• 3barnsfarssan

    sluta men nattmat tvillingar

    Hej.
    vi har tvillingtjejer på 14 månader som är söta pigga och glada för det mesta.
    börjar med att skriva upp hur deras dagar ser ut.

    06:30-07:00 vaknar och frukostdags (gröt 1,5 port)

    10:45-11:00 lunch

    11:00-12:00/1300 sover dom i sina sängar (olika hur länge men max 2 tim)

    14:00-14:30 Mellis, varsin fruktburk (puré)

    16:30-17:00 middag, varsin burk och kanske majskrok eller rån till dessert :)

    18:00 lite gröt för att hålla sig mätta på natten.

    18:30 välling och läggning.

    vi lägger bara in dom i sina sängar och dom ligger och snackar och har sig med varann i kanske en kvart tjugo innan dom somnar. helt utan att vi går in.
    sover sedan utan ett knyst oftast tills 22:00/23:00 sen börjar helvetet!!
    dom gallskriker och väcker varann och det enda som hjälper att få dom att somna igen är ersättning, Massor med ersättning tills dom storknar men kan sedan vakna till och från och skrika hejvilt till 02:00 och man får springa in med flera skvättar ersättning. vi har trott att dom vart hungriga så vi har proppat i dom käk på dagarna men det verkar inte hjälpa ett skvatt. ska fortfarande ha mängder med ersättning på nätterna. 3-400 ml per unge och dom är inte alls nå exeptionellt stora utan ganska småväxta:) men dom får lite åt gången, ca 60-120ml.

    känns bara fel att proppa i dom massor med ersättning men vi har provat allt annat och inget funkar när båda skriker, bara böja sig som en ostbåge och flaska båda till sömns, somnar den ena då men inte den andra börjar karusellen om igen och man får hämta mer ersättning (thank god for babybrezza!!!!)
    hur gör vi med dom? finns det nåt 12 stegsprogram eller behandlingshem för ersättningstorskar? skämt å sido:) men nån kanske har värdefulla tips??


    mvh 3barnsfarssan

  • Svar på tråden sluta men nattmat tvillingar
  • syntharen

    Jag skulle börja med att byta ut burkmaten och fruktpuréen till riktig mat och riktig frukt. Det mättar bättre (och är dessutom billigare). Att bara äta en burk puré till mellis mättar nog inte så mkt. Ge nåt matigare som macka eller liknande.

  • legomum

    Kanske inte så mycket till hjälp men jag gav dem nattmål 23 och sedan 03 varje natt fram tills de själva slutade vakna för målen. Den ena slutade tidigare än den andre som jag aldrig trodde skulle sluta vakna. 3 målet slutade de med först och den som slutade sist med 23 målet slutade med det vid 1,5 års ålder.

    På slutet drog jag ner på volymen så istället för vanlig mängd så minskade jag med 20 i taget. På slutet fanns där bara en dl i flaskan.

    Jag hade inte bråttom att sluta och för mig kändes denna metod helt ok då de sov så bra annars (och jag med).

  • möjligt

    Barnmat på burk är ofta oerhört kalorisnål, liksom barngröt så är inte så konstigt att de är mer hungriga när de vaknar. Testa byta en del av maten mot ?riktig? mat eller tillsätt rejält med olja eller annat fett till den befintliga maten eller kanske lägg till en macka med tjockt med smör till något mål

  • 3barnsfarssan

    Ok folk verkar vara rörande överens att de är mer hungriga! Idag har dom fått päronbitar att tugga på samt smörgåsrån plus fruktburkar till mellis. 1,5 burkar var till middag gröt och välling så nu låg dom nästan i matkoma när vi lade dom???? hoppas på en bra natt nu. Mycket tacksam för svaren!

  • 3barnsfarssan
    Connie07 skrev 2019-02-02 18:47:03 följande:

    Lägg barnen lite senare på kvällen?


    Dom är så galet trötta vid 18 så dom är väkdigt ledsna och gnuggar sig i ögonen. Har testat senare ett par gånger men då blir dom så övertrötta att det tar jättelång tid för dom att somna så vaknar dom likförbannat några timmar senare å gapar ????
  • Alexi

    Är du medveten om att barngröt och välling är i princip samma sak? Dvs att ge gröt kl 18 och välling 18.30 verkar extremt onödigt. Det är ju bara dåliga mjöler i detta. 

    Sen måste de faktiskt inte vara extremt hungriga på natten utan bara en ovana att vilja äta. Testa att ge dem bättre mat på dagarna och sen minska på mängden ersättning i förhållande till mängden vatten på natten. Det brukar göra den mindre god och ett bra sätt att fasa ut på.

Svar på tråden sluta men nattmat tvillingar