• lise27

    Barn mot tonåren??

    Hej familjeliv! Detta är mitt första inlägg här på familjeliv så jag hoppas jag får lite seriösa och mogna svar här.

    Har en dotter som precis fyllde 14, och hon har alltid varit väldigt lugn och utåt men nu på senaste har saker ändrat sig. Hon har blivit en riktig fjortis!

    Hon har börjat sminka sig (bara lite mascara men ändå, hon går bara i 7:an! Jag började sminka mig i 3:an på gymnasiet...), tydligen har hon också köpt BH utan att säga det till mig! BH var också jag något jag skaffade först på gymnasiet så fattar inte vad hon ska ha den till. Hon har även gjort så kallat 'duckface' på snapchat ett antal gånger, då jag har gått under cover och gjort ett fake konto för att se om hon postar olämpliga saker. Men det största problemet är att hon vill vara ute så sent på kvällen! Nu på vintern så går ju solen ner redan vid 5, så senast 6 måste hon vara hemma. Tydligen får hennes kompisar dock vara hemma ända tills klockan 8/9 vilket känns mycket oroväckande! Vad borde jag göra? Ibland kommer hon hem efter klockan 6 också...

  • Svar på tråden Barn mot tonåren??
  • IceKitten

    Jag är osäker på om du är ett troll eller ej men..

    Acceptera att hon växer upp skulle jag föreslå. Bh har ingenting med ens ålder att göra, det får man börja använda när brösten börjar växa och "kräver det".

    Mascara i 7an? Knappast ovanligt och jag hade varit rätt glad att det bara var mascara. Håll fast vid att mascara räcker (förstör inte huden på samma sätt som annat smink) så löser de väl sig.

    Angående läggdags så tycker jag väl att du är lite hård... Men låt henne vara ute längre på helgerna då så får ni en kompromiss?

  • tankfull

    Det känns som att du skojar lite med oss? Din dotter låter snarast sen med dagens mått att få ha lite mascara, och ute till klockan 18 bara? Det är visserligen kallt och mörkt, men klockan 18 är väl ändå lite tidigt att gå hem om hon är med kompisar? Hon är ju inte mot tonåren, hon ÄR ju en tonåring. Och att köpa bh kan vara en sak man gör för att känna samhörighet (om hon nu inte har några bröst alls). Min dotter är tio och hon blir inspirerad av sina kompisar där vissa har börjat använda en liten BH-topp under tröjan och deodorant. Jag har köpt dessa saker till min dotter trots att hon inte är i närheten av att börja behöva något av dem. Man vill få känna sig lite stor ibland. Tjejerna blir också inspirerade av varandras frisyrer med mera. Jag tycker att det är gulligt!

  • lise27

    Hej! Tack för svaren men dessvärre är jag faktiskt seriös. Ok, jag kan förstå att mascara inte är så hemskt och ok, bh är väl bra om hon känner sig trygg över. Men jag gillar inte att hon vill vara ute så sent! Senast 7 på helger, föresten. Men man hör ju varje dag om våldtäckter på unga tjejer och vill verkligen inte att det ska hända nått med henne. Jag börjar bli rädd redan halv fem när det börjar bli lite halvmörkt... Vad kan jag då göra för att minska stressen?

  • mammatill6

    Låter som en beskedlig tonåring, du kan ju inte jämföra med när du va liten. Mina tonåringar har också bh- vad är problemet med det. Mer än att din är tvungen att köpa i smyg? Varför har du inte hjälpt henne med det? Och inne 18?

  • Duckan
    Ute så sent? Snälla ts. Om du är seriös får du helt enkelt bita ihop och hänga med i hennes utveckling, släppa taget. Hur jobbigt det än är.

  • cosinus
    lise27 skrev 2019-02-06 10:42:15 följande:

    Hej! Tack för svaren men dessvärre är jag faktiskt seriös. Ok, jag kan förstå att mascara inte är så hemskt och ok, bh är väl bra om hon känner sig trygg över. Men jag gillar inte att hon vill vara ute så sent! Senast 7 på helger, föresten. Men man hör ju varje dag om våldtäckter på unga tjejer och vill verkligen inte att det ska hända nått med henne. Jag börjar bli rädd redan halv fem när det börjar bli lite halvmörkt... Vad kan jag då göra för att minska stressen?


    Där jag bor är det mörkt på vintern när de går hem från skolan...man kan inte sätta inne-tiden efter mörkret.

    Min dotter är ett år äldre än din, helt ointresserad av smink, haft bh sen åk 5 då jag hjälpte henne att handla en (hon behövde det då) och tar själv buss + prommenad till dansen som börjar 19:30 inne i stan två dagar i veckan (dock brukar jag hämta då den slutar kring 21)
  • lise27

    Tack för förslagen men snälla nån, det är faktiskt läskigt och ororväckande! Chilla lite hörni....

  • sextiotalist

    OK, det är nu man börjar klippa navelsträngen.
    Mina tips är, för att upprätthålla en bra relation med sin tonåring
    Vara öppen med att hon är en egen individ och inte en klon av dig, dvs inte jämföra hur du var i samma ålder.
    Ge henne förtroende, de henne chansen att visa att hon kan sköta sig.
    Kom överens om tider, dvs ni båda ska tycka det är bra tider.

    Sedan kan BH vara väldigt skönt att ha  när brösten ömmar, vilket de kan göra rejält när de växer och ser faktiskt mer anständigt ut än utan många gånger.

    När det gäller våldtäkt och mörker, nja, kvinnor bli våldtagna även under tiden det är ljust och tyvärr även i miljöer där det ska vara tryggt (i sitt eller en släkting/väns hem).

    En fd chef sa till mig, man ska ge sina barn det ansvar de fixar och lite till, då växer barnen.

    Stressen, den får du leva med och hoppas att du gett din dotter tillräckligt med redskap att hon fixar den verklighet som hon möter som 14-åring. För det är faktiskt det vi föräldrar har som uppgift, att ge våra barn redskap så de, när den tiden kommer, är väl förberedda för vuxenlivet och det är nu det börjar på allvar, de börjar smyga sig in i vuxenlivet. Det kommer ske misstag, de kommer ta felaktiga beslut, de kommer ta beslut som vi föräldrar inte är bekväma med. Men de måste få göra det, de måste få göra sina egna misstag och det man hoppades på var att man de hemifrån fått så mycket verktyg att de inte tar för stora misslyckade beslut.
    Men de ska känna, hur knepiga beslut de än tagit, att de kan ha oss föräldrar som en fallskärm.

    Men tillit och förtroende till sin tonåring, då får man ofta samma tillbaka

  • Jemp
    lise27 skrev 2019-02-06 10:42:15 följande:

    Hej! Tack för svaren men dessvärre är jag faktiskt seriös. Ok, jag kan förstå att mascara inte är så hemskt och ok, bh är väl bra om hon känner sig trygg över. Men jag gillar inte att hon vill vara ute så sent! Senast 7 på helger, föresten. Men man hör ju varje dag om våldtäckter på unga tjejer och vill verkligen inte att det ska hända nått med henne. Jag börjar bli rädd redan halv fem när det börjar bli lite halvmörkt... Vad kan jag då göra för att minska stressen?


    Varför anser du att det är din dotter som ska begränsa sitt sociala liv pga våldtäktsmän?

    Jag förstår att man vill skydda sina barn men det där är inte rimligt alls. Du får jobba med din egen oro och låta dottern växa upp.
  • SI12344

    Det låter som du själv var lite sen på det om du skaffade bh i gymnasiet och började sminka dig i slutet av gymnasiet...

    Skönt att din dotter verkar normal!

  • scanmia
    lise27 skrev 2019-02-06 10:42:15 följande:

    Hej! Tack för svaren men dessvärre är jag faktiskt seriös. Ok, jag kan förstå att mascara inte är så hemskt och ok, bh är väl bra om hon känner sig trygg över. Men jag gillar inte att hon vill vara ute så sent! Senast 7 på helger, föresten. Men man hör ju varje dag om våldtäckter på unga tjejer och vill verkligen inte att det ska hända nått med henne. Jag börjar bli rädd redan halv fem när det börjar bli lite halvmörkt... Vad kan jag då göra för att minska stressen?


    Men bor ni där det är otryggt och det finns ett reellt hot för hennes säkerhet? I så fall så får du hämta och lämna så att hon ändå kan få ha ett socialt liv. Precis som folk som bor ute på landet får skjutsa sina barn till kompisar och aktiviteter. Det är så viktigt för hennes utveckling att kunna vara med - det här är hennes liv!
    Att vara hemma vid 6-7-tiden låter tidigt. Mycket tidigt för någon i hennes ålder. Kan du kolla av med hennes kompisar (välj några som du tycker är välanpassade och trevliga) om hur länge de får vara ute?
    Tänk på att om bara 4 år så kommer hon att vara myndig. Det är ditt jobb att förbereda henne på att hantera vuxenlivet.
  • LFF
    lise27 skrev 2019-02-06 10:42:15 följande:

     Vad kan jag då göra för att minska stressen?


    Kontakta vården och be om samtalskontakt för din oro gällande din dotter. Det är inte hälsosamt och din dotter kommer bara att bli än mer rebellisk om du håller henne för hårt.

    Börja träna självförsvar tillsammans så får hon verktyg att använda OM något skulle hända. Om hon utstrålar självförtroende när hon går så kan dessutom risken minska för att något händer. Om du låter din oro smitta av sig på henne så gör du henne en enorm otjänst.
  • Griseknoen35

    BH är något hon själv bestämmer när hon känner att hon behöver använda. Ofta gör det ont när brösten växer och då kan stöd av en BH vara skönt. Smink, mascara är väl inte så farligt? Lär henne att sminka sig snyggt och lagom istället för att förbjuda. Ta henne på en sminkurs om intresset är stort. Dock tycker ungdomar i den åldern det är kul att exprimentera med smink och kläder, de vill hitta sin stil och vad de trivs i. Vägled och tipsa istället för att förbjuda, det är viktigt att de får hitta sin identitet. 

    Seriöst får hon bara vara ute till 18? Mina ungar på 6 och 8 är hos kompisar/ ute på gården till 19 på vardagar, 20-20.30 på helger och lov (dock ska de lägga sig 20 på vardagar). Min 12åring har träningar till 21 tre dagar i veckan. Låt henne ha lite frihet under ansvar, klarar hon av läxor och skolarbetet att vara ute till 20.30-21 på vardagar så är det väl inget konstigt i den åldern? Dock kan du ju hjälpa till att skjutsa lite, se till så att hon inte går ensam på kvällar osv. Mina föräldrar möttes mig och mina systrar alltid halvvägs och någon av oss själva första biten så pratade vi i telefon. Köp sånt där våldtäktslarm för henne att ha i väskan. 

    Tipset om att träna självförsvar är ju jättebra!

  • elsi
    lise27 skrev 2019-02-06 10:42:15 följande:

    Hej! Tack för svaren men dessvärre är jag faktiskt seriös. Ok, jag kan förstå att mascara inte är så hemskt och ok, bh är väl bra om hon känner sig trygg över. Men jag gillar inte att hon vill vara ute så sent! Senast 7 på helger, föresten. Men man hör ju varje dag om våldtäckter på unga tjejer och vill verkligen inte att det ska hända nått med henne. Jag börjar bli rädd redan halv fem när det börjar bli lite halvmörkt... Vad kan jag då göra för att minska stressen?


    Är du själv hemma kl halv fem? Vid den tiden har jag inte ens gått från jobbet...

    Våldtäkter kan även ske inomhus och det är mycket vanligare med våldtäkter hemma eller på en fest än överfallsvåldtäkt utomhus. Hon måste också få chans att lära sig att hantera livet som pågår och en del i det är att få större och större frihet och få vara ute/utomhus senare på kvällarna.

    Du bör ju försöka minska din stress genom att jobba med dig själv, KBT eller liknande. Du bör ju inte ta ut din oro på ditt barn och begränsa henne för att du är ogrundat rädd för nåt diffust som kanske kan hända. 

    Låt henne växa upp och se dig själv som en resurs i hennes liv istället för en mur mot omvärlden. 
  • tankfull
    lise27 skrev 2019-02-06 10:59:24 följande:

    Tack för förslagen men snälla nån, det är faktiskt läskigt och ororväckande! Chilla lite hörni....


    Bara jag som tror att TS skojar lite...igen?
  • lise27
    Duckan skrev 2019-02-07 08:56:01 följande:
    Bara jag som tror att TS skojar lite...igen?

    Nej du är inte ensam.
    snälla nån, varför jag skoja om detta? Helt korkad är jag ej...
  • Duckan
    snälla nån, varför jag skoja om detta? Helt korkad är jag ej...

    Ja du må förlåta oss som tycker att det låter lite väl med att hålla en 14-åring så hårt med tider etc.

Svar på tråden Barn mot tonåren??