• Anonym (Undrar)

    Bor du i hyres- eller bostadsrätt?

    Har läst en del trådar på sistone där personen nämnt hur de bor. Det verkar som att de allra flesta på fl bor i hyreslägenhet. Kan det stämma? Och varför bor du/ni som ni gör?

    Om medelåldern här är runt 27år o de flesta har barn och gjort karriär, varför bor man då fortfarande i hyres? Många här säger sig dessutom ha fina yrken med regält löner.

    Jag själv bor i en av Sveriges största städer. Det är dyra priser på bostadsrätter och villor men ändå har jag, med vanlig knegarelön, kunnat köpa mina bostäder. Har bott i 3 bostadsrätter och en villa.

    När jag bodde i villa var jag ensam inkomsttagare då min man var sjukpensionär o bara fick ut en struntsumma.

    Vad gör att man stannar i en hyresrätt fast man har råd att köpa? Eller är fina familjen en lögn utåt?

  • Svar på tråden Bor du i hyres- eller bostadsrätt?
  • Anonym (Abc)

    Bostadsrätt är en osäker affär, kan ge stor vinst eller förlust har ofta även hög avgift utöver priset. Hyresrätt är tryggt o billigt vid lågt avgift de är eftertraktade . Bor själ

  • Anonym (Abc)
    Anonym (Abc) skrev 2019-02-04 22:50:40 följande:

    Bostadsrätt är en osäker affär, kan ge stor vinst eller förlust har ofta även hög avgift utöver priset. Hyresrätt är tryggt o billigt vid lågt avgift de är eftertraktade . Bor själv i hus igen, har inget lån på det, vi äger huset de flesta är inte husägare utan huslånare....!


    U
  • Limeblad

    Medelålder 27 år och barn och karriär? Hur går det ihop? Tror inte jag känner någon som klarar mer än två av dessa.

    Nåja, jag bor i bostadsrätt iaf i storstad. Hade inte kunnat köpa den utan stöd från mina föräldrar men en hyresrätt gick inte att få tag i till vettigt pris heller.

  • Fjäril kär

    Kanske handlar om prioriteringar för folk?

    Efter 15 års äktenskap lämnade jag huset och bor nu i hyresrätt. För att jag prioriterar annorlunda nu som skild. Jag har gratis hantverkare som fixar det som går sönder, så jag lägger min tid och pengar på barnen och aktiviteter. Friheten i en hyresrätt är väldigt skön .

  • Fjäril kär
    Fjäril kär skrev 2019-02-04 22:56:27 följande:

    Kanske handlar om prioriteringar för folk?

    Efter 15 års äktenskap lämnade jag huset och bor nu i hyresrätt. För att jag prioriterar annorlunda nu som skild. Jag har gratis hantverkare som fixar det som går sönder, så jag lägger min tid och pengar på barnen och aktiviteter. Friheten i en hyresrätt är väldigt skön .


    Kan tillägga att jag bor i en liten bruksort i Norrland och utbudet av bostäder här är helt annat än i storstäderna.
  • Aniiee

    Bor i hyres, av bekvämlighetsskäl främst. Skitskönt och bekvämt att slippa oroa sig för att pannan ska flyga eller frysen pajja och annat skit som brorsan alltid har i bakhuvudet.

    Dessutom hävdar jag bestämt att jag bor billigare i min hyresrätt än de flesta här i bostadsrätt eller villa, så länge villan (men fasen knappast bostadsrätten) är friköpt, om man ser till månadskostnaderna min hyra vs bostadsrätternas lånekostnader+avgift eller villans lånekostnader+uppvärmning.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (hyres)

    Jag är uppväxt i hyresrätt, mina föräldrar hade en bostadsrätt på 90-talet som då var jättebillig, dock sålde de den och bytte till hyresrätt igen. Idag är den där bostadsrätten nog värd 6-7 miljoner, tror inte att någon med normal lön ens skulle få lån beviljat för att köpa en sådan.

    Men jag förstår inte grejen med att investera så enormt mycket pengar för att köpa sin lägenhet, de flesta äger ju inte ens lägenheten utan egentligen är det banken som äger den. Går priserna ner och personen inte betalat av lånet så kan ju banken beslagta lägenheten och man står där med en enorm skuld. Hyreshus är ju så enkelt, synd bara att det finns så få av dem nu.

  • Anonym (Anja)

    Om du bott i tre bostadsrätter och nu en villa så antar jag att du gjort en bostadskarriär, dvs, du köpte den första när det fortfarande var ganska billigt. Jag antar också att för varje såld bostadsrätt gjorde du en vinst som du la i nästa bostadsrätt, för att slutligen landa i din villa.

    Marknaden är annorlunda nu.

    En annan sak är att om man nu har råd att köpa men ändå stannar kvar i sin hyresrätt beror det förmodligen på att man trivs i sin hyresrätt.

    Jag bor också i villa och kommer bo kvar tills barnen är utflyttade. Sedan vet jag inte. Kanske landar jag då i en hyresrätt. Jag skulle aldrig välja bostadsrätt faktiskt. Hus eller hyres är vad som gäller för mig. Jag vill bo i hus för att det känns privatare, men skulle jag bo i lägenhet vill jag ha det bekvämt med all hjälp bara ett telefonsamtal bort.

  • Anonym (Lindisen)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-02-04 22:19:02 följande:

    Har läst en del trådar på sistone där personen nämnt hur de bor. Det verkar som att de allra flesta på fl bor i hyreslägenhet. Kan det stämma? Och varför bor du/ni som ni gör?

    Om medelåldern här är runt 27år o de flesta har barn och gjort karriär, varför bor man då fortfarande i hyres? Många här säger sig dessutom ha fina yrken med regält löner.

    Jag själv bor i en av Sveriges största städer. Det är dyra priser på bostadsrätter och villor men ändå har jag, med vanlig knegarelön, kunnat köpa mina bostäder. Har bott i 3 bostadsrätter och en villa.

    När jag bodde i villa var jag ensam inkomsttagare då min man var sjukpensionär o bara fick ut en struntsumma.

    Vad gör att man stannar i en hyresrätt fast man har råd att köpa? Eller är fina familjen en lögn utåt?


    Jag älskar att bo i hyresrätt (i mitt fall ett radhus.) Jag älskar bekvämligheten i att inte själv behöva ta ansvar för renovering, underhåll och saker som går sönder Jag älskar att jag "bara" behöver bo! Det är en åsikt som jag delar med många av mina grannar.

    Utöver det, så hatar jag lån. 

    Jag tycker du verkar lite trångsynt som tycker det är konstigt att någon kan välja att bo i hyresrätt även om de skulle ha råd att köpa bostadsrätt eller villa. Däremot är det svårt att få tag på hyres (särskilt med en rimlig hyra)  +  att den stora prisuppgång som varit på hus och bostadsrätter under så lång tid, gör att många tror att bostadsköp är en ständig vinstaffär. 

    På tal om vinstaffär, måste du ju ha gjort en sk bostadskarriär med tanke på hur många bostäder du har köpt och sålt. Om du kommer in på marknaden i dag ser det helt annorlunda ut eftersom priserna är så pass uppdrivna. 

    Med det sagt kan jag inte helt utesluta att jag någon gång kommer att äga min bostad. Det är inget jag längtar efter, men om priserna dippar rejält kanske jag ändå ger mig in på marknaden. Men i så fall vill jag betala mitt hus/bostadsrätt kontant (i nuläget ligger en hyfsad bostad i min stad på runt 3-4 miljoner och de pengarna har vi inte riktigt, och skulle inte heller vilja satsa.)  Hatar som sagt lån. 
  • Anonym (Lindisen)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-02-04 22:19:02 följande:

    Har läst en del trådar på sistone där personen nämnt hur de bor. Det verkar som att de allra flesta på fl bor i hyreslägenhet. Kan det stämma? Och varför bor du/ni som ni gör?

    Om medelåldern här är runt 27år o de flesta har barn och gjort karriär, varför bor man då fortfarande i hyres? Många här säger sig dessutom ha fina yrken med regält löner.

    Jag själv bor i en av Sveriges största städer. Det är dyra priser på bostadsrätter och villor men ändå har jag, med vanlig knegarelön, kunnat köpa mina bostäder. Har bott i 3 bostadsrätter och en villa.

    När jag bodde i villa var jag ensam inkomsttagare då min man var sjukpensionär o bara fick ut en struntsumma.

    Vad gör att man stannar i en hyresrätt fast man har råd att köpa? Eller är fina familjen en lögn utåt?


    Och det där med "fina familjen.." Ja, inte bryr jag mig ett dyft om vad andra tror om hur mycket pengar jag har eller tjänar. Status för mig ligger inte i materiella saker.
    Jag bryr mig med andra ord inte om hur din ekonomiska situation ser ut, jag bryr mig om ifall du är en människa jag kan ha intressanta samtal med. Som får mig att skratta och utmanar mig intellektuellt. Och enligt min erfarenhet kan du hitta sådana människor i såväl hyresrätt som egenägda bostäder. 
Svar på tråden Bor du i hyres- eller bostadsrätt?