fel och de blir påminda om sin egen dödlighet.

    Bästa gåvan, bästa omsorgen är det som sagts ovan, hör av dig regelbundet, ring, skicka ett vykort med påminnelse om någon gemensam barndomshändelse, skicka en bok om din vän är någon som brukar läsa, inte någon tröstebok med goda råd när man ska dö. Kanske en serietidning som ni brukade läsa eller något som får din vän att skratta. Om du inte vet vad du ska säga eller skriva. Det räcker långt att bara säga -jag tänker på dig.

    Om du vill skicka något ätbart så är idén med en matkorg alldeles utmärkt.

  • Moder1

    När min man fick sitt besked så var det många som slutade ringa, de visste inte vad de skulle säga.

    Det han uppskattade mest var:

    * de som ringde/sms:ade regelbundet och pratade om vardagliga saker och lyssnade om han pratade om sjukdomen.

    * blommor och choklad

    * frukt korg.

    * när han var i slutskedet var det några som bakade hans favorit kakor, lagade lätt mat och kom över med. Tog sig tid att göra det möjligt för mig och min man att bära vara genom att ta med barnen några timmar till badhus/lekland

    * hans kollegor samlade ihop pengar så han fick sin dröm uppfylld.

    * skapa möjligheter att få en vanlig stund utan tankar på dödensom bultar på dörren.

Svar på tråden En vän har fått canser, skicka något på posten, vad?