• Anjo123

    Smakportioner

    Mitt barn har nyss fyllt 4 månader och det är snart dags för fösta smakprovet.

    Någon som vill dela med sig av om hur ni gjorde?

    Hur mycket, hur ofta, vad ska man helst börja med ?

  • Svar på tråden Smakportioner
  • Trädgårdsland

    Från fyra månader kan man ge smaksensationer. Du doppar ditt finger i din egen mat och låter bebisen slicka på fingret. Spelar ingen roll vad eller hur ofta, när det är något såsigt passar man på.

    Från sex månader kan man börja ge en tesked av någon pure eller gröt. Sedan ökar man mängden. Vid åtta månader bör man ha ökat så att man byter ut två mjölkmål mot annat, tex pure och gröt/välling.

  • Bertram

    Tog lite kokt potatis och blandade med bröstmjök, så det hade lite bekant smak men ändå lite tjockare än bara mjölken :)

  • Mom2be262

    Nja en 4 månader ska inte äta din mat som är full av salt (kanske dold salt) ... finns burkar med olika puréer på Ica du kan köpa, prata annars med BVC om tips :) finns gröt från 4 månader också :) kanske kan du mosa lite banan? Tänk på att det är mycket socker i banan (om än fruktsocker)

  • Tveksamt
    Mom2be262 skrev 2019-02-07 16:06:06 följande:

    Nja en 4 månader ska inte äta din mat som är full av salt (kanske dold salt) ... finns burkar med olika puréer på Ica du kan köpa, prata annars med BVC om tips :) finns gröt från 4 månader också :) kanske kan du mosa lite banan? Tänk på att det är mycket socker i banan (om än fruktsocker)


    Jodå, det går utmärkt, i alla fall enligt vår BVC. Däremot är det bra att tänka på att försöka salta maten efter att bebisen har smakat istället för när man tillagar den.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • enmamma

    Va roligt, ni kan prova det mesta undvik sött och salt.
    Gör lite pure när ni har tid, frys in i isbitsform.
    Mitt första barn var inte intresserad av mat innan 8 mån och då var det ett lirkande. Nr 2 har alltid älskat att prova ny mat, satt med på finrestaurang 5 månader gammal och fick fina smakprover från köket och njöt.

  • Kellie13
    Anjo123 skrev 2019-02-07 13:14:05 följande:

    Mitt barn har nyss fyllt 4 månader och det är snart dags för fösta smakprovet.

    Någon som vill dela med sig av om hur ni gjorde?

    Hur mycket, hur ofta, vad ska man helst börja med ?


    Vad du ska börja med kan du välja själv. yoghurt, gröt, eller mat. Det viktiga är att inte ge för mkt i början, nåra teskedar räcker så inte magen får en chock.
  • Mom2be262
    Tveksamt skrev 2019-02-07 16:15:43 följande:

    Jodå, det går utmärkt, i alla fall enligt vår BVC. Däremot är det bra att tänka på att försöka salta maten efter att bebisen har smakat istället för när man tillagar den.


    Aha inte enligt min!
  • SI12344

    Vi lät barnet smaka lite av vår egen mat och lite frukt.

    Livsmedelsverket har en bra broschyr. Familjeliv överdriver faran med salt. Bvc är inkompetenta.

Svar på tråden Smakportioner