• Envendarnamn

    Vikt-Mat-Gym?

    Tjena! Om mig 170 cm 90 vikt. Har pcos. Har lyckats tappa c 30 kg och pendlar nu lite och kommer inte igång riktigt igen. Mål? Att iaf gå ner c 25 kg till och helst inte bli kvar med massa överflödig hud.

    Har en del kvar på vägen och tänker det kanske är dags att sätta igång med nån riktigt träning på gym eller hemma. Men känner samtidigt en stark ovilja att ta mig till ett gym och inte veta hur jag ska börja och vilka maskiner och annat som skulle varit bra för mig. Även tanken på att "visa mig" bland folk sätter lite käppar i hjulet. Annat som sätter käppar i hjulet är väl okunskap,någon form av psykisk ohälsa. Dåligt med pengar. Tips på detta? Hur gick du till väga kanske istället? Hittat ett bra program eller annat att följa?

    En annan sak som gäller mat är att jag verkligen får kämpa för att hålla igen och det funkar i perioder. Men ibland blir jag extremt sugen på fett? Ibland är ja bara konstant hungrig oavsett om jag släpper allt o vräker i mig eller om jag håller igen. Tips på en mer fungerande kost?

    Hur det kan se ut

    Morgon: 1 kokt ägg

    Lunch: advokado ( eller 1 dl havregryn med mjölk precis så det blir vätskigt men inte mer)

    Middag: 2 dl ris en fisk bit eller kött/kyckling. Någon form av sås men inte i stor mängd.

    Grönsaker och c 1 och 1 halv dl mjölk.

    Kväll: knäckebröd med ost eller makrill. Antingen 2 eller 4 stycken. Tee till detta utan socker.

    Välkommnar alla tips och erfarenheter ni har i fickan!

    Målet är ju att lyckas och hålla denna livstil alltid, bli frisk, hålla mig frisk. Uppnå mina mål och öka chansen att ens kunna bli gravid nångång.

  • Svar på tråden Vikt-Mat-Gym?
  • Elviram

    Du äter väldigt lite! Speciellt frukost. Att inte få i sig tillräckligt med mat gör en trött och påverkar mående negativt. Det är även därför du får dina sug för du egentligen är hungrig. Det gör det också svårt att hålla denna livsstil då din mat är rätt tråkig. Jag hade inte klarat av att äta som du dag in och dag ut. Jag hade tröttnat och tappat motivationen. Mat kan vara så mycket mer!

    Ska du börja träna är maten väldigt viktig så att du orkar dig genom ett träningspass. Förstår hur du känner med gym är likadan och kör de maskiner jag kan. Gruppträning kan jag verkligen rekommendera och det hjälper en att puscha sig själv lite mer än om man tränar hemma. Har du det tufft ekonomiskt finns det massor med klipp på Youtube där ingen utrustning behövs. Det svåra är att se till så det blir av och att inte ge upp för snabbt.

    Förstår att det kan kännas tufft att gå till gymmet när man är lite större. Men alla är så upptagna i sin träning. Jag tycker det är starkt gjort av dem som är överviktiga att ta sig till gymmet. Det utsätter sig för något som är utanför deras comfort zone och har bestämt sig för att ändra på sitt liv. Det är starkt gjort!!

  • Marcus Johnsson

    Om jag bara snabbt kollar på vad du äter så äter du alldeles för lite, om du har som mål att ha detta som livsstil kan jag bara säga att det kommer bli svårt för dig, jag säger inte att du inte kommer att klara av det, men det kommer bli otroligt svårt.


    Det är inte konstigt att du ofta är vrålhungrig när du inte äter några kolhydrater, du måste tänka på att det är kroppens absolut viktigaste energikälla. Kolhydrater gör en inte fet utan det är brist på träning och rörelse som gör en tjock, så var inte rädd för kolhydrater men såklart ska du äta rätt typ av kolhydrat.


    Äter man mycket mat orkar man träna mera också det får man inte glömma, du måste fylla på med mat för att orka träna på en hög nivå. Kolla över dina mål och din livsstil en extra gång och fråga dig själv om det är hållbart, annars finns hjälp här om du behöver.

  • Envendarnamn

    Tack för svar! Nej det är väl det som klämmer att det inte alltid funkar och det blir kanske lättare att slarva. Men det är väldigt svårt för mig som växt upp med fel sorts mat och portioner som varit på tok för stora. Så för mig är det svårt att veta hur mycket? Vad är bra? Vad är en balanserad kost som passar mina mål? Det finns tusen trådar om detta men även där är det svårt att urskilja vad som är rätt och "detaljer" Har ni tips på nån särskild tråd? Bloggare? Vad som nu kan vara till hjälp :) jag vill så gärna komma in i rätt rutiner så jag kan få detta avklarat nångång. Har tänkt tusen gånger att hade jag bara fått rätt på allt detta innan hade jag varit klar nu! Så viljan att få rätt på min kropp är absolut där! :)

Svar på tråden Vikt-Mat-Gym?