• scrapparlotta

    skolios??

    Min dotter är lite sned i ryggen, skulderbladen är inte på samma våglängd. Var hon skolläkaren som kollade detta och funderade lite på om det kunde vara skolios....blev livrädd....jag hade en skolkamrat som fick gå med nån jättestel ställning i flera flera år. Vore ju hemskt om det skulle vara det. Är det så fortfarande? Han kollade med nån mätsticka som visade ett gradantal på ca 22 grader. Hon ska få röntga ryggen och se så det verkligen är det.... men vad händer om det är det? Hon är 12 år gammal och älskar att idrotta, hon rider bla.
    Kommer hon få ha sån stenhård plastställning på sig om det skulle vara skolios? Skulle ju förstöra hela hennes uppväxt....snyft...

  • Svar på tråden skolios??
  • Krickis

    Jag har skolios och behandlades med en sk Boston korsett. Nästan 3 år, 23 timmar om dygnet. 29 grader med korsetten, utan minns jag inte.

    Det kommer inte att förstöra hennes uppväxt, att inte ha en om behovet finns skulle däremot förstöra. Googla och läs på och var noga med att inte smitta med din negativa inställning. Det kommer gå bra.

  • scrapparlotta
    Krickis skrev 2019-02-07 19:41:47 följande:

    Jag har skolios och behandlades med en sk Boston korsett. Nästan 3 år, 23 timmar om dygnet. 29 grader med korsetten, utan minns jag inte.

    Det kommer inte att förstöra hennes uppväxt, att inte ha en om behovet finns skulle däremot förstöra. Googla och läs på och var noga med att inte smitta med din negativa inställning. Det kommer gå bra.


    Ja..jag förstår ju att hon måste ha det om hon måste...men kan hon leva normalt med den? Fortsätta med att idrotta? Varmt måste det bli med va? Hur tjock är den? Jättestelt att röra sig?

    Jag har inget sagt till henne än, hur det botas alltså...
  • scrapparlotta

    Nån mer som har erfarenhet av skolios?

    Om hon har ca 22 grader... är det alltid så att dom får sån korsett då? Finns det andra alternativ? Hon ska ju på röntgen, om det inte är skolios, vad kan det vara då?

  • twinboymom

    Jag hade skolios i den åldern, minns inte procent men fick åka och röntga vid några tillfällen. Plötsligt växte jag i kapp ryggen och skoliosen försvann. Inga åtgärder behövdes.

    Idag jobbar jag med svårt sjuka barn där många har skolios. Men då är det främst se muskelsvaga och oliksidade barnen som får det, där de flesta är rullstolsburna. Korsett är ingen höjdare, begränsande och varmt. Steloperation av rygg går om det blir värre än typ 40grader, men då blir de ganska stela och begränsade.

  • scrapparlotta
    twinboymom skrev 2019-02-08 22:09:59 följande:

    Jag hade skolios i den åldern, minns inte procent men fick åka och röntga vid några tillfällen. Plötsligt växte jag i kapp ryggen och skoliosen försvann. Inga åtgärder behövdes.

    Idag jobbar jag med svårt sjuka barn där många har skolios. Men då är det främst se muskelsvaga och oliksidade barnen som får det, där de flesta är rullstolsburna. Korsett är ingen höjdare, begränsande och varmt. Steloperation av rygg går om det blir värre än typ 40grader, men då blir de ganska stela och begränsade.


    Du kommer inte ihåg alls hur många grader sned du var i ryggen? Mer än 22? Syntes det på din rygg? På min dotter ser man knappt att hon är sned, ytterst lite vid skulderbladen bara...inte ryggraden utan man kan ana att skulderbladen inte är riktigt jämna.
    Usch, jag går och nojar mig så över detta....

    Ingen annan som vill dela med sig av liknande erfarenheter?
  • twinboymom
    scrapparlotta skrev 2019-02-09 16:51:33 följande:

    Du kommer inte ihåg alls hur många grader sned du var i ryggen? Mer än 22? Syntes det på din rygg? På min dotter ser man knappt att hon är sned, ytterst lite vid skulderbladen bara...inte ryggraden utan man kan ana att skulderbladen inte är riktigt jämna.

    Usch, jag går och nojar mig så över detta....

    Ingen annan som vill dela med sig av liknande erfarenheter?


    På mig kunde man ana snedheten om man tittade på ryggen när jag stod upp, och när jag lutade mig framåt blev det tydligare. Tror det var mellan 10-20grader.
  • GAndrea

    Min syster har skolios. Hon hade korsett mellan ca 12 år ålder till 17. 23 timmar om dygnet. Ska bli fotbollsproffs när hon blir stor sa hon då, ingen vågade gå in i närkamp för hon hade ju korsetten som var stenhård!

    Hon är 20 år nu och inte riktigt proffs än. ;) Ryggen är inte perfekt rak, men hon är inte påverkad av att ryggen fortfarande är lite lite sne. Hon slapp operation som tur var.

    Mamma tog tidigt kontakt med en naprapat för hennes skull. De gjorde träningsprogram och utvärderade och hade sig en himla massa för att stärka och träna upp ryggen korrekt.

  • Griseknoen35

    På mig upptäcktes skolios när jag va 12. Kommer inte ihåg hur många grader men mer än 22. Jag hade en korsett 20 timmar om dygnet, jag fick vara utan totalt 4 timmar. så träna osv gick bra. Jag blev av med korsetten vid 14 år, den hade möjligtvis kanske bromsat ryggen lite men läkarna va osäkra på det. Jag fick steloperera mig istället, då  ryggen blivit så pass värre, då va den kring 55-57 grader. Jag har aldrig direkt märkt av min steloperation mer än när jag lyft lite för tungt, ska inte ha tunga arbeten och sådant. Jag kan inte göra kullerbyttor, har lite svårt att måla tånaglarna, knyta skorna men det funkar.  Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket, din dotter kommer få ett bra liv ändå. Korsetten är jobbig, det är inte en kul period hon får med den men hon vänjer sig ändå ganska snabbt. Min rygg var riktig ful, jag hade som en stor "buckla" på ena halvan av ryggen, det syntes tydligt. Det är 16 år sedan min operation nu och den är fortfarande en av det bästa saker som hänt, ryggen blev rak och snygg och smärtan av skoliosen försvann. 

  • Linalilla

    Du som förälder borde rannsaka dig själv och fundera över varför du tänker som du gör.

    Du lever ett otroligt privilgerat liv i ett land där alla basala behov är lätta att uppfylla. Sjukvården kommer att se till ditt barn rygg och göra alla nödvändiga behandlingar GRATIS. Förstör sitt liv gör man när man missbrukar droger etc.

    Jag är korsettbehandlad och opererad och mår toppen. Har inga levnadsrestriktioner, inte ont och är varken ful eller särskilt stel.

    Jobba på att se förbi yta och annat trams, stötta ditt barn om det nu kommer till korsett och/eller operation.

  • Griseknoen35
    Linalilla skrev 2019-02-10 09:07:16 följande:
    Du som förälder borde rannsaka dig själv och fundera över varför du tänker som du gör.
    Du lever ett otroligt privilgerat liv i ett land där alla basala behov är lätta att uppfylla. Sjukvården kommer att se till ditt barn rygg och göra alla nödvändiga behandlingar GRATIS. Förstör sitt liv gör man när man missbrukar droger etc.
    Jag är korsettbehandlad och opererad och mår toppen. Har inga levnadsrestriktioner, inte ont och är varken ful eller särskilt stel.
    Jobba på att se förbi yta och annat trams, stötta ditt barn om det nu kommer till korsett och/eller operation.
    Har du barn själv? Ts reaktion är helt naturlig och normal. Hon är orolig och hon vet ingenting om korsetter och inte speciellt mycket om skolios. Det är en främmande värld hennes barn kastas in i. Hennes oro och rädsla lägger sig när hon fått pratat med en läkare om vad det innebär och hon inser att det inte är så farligt.En väldigt vanlig reaktion hos föräldrar som får höra att det är "något fel" på deras barn. Det har ingenting på hur privilegierade vi i Sverige är och hur bra sjukvården är. 
  • Krickis
    scrapparlotta skrev 2019-02-07 19:54:15 följande:

    Ja..jag förstår ju att hon måste ha det om hon måste...men kan hon leva normalt med den? Fortsätta med att idrotta? Varmt måste det bli med va? Hur tjock är den? Jättestelt att röra sig?

    Jag har inget sagt till henne än, hur det botas alltså...


    Den var inte speciellt tjock men såklart blev man klumpigare med den. Jag fick välja om jag ville ha den på när jag idrottade, men jag tänker att det är bra att träna utan den oxå då man kan tappa musklerna annars. Jag fick oxå vara utan den när jag var på disco.

    Jag tyckte att jag vande mig rätt fort vid stelheten.
Svar på tråden skolios??