• 82Sara

    Donera ägg, 36 år?

    Hej alla, 

    Jag föll på målsnöret när det gäller äggdonation via sjukvården. 


    Har själv aldrig varit intresserad av egna barn men läste en artikel om donation och tänkte "Varför inte? Mina slängs ju bara bort varje månad, om någon behöver dem så är det bara roligt." Gick in och sökte och fick svar att jag var för gammal, med 1 månad. 


    Nu undrar jag om det är möjligt att donera ägg "privat" om man har passerat gränsen 36 år? 


    Jag är frisk, inga ärftliga sjukdomar i släkten, har aldrig rökt, är i princip nykterist osv. Det känns så onödigt om det finns människor där ute som verkligen längtar efter barn men som inte kan få och så sitter jag här på ett lager av ägg som inte används. (Nu har jag ju inte testat mina ägg, så de kan ju vara dåliga.) Men ni förstår vad jag menar. 

  • Svar på tråden Donera ägg, 36 år?
  • Jag är bara jag

    Nej, det är inte möjligt och tur är det. Efter 35 försämras äggkvaliteten och chansen för lyckad IVF minskar. Vi som tatt emot donerade ägg hade aldrig velat ha så gamla ägg med så pass låg chans. Alla mina donatorer har varit under 25. Det är en krävande process både för donatorn och den mottagande kvinnan att genomgå ÄD och då vill man ha så bra chans som det bara är möjligt.

    Din tanke var god, men inte möjlig i praktiken.

  • 82Sara

    Fast gränsen är ju till och med 35, så en månad hit eller dit över det är knappast avgörande utan beror mer på genetik än siffran. Sedan att du inte vill ha äldre ägg är en annan sak. 


    Självklart vill man ha en så bra chans som möjligt, men det finns de som har dåliga ägg redan vid 20 och andra som är väldigt fertila långt över 40. Dvs, det är en stor individuell skillnad. 

    Tittar vi på genetiska förändringar så är det en ökad risk för downs syndrom för kvinnor, men det går att testa för, resten av de genetiska sjukdomarna baserat på ålder kommer från mannen. Vilket det för övrigt talas väldigt lite om, den genetiska kvalitén på spermierna beroende på mannens ålder.  


    Självklart är det möjligt rent praktiskt. Om donatorn är 35 år och 11 månader eller 36 år och 2 månader gör ingen större skillnad när det gäller själva genomförandet. Men gränsen är till och med 35 när det gäller äggdonation inom sjukvården, det jag undrade var om det går att skänka ägg privat till någon om man är över 36? 

  • Anonym (anonym)
    82Sara skrev 2019-02-04 18:29:42 följande:

    Fast gränsen är ju till och med 35, så en månad hit eller dit över det är knappast avgörande utan beror mer på genetik än siffran. Sedan att du inte vill ha äldre ägg är en annan sak. 

    Självklart vill man ha en så bra chans som möjligt, men det finns de som har dåliga ägg redan vid 20 och andra som är väldigt fertila långt över 40. Dvs, det är en stor individuell skillnad. 

    Tittar vi på genetiska förändringar så är det en ökad risk för downs syndrom för kvinnor, men det går att testa för, resten av de genetiska sjukdomarna baserat på ålder kommer från mannen. Vilket det för övrigt talas väldigt lite om, den genetiska kvalitén på spermierna beroende på mannens ålder.  

    Självklart är det möjligt rent praktiskt. Om donatorn är 35 år och 11 månader eller 36 år och 2 månader gör ingen större skillnad när det gäller själva genomförandet. Men gränsen är till och med 35 när det gäller äggdonation inom sjukvården, det jag undrade var om det går att skänka ägg privat till någon om man är över 36? 


    Det vet jag inte, man behöver ju liksom sjukvårdens hjälp för att ta ut äggen och sätta in dem i en annan kvinna när de är befruktade. Det är ju mycket enklare med spermier som kan doneras i en mugg och dras upp i en spruta och injiceras.

    Men om sjukvården i Sverige säger nej kan du ju kontakta någon klinik utomlands och fråga om du vill?
  • Anonym (Donator 35)

    Hej! För ett par år sedan donerade jag ägg precis innan jag officiellt blev för gammal (36). Hade tänkt på detta i säkert tio års tid men ville ha mina egna barn först. Och när det var klart kunde jag göra äggdonation! Det var en härlig känsla att få hjälpa till med något jag tänkt på så länge. Har själv haft jättelätt att bli gravid och de plockade ut 19 ägg av bra kvalitet, som jag vet har bidragit till åtminstone en bebis! Jag vet att äggkvaliteten försämras med åldern men precis som vissa har dåliga ägg tidigt, kan ju andra ja bra ägg sent. Jag förstår självklart att man vill ha så bra och unga och friska ägg som möjligt, men jag försöker tänka på att mina ägg uppenbarligen fungerade bra och att mitt andra barn kom tätt innan donationen, så SÅ mycket äldre än mina egna barns ägg är inte donationsäggen. Eftersom resultatet blev så bra undrade kliniken om jag ville donera en gång till, men då hade jag precis passerat seras åldersgräns. Kändes lite trist när jag uppenbarligen har lätt att få egna barn och att det blivit ett positivt resultat av donationen. Men kag gläds åt att åtminstone ett par lyckades och fick sin efterlängtade unge tillsist! ????

  • Jag är bara jag

    Ingen som kämpat i åratal för barn vill ha en äldre kvinnas ägg. Chansen minskar radikalt och har man då som jag kämpat i 10 år med en massa IVF.er och massa missfall skulle man aldrig få för sig att ta emot såna ägg.

  • Anonym (Hej)

    Verkar vara många yngre som kämpar och inte blir gravida. Jag har alltid haft väldigt lätt att bli gravid, gravid igen nu med fyran vid 37 år. Första försöket, har aldrig haft missfalll. Men det kanske beror på mina egna hormoner eller ägg, inte vet jag. Jag menar att man kanske bör se mer till fertilitet än ålder i de här fallen då det uppenbarligen fungerar så i naturen. Spelar ingen roll för mig då jag inte tänker på donation men jag önskar er som försöker all lycka och hoppas att ert kämpande lönar sig snart!

  • Anonym (anonym)

    Att många har svårt att bli gravida har också att göra med dålig spermakvalitet hos männen, inte bara kvinnornas ägg.

  • nowtomorrowtoday2016

    Jag kan tyvärr inte svara på dina fråga utan bara råda dig (som redan sagts) att i så fall söka dig utomlands. Men så vill jag säga att jag tycker det är väldigt fint att du vill donera. Jag förstår att vissa som kämpat länge inte vill ha ägg från en äldre kvinna som minskar deras chanser men samtidigt så skulle jag vara så otroligt otroligt tacksam om någon ville donera och om man försökt i många år och inte lyckats själv så känner i alla fall jag att man blir glad och rörd och tacksam av alla som vill hjälpa till. Vi har försökt i fyra år och är ännu inte i läget att läkarna rekommenderar äggdonation men det finns hela tiden i bakhuvudet att den dagen kanske kommer och jag oroar mig redan nu för hur vi ska hitta en donator då. Det finns tyvärr alldeles för få. Jag hoppas du kan få reda på mer om hur du skulle kunna gå till väga. Stort lycka till!

  • Anonym (Donator 35)

    Det finns ju en enorm brist på äggdonatorer i Sverige, möjligtvis med undantag av Skåne. Jag gissar att gränsen är satt vid 36 för då anses äggen vara av tillräckligt god kvalitet. Jag inbillar mig att det skulle bli ännu längre köer om gränsen sattes vid typ 28. Särskilt som de uttryckligen önskar att donatorn ska ha egna barn innan donationen. Visst försämras kvaliteten på äggen över tid men vissa behåller ju fertiliteten högt upp i åldrarna. Jag vill ändå inbilla mig att anledningen till att kliniken frågade om jag ville donera igen var just pga att jag har egna barn och att donationen uppenbarligen resulterade i ett barn, dvs god ägglvalitet trots ålder. Men men. Jag hade precis passerat åldersgränsen vid det laget. Jag vill i alla fall ge stor STYRKA till er som kämpar och försöker!! Ni är helt fantastiska!

Svar på tråden Donera ägg, 36 år?