• beccis3188

    Resa utomlands utan vaccin mot mässling

    Hej alla!

    Det är som så att jag och min sambo bokade häromdagen En veckas resa till side i Turkiet i maj.. Vår son kommer då att vara 6,5 månad gammal.

    Nu i efterhand inser jag mitt misstag att jag inte alls tänkt på att han inte är skyddad mot mässling!

    Ska jag avboka resan eller åka ? Jag helammar honom. Är det ett tillräckligt skydd?

  • Svar på tråden Resa utomlands utan vaccin mot mässling
  • OlgaElvira

    Man kan få vaccin på barn ner till 6 mån om man ska resa till område där det finns risk för mässlingsmitta hör med ditt BVC, men res inte utan vaccin.

  • Orolig över barn

    Det beror på landet. Kolla upp det.

    Amning skyddar inte mot mässling.

    Det är viktigt att kolla upp vart ska du åka: hur många folk ska bebisen träffa där, vilka ska bebisen vara nära till osv.

    Vi var i Rumänien i somras med 2 månaders bebis som var icke vaccinerad . Vi bodde dock i vårt eget stuga och tog inte emot besök av fler en närmaste familjen. Affär o liknande där det är många olika folk fick hon inte följa med till. Bvc tyckte det var ok.

    Vill tillägga att vi åkte bil till Rumänien för jag skulle inte ta med en ovaccinerad bebis till en flygplats där det vistas mycket folk, som inte vet jag varifrån kommer o vad har de för sjukdomar.

  • Bestemor

    Det är inte själva sjukdomen mässlingen som är farlig. Det är följdsjukdomarna.

    Så skulle barnet bli smittad, vilket naturligtvis vore olyckligt, så är det först när ni är tillbaka i Sverige som barnet skulle insjukna.

  • närkommertrean

    Vi vaccinerade vår yngsta mot mässling när han var 6 månader, inga problem. Blir barnet vaccinerat innan det fyller 1 år måste det dock vaccineras på nytt vid 18 månader då de vanligtvis vaccineras mot mässling.

  • Minis4567

    Sen är det så om det skulle vara ett mässlingsutbrott på orten ni ska till så får bebisen reseförbud om ni inte har vaccinerat.

  • milli79

    En väns barn fick mässlingvaccinet runt 6 mån pga resa. Tyvärr fick hon stora problem efteråt då barnet blev väldigt gnälligt och slutade sova.

    Jag skulle inte gett det.

    Man kan få mässlingsymptom av vaccinet. Vet ett annat barn som blev väldigt dåligt av utslagen pga vaccin.

    Amning stärker immunförsvaret. Hade åkt ändå

  • beccis3188

    Jag och min sambo sköt fram resan. Så vi kommer att åka i mitten på september. Då är han 10 mån och kan då ta vaccinet i god tid innan:)

Svar på tråden Resa utomlands utan vaccin mot mässling