• tjocken

    Träning och vikter! hjälp alla träningskunniga!!

    Hej alla träningskunniga!

    Jag har tränat mest på olika grupp pass i ca3 år

    Först nu har jag börjat på gymmet orkar springa max 3 km o gå ca 3 km, så kör hellre crosstrainern i 45 min då det känns enklare och ge mer än spring/gå. O när det gäller vikter så tittar jag ibland på hur andra gör o då känns det som jag har världens lättaste vikter, trotts att jag känner mig död! Använder mest skivstång med olika vikter och inte så mycket maskiner.

    När jag gör knä böj har jag 25 kg på axlarna 12×3reps

    Biceps stående 17,5 kg 12×3 reps

    Ligger på brädan o armarna upp ovanför bröst 17,5 kg 12×3 reps

    Marklyft 20 kg 12×3 reps

    Rodd 20 kg 12×3 reps

    Har magrutor och även lite muskler på armarna men vill ha mer! Hur ska jag göra! Hur vet jag hur mkt vikter jag faktiskt hade kunnat ta! Lr måste minst ta för att bygga muskler!

    Snälla hjälp!

  • Svar på tråden Träning och vikter! hjälp alla träningskunniga!!
  • Anonym (Lite tyngre)

    Lasta på så att när du gör rep nr 10, så ska du inte orka göra rep nr 11. Föreslår en timme med PT eller liknande som visar dig och går igenom övningar och maskiner.

    Kör hårt.

  • tjocken
    Anonym (Lite tyngre) skrev 2019-01-31 12:53:41 följande:

    Lasta på så att när du gör rep nr 10, så ska du inte orka göra rep nr 11. Föreslår en timme med PT eller liknande som visar dig och går igenom övningar och maskiner.

    Kör hårt.


    Tack! Ska lasta på mer idag! Så jag i princip dör!:p Har dock ingen möjlighet o få tips o råd av pt så därför jag frågar här! :)
  • Anonym (Orken)

    Tänk inte så mycket på hur mycket andra lyfter utan fokusera på hur mycket du precist klarar själv. Du ska knappt fixa de sista lyften. Skulle också rekommendera att prata med en PT alternativt fråga någon muskelknutte på gymmet. De är oftast väldigt hjälpsamma faktiskt :)

  • tjocken
    Anonym (Orken) skrev 2019-01-31 13:04:26 följande:

    Tänk inte så mycket på hur mycket andra lyfter utan fokusera på hur mycket du precist klarar själv. Du ska knappt fixa de sista lyften. Skulle också rekommendera att prata med en PT alternativt fråga någon muskelknutte på gymmet. De är oftast väldigt hjälpsamma faktiskt :)


    Tack! Men det känns typ som all energi och tid i över 3 år jag lagt ner har varit meningslöst? När jag ser äldre än mig orka springa längre lr ta mer vikter?! Tex Crossen springer jag på i 45 min och den visar att jag sprungit bort typ 700 kcal?! Är det bara fejk då för inte kan det va så enkelt o crossa bort så många kcal o sen om man springer på löpband så man håller på o dö efter 3 km bara gjort av med 400 kcal? *suck*
  • Anonym (styrka)

    Ökad muskelmassa får man bara genom att ökad belastning av musklerna, dvs öka vikten och/eller volymen du tränar..
    För styrketräning finns en mycket bra och väl beprövad nybörjarmetod kallad "Starting Strength" av Mark Rippetoe. Rippetoe är något excentrisk men googlar man på metoden finns det många utförliga programbeskrivningar t.ex. på www.styrkelabbet.se/starting-strength/

    Körde själv detta under ca 1,5 år , det funkade väldigt bra.

  • Anonym (Orken)
    tjocken skrev 2019-01-31 13:12:52 följande:

    Tack! Men det känns typ som all energi och tid i över 3 år jag lagt ner har varit meningslöst? När jag ser äldre än mig orka springa längre lr ta mer vikter?! Tex Crossen springer jag på i 45 min och den visar att jag sprungit bort typ 700 kcal?! Är det bara fejk då för inte kan det va så enkelt o crossa bort så många kcal o sen om man springer på löpband så man håller på o dö efter 3 km bara gjort av med 400 kcal? *suck*


    De kan ju ha tränat mycket längre än dig, eller så kanske de inte kombinerar cardio med styrketräning på samma pass. Jag själv skulle inte rekommendera att lägga mer än 1,5h på samma pass. Snarare 1h. Öka vikterna successivt, när du märker att det inte är lika jobbigt längre och variera övningarna för respektive muskelgrupp. Tänk på att mat också är en viktig del i muskelbyggandet. Dina tre år har såklart inte varit förgäves.
  • tjocken
    Anonym (Orken) skrev 2019-01-31 13:31:31 följande:

    De kan ju ha tränat mycket längre än dig, eller så kanske de inte kombinerar cardio med styrketräning på samma pass. Jag själv skulle inte rekommendera att lägga mer än 1,5h på samma pass. Snarare 1h. Öka vikterna successivt, när du märker att det inte är lika jobbigt längre och variera övningarna för respektive muskelgrupp. Tänk på att mat också är en viktig del i muskelbyggandet. Dina tre år har såklart inte varit förgäves.


    När du säger att mat är en viktig del av muskelbyggandet undrar jag om det kan vara så att jag äter för lite? Lr om det låter bra?

    Jag Undviker allt som har med kolhydrater o göra typ potatis ris bröd m.m till frukost äter jag en proteinshake eller havregrynsgröt

    ibland 1 äpple vid typ 10

    Brocolli och kyckling till lunch

    Proteinshake till mellis

    Och ev gröt lr om det finns kyckling över till kvällsmat.

    Tränar ca 2 h per pass olika många dagar i veckan då jag har 2 barn varannan v.
  • Anonym (Orken)
    tjocken skrev 2019-01-31 21:40:43 följande:

    När du säger att mat är en viktig del av muskelbyggandet undrar jag om det kan vara så att jag äter för lite? Lr om det låter bra?

    Jag Undviker allt som har med kolhydrater o göra typ potatis ris bröd m.m till frukost äter jag en proteinshake eller havregrynsgröt

    ibland 1 äpple vid typ 10

    Brocolli och kyckling till lunch

    Proteinshake till mellis

    Och ev gröt lr om det finns kyckling över till kvällsmat.

    Tränar ca 2 h per pass olika många dagar i veckan då jag har 2 barn varannan v.


    Jag tycker det låter som att du går på väldigt snål mat. Alltså kalorimässigt ligger du nog på underskott mot vad du bör ligga om du är så pass aktiv som du beskriver. Skulle som sagt inte träna mer än 1,5 h per pass och kolhydrater i sig finns det ingen anledning att undvika. Välj smart bara, men du behöver verkligen inte undvika det. Om jag gissar, baserat på ditt matintag och aktivitetsnivå, skulle jag nog snarare tro att du är mer åt det seniga hållet än muskulös. Har jag rätt om jag misstänker att du är lite rädd för att gå upp i vikt?

    Ett tips är att kolla lite på hur kaloribehovet ökar i förhållande till fysisk aktivitet. Ät varierat, med jämna mellanrum och fyll inte på med tomma kalorier. Skulle absolut rekommendera att prata med en PT eller dietist som kan ge dig mer individuella kostråd.
  • tjocken
    Anonym (Orken) skrev 2019-01-31 22:12:20 följande:

    Jag tycker det låter som att du går på väldigt snål mat. Alltså kalorimässigt ligger du nog på underskott mot vad du bör ligga om du är så pass aktiv som du beskriver. Skulle som sagt inte träna mer än 1,5 h per pass och kolhydrater i sig finns det ingen anledning att undvika. Välj smart bara, men du behöver verkligen inte undvika det. Om jag gissar, baserat på ditt matintag och aktivitetsnivå, skulle jag nog snarare tro att du är mer åt det seniga hållet än muskulös. Har jag rätt om jag misstänker att du är lite rädd för att gå upp i vikt?

    Ett tips är att kolla lite på hur kaloribehovet ökar i förhållande till fysisk aktivitet. Ät varierat, med jämna mellanrum och fyll inte på med tomma kalorier. Skulle absolut rekommendera att prata med en PT eller dietist som kan ge dig mer individuella kostråd.


    Ja jag är livrädd för o gå upp i vikt och väger mig på vågen varje dag! Senig? Njae är rätt muskulös med magrutor o en liten kula på armarna:)



    Finns inga vettiga PT:s här o dietisterna litar jag inte på då dom bara komma göra mig fet :p men ska försöka styra upp mat intaget bättre då jag är konstant hungrig nu men livrädd för o äta. Så går man o små äter lite för mkt säkert istället.
  • cosinus

    Tycker det låter som du äter alldeles för lite för att bygga muskler. Hade jag ätit som du hade jag känt mig rejält orkeslös på träningen.

    Nu ska jag verkligen inte ta någon credd för att sköta min kost perfekt men som referens så äter jag :

    Frukost:

    Fil och flingor (havreringar)

    Lunch antingen en plocksallad från Ica (med pasta jag funkar bäst med kolhydrater i kroppen) eller det vegetariska alternativet i jobbrestaurangen

    Mellis: Frukt, flingor (har på jobbet som jag kan knapra på)

    Middag: helt vanlig mat med antingen pasta/potatis/ris till

    Kvällsmat: frukt/smörgås eller liknande beroende på hur hungrig jag är.

    Förutom detta så tenderar det att slinka ner godis/fika lite nu och då. Jag skulle utan problem kunna äta allt jag äter som är listat här ovan och ha samma kroppsfett som dig om jag bara skippade allt slisk men jag ligger på ungefär ett kg mer än när jag ser ut som dig och det är chokladen värd :D

    Jag är 166 cm lång och 58 kg. Tränar 5-6 dagar i veckan. 2-3 gym, 3 löpning. Jag gör tvärtom som dig, kör ganska få reps 6-8 per set och ganska tungt. Inte för att jag har någon plan med musklerna men för att jag tycker det är kul att ta i och bli sjukt trött. Älskar känslan av att knappt orka lyfta händerna till huvudet efteråt. Men muskler har det onekligen blivit. Ganska korta intensiva pass då jag oftast tränar lunch. Löppassen tar 45-50 min och gympassen 30-45.

    När det gäller löpningen så är ju tricket för att komma igång att springa långsammare. Orkar du bara 3 km springer du för fort. Sänk hastigheten och kan du inte sänka mer (för att det blir gång) så spring 2 minuter och gå 1 till du orkar hålla på 30-40 min och så skalar du sen upp det till att springa mer och vila mindre tills det hänger ihop.

  • Anonym (Orken)
    tjocken skrev 2019-01-31 22:25:12 följande:

    Ja jag är livrädd för o gå upp i vikt och väger mig på vågen varje dag! Senig? Njae är rätt muskulös med magrutor o en liten kula på armarna:)

    Finns inga vettiga PT:s här o dietisterna litar jag inte på då dom bara komma göra mig fet :p men ska försöka styra upp mat intaget bättre då jag är konstant hungrig nu men livrädd för o äta. Så går man o små äter lite för mkt säkert istället.


    Nej, du såg ju inte så senig ut. Tycker att du ser ganska muskulös ut faktiskt och förstår nog inte riktigt vad du är ute efter. Vill du kunna lyfta mer bara för att? Tyvärr behöver du nog få bukt med dina matproblem för muskelökning ger oftast viktökning också, i och med att muskler väger mer än fett. Så är det muskelökning du är ute efter behöver du nog öka kaloriintaget och öka vikterna.
Svar på tråden Träning och vikter! hjälp alla träningskunniga!!