• tystlängtan

    Inneboende - hur hög hyra?

    Hejsan,
    Jag ska om ett tag flytta till ett större boende och mina två söner på 3 & 6 år kommer också bo där ibland. Jag trivs inte med att vara ensam så stor del av min tid och tänkte kombinera "nytta med nöje" och hyra ut ett rum ett tag medan barnen är så små och kan dela sovrum. Hur hög hyra är rimligt att begära?

    Relevant (?) information som jag kommer på spontant:
    - Sovrummet som hyrs ut skulle vara ca 8 kvm och hela lägenheten är på 88 kvm + 30 kvm uteplats, varav de gemensamma ytorna skulle vara 54 kvm + uteplatsen.

    - Avgiften till brf ligger på ca 5 500 kr, priset på lägenheten 3 830 000 kr.

    - Lägenheten är (kommer vara) nyproducerad och ligger i Kungsbacka, på pendlingsavstånd (ca 30-45 min med buss+tåg eller 30 min med bil) till Göteborg.

    - Jag är bortrest med jobbet ca 120 dagar/år, tiden jag är hemma har jag barnen något mer än 50%, så runt 35-40% totalt kommer mina barn bo där.

    - Jag kan tänka mig att införskaffa möbler eller låta den inneboende ha med egna möbler, har alltså inga möbler just nu att fylla ut rummet med, men skulle inte vara några problem att köpa in.

    Jag frågar inte efter hur mycket jag har RÄTT att ta, utan hur mycket som är rimligt. Behöver inte pengarna i sig, men lär inte ha svårt att göra av med dem om man säger så. Tänker mig att det är typ en student som vill bo billigt som skulle nappa på det, vill gärna hitta någon att bli vän med på köpet. Jag själv är en kvinna på 30 år och rätt enkel att ha att göra med generellt om det spelar någon roll.

    Någon som vill tycka till om något?

  • Svar på tråden Inneboende - hur hög hyra?
  • ThomasW

    Du ser på det ställe du skall annonsera vad andra tar. Avgörande är inte din avgift utan delat kök, ingång, kan hen dra hem vänner (för sex).

    Sedan nytta och nöje, vad är viktigast. Låg hyra kan ge mer nöje.

  • Moder1

    3000 är rimligt när du bor utanför Göteborg.

    En vän till mig betalar 4000 för ett möblerat rum i Göteborg och då ingår wifi, elen mm

  • tystlängtan
    ThomasW skrev 2019-02-03 06:31:39 följande:

    Du ser på det ställe du skall annonsera vad andra tar. Avgörande är inte din avgift utan delat kök, ingång, kan hen dra hem vänner (för sex).

    Sedan nytta och nöje, vad är viktigast. Låg hyra kan ge mer nöje.


    Tack för svar. Det finns ingen eget ingång och bara ett gemensamt kök. Dock så kommer ju personen ha hela lägenheten för sig själv när jag är bortrest, ca 10 dagar/månad i snitt.
  • tystlängtan
    Moder1 skrev 2019-02-03 07:31:38 följande:

    3000 är rimligt när du bor utanför Göteborg.

    En vän till mig betalar 4000 för ett möblerat rum i Göteborg och då ingår wifi, elen mm


    Tack för svar! Ja, det låter ju rätt rimligt med den jämförelsen. Var nog i de krokarna jag hade tänkt mig, så är väl inte helt fel ute då.
  • tystlängtan
    Noname00 skrev 2019-02-03 19:56:40 följande:

    40k per är max vad du får ta ut utan att behöva skatta, kan vara värt att ha i åtanke.


    Nu tror jag inte att jag tänker mig ta ut mer än 3000 kr i hyra så kommer nog inte spela någon roll, men tror jag får göra avdrag för en viss del av avgiften till brf också.
  • Noname00
    tystlängtan skrev 2019-02-03 20:51:17 följande:
    Nu tror jag inte att jag tänker mig ta ut mer än 3000 kr i hyra så kommer nog inte spela någon roll, men tror jag får göra avdrag för en viss del av avgiften till brf också.
    Avdrag för vad?
  • tystlängtan
    Noname00 skrev 2019-02-03 21:21:45 följande:

    Avdrag för vad?


    När en eventuell skatt ska beräknas tror jag att jag får, av pengarna jag får in i hyra, först dra av en del av avgiften till bostadsrättsföreningen (som ju kostar mig 5500kr/mån) och sedan 40 000 kr/år. Men jag lusläste inte, tror ju som sagt inte jag kommer begära mer än så i hyra ändå.
Svar på tråden Inneboende - hur hög hyra?