• Snark123

    Första barnet, barnvagn?

    Hej, vi väntar vårt första barn och undrar vad man ska tänka på när man kikar på barnvagn? Märken, olika funktioner? Saker som kan vara viktigt?

  • Svar på tråden Första barnet, barnvagn?
  • Anonym (RK)

    Bestäm om ni vill ha svängbara eller fasta framhjul. Det är lättare att svänga med svängbara, så det är bra i stan, medan fasta hjul är bättre om ni går mycket ute i naturen. 

    Något annat som också är bra att tänka på är om ni ska ha en sittdel som som går att fälla ner helt plant eller en sittdel som är formgjuten i skålform och inte går att få helt plan. Formgjutna vagnar verkar vara det vanligaste idag och de ska tydligen vara ergonomiska för barnen att sitta i (sägs det, det är omtalat, vissa fysioterapeuter avråder från dessa sittdelar) men formgjutningen gör att barnet inte kan sträcka ut sig riktigt och inte heller ligga och sova på sidan eller mage så som det kan i en plan sittdel, utan är begränsad till ryggläge med rumpan i skålen och benen höjda uppåt. Många barn är sido/magsovare och vägrar somna på rygg.

  • Anonym (P)

    Vi köpte vår barnvagn (Emmaljunga) begagnad och den har funkat jättebra. Tycker inte det är prisvärt att lägga 10.000 på en ny vagn innan man ens vet om barnet vill åka vagn.

    En bra sak att kolla upp innan är att den ryms i bilen.

    Vi har punkteringsfria däck eftersom vi är ute mycket i skogen med vagnen och vill inte bli fast där med punka.

    I efterhand är jag nöjd med allt utom lastdelen nertill som är helt plan. Den blir full av sten och smuts. Har kompisar som har såna lastdelar som är sneda (vet inte hur jag ska beskriva, men de lutar) och de blir inte lika smutsiga. Skönt när man har blöjväska och grejer där.

    Regnskyddet har vi använt en del men inte myggnätet.

  • Hanna D

    Bästa rådet jag fick är att test att gå med vagnen, kan du gå som vanligt, slår du i fötterna, känns det bra i armarna osv. Funkar inget av detta blir det bara drygt att använda.

    Märken tycker jag spelar ingen roll men har hört från flera att barnen har svårt att slappna av i bugaboo. Hur sant generellt det är vet jag inte, utan bara vad vänner och vad jag har läst här och där.

    Väger lite och är lätt att fälla ihop och upp är viktigt rycker jag. Svängbara hjul är ett plus for mig. Även bra om du kan fästa bilstolen på den, smidigt om barnet har somnat i bilen och du har ett kortare ärende.

    Har själv två stycken från mamas & papas, jättebra tycker jag. Den ena har en liggdel, vändbar sittdel som går att falla helt plant och adapter för bilstolen. Och den andra är en sittvagn.

Svar på tråden Första barnet, barnvagn?