• Meili

    Halva hyran - snåljåpar?

    Har länge funderat då både vänner och kollegor som har sambos pratar om att man delar lika på allt, eller att "man betalar halva hyran var".

    Jag och min man båda arbetar och har vad man kan säga medelinkomster och tjänar ungefär lika mycket. Hos oss har det aldrig varit detta med att tex att han betalar in hyran och jag sen ska skicka/swisha över exakta halva beloppet. Så är det inte med några av våra kostnader.

    Vi har sen tidigare våra mobilabonnemang som dras från varsitt håll, och han har ett CSN lån. Men majoriteten av våra kostnader/räkningar dras från hans konto för vi satte helt enkelt upp det så, och jag har mer pengar kvar efter utgifterna är betalda, dem väljer jag att slänga undan på ett sparkonto som vi kan ha till något kul i framtiden.

    Hur gör ni andra? Det förbluffar mig att folk som lever som sambos/gifta splittar lika på allt i minsta detalj och att man har "sina egna pengar", typ mitt är mitt och ditt är ditt tänk. Är det att vara snåljåp?

  • Svar på tråden Halva hyran - snåljåpar?
  • Lilyje

    Vi har ett gemensamt konto som alla pengar kommer in på, sen har vi även ett gemensamt sparkonto där vi sätter undan pengar. Inget mitt eller ditt, utan bara vårt.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (50/50)
    Lilyje skrev 2019-02-04 19:48:38 följande:

    Vi har ett gemensamt konto som alla pengar kommer in på, sen har vi även ett gemensamt sparkonto där vi sätter undan pengar. Inget mitt eller ditt, utan bara vårt.


    Vi delar allt gemensamt 50/50, var och en betalar sitt eget. Lönen på respektive konto.
    Det var mitt villkor för att flytta ihop. Vi har haft det så är i snart tio år. Fungerar alldeles utmärkt och blir inga orättvisor.
  • Meili
    Lilyje skrev 2019-02-04 19:48:38 följande:

    Vi har ett gemensamt konto som alla pengar kommer in på, sen har vi även ett gemensamt sparkonto där vi sätter undan pengar. Inget mitt eller ditt, utan bara vårt.


    Det låter väldigt sunt! Ogillar verkligen när folk blir sådär nitiska om vems pengar som är vems.
  • Anonym (B)

    Om man är sambos är det nog rätt smart att spara på gemensamt eller separata konton, inte ha sina sparpengar på sambons privata konto.

  • Meili
    Anonym (50/50) skrev 2019-02-04 19:50:42 följande:
    Vi delar allt gemensamt 50/50, var och en betalar sitt eget. Lönen på respektive konto.
    Det var mitt villkor för att flytta ihop. Vi har haft det så är i snart tio år. Fungerar alldeles utmärkt och blir inga orättvisor.
    Hur menar du med "sitt eget"? Tex el, mat, internet, aktiviteter, äta ute osv, hur gör ni där?
  • Anonym (50/50)
    Meili skrev 2019-02-04 19:53:04 följande:
    Det låter väldigt sunt! Ogillar verkligen när folk blir sådär nitiska om vems pengar som är vems.
    Det kan ju bero lite på var i livet man är också.
    Vilka framtidsplaner man har och så, vad som ligger i dåtid.
  • Meili
    Anonym (B) skrev 2019-02-04 19:54:21 följande:

    Om man är sambos är det nog rätt smart att spara på gemensamt eller separata konton, inte ha sina sparpengar på sambons privata konto.


    Tänker du då ifall man skulle göra slut? Alltså att det är bättre att inte ha sina pengar på partners konto.
  • Anonym (B)
    Meili skrev 2019-02-04 19:55:32 följande:

    Tänker du då ifall man skulle göra slut? Alltså att det är bättre att inte ha sina pengar på partners konto.


    Ja precis.

    Om A alltid betalar hyran och B sätter in motsvarande summa på ett för B privat sparkonto, så är det ju inte så bra för A vid separation.
  • Anonym (Gift)

    Vi är gifta och har båda lika och bra inkomster. Inga särkullsbarn. Allt är vårt gemensamma.

    Men är man bara sambo så måste man vara smart. Då kan man inte ha det gemensamma sparandet på en persons egna konto. Man måste tänka sig för inför en eventuell separation så man inte står på noll för att man betalat all förbrukning och mat medan sambon står på båt, hus, bil osv

  • Anonym (50/50)
    Meili skrev 2019-02-04 19:54:26 följande:
    Hur menar du med "sitt eget"? Tex el, mat, internet, aktiviteter, äta ute osv, hur gör ni där?
    Var och en betalar sin mobilräkning.  Sin egen eventuella medicin, läkarbesök eller vad det kan vara. Sin egen bil, bensin till bilen.

    Maten, internet och övrigt gemensamt 50/50.
Svar på tråden Halva hyran - snåljåpar?