• Mom2be262

    Vita tänder med kol?

    Har någpn testat? Var det bra? Blev det ens någon skillnad? Funderar på att köpa och vill göra höra folks erfarenheter :)

  • Svar på tråden Vita tänder med kol?
  • Tandläkare Collin

    Detta är en metod jag verkligen inte rekommenderar. 

    Finns ingen sannolik mekanism i hur det skulle kunna bleka tänderna på riktigt, alla blekmedel bleker tänderna med hjälp av syreradikaler, typiskt sett singletsyre, som släpps från medlet när det är applicerat på tänderna. Detta bleker tandbenet, dentinet, som är det som ger färg till tanden genom det glasartade emaljskiktet.

    Den enda "blekningen" man får med kol är genom en kraftig slipning i emaljen, vilket gör emaljen mindre genomskinlig. Ser tillfälligt vitare ut, men detta är alltså en skada på tanden.

  • Mom2be262
    Tandläkare Collin skrev 2019-02-15 16:07:33 följande:

    Detta är en metod jag verkligen inte rekommenderar. 

    Finns ingen sannolik mekanism i hur det skulle kunna bleka tänderna på riktigt, alla blekmedel bleker tänderna med hjälp av syreradikaler, typiskt sett singletsyre, som släpps från medlet när det är applicerat på tänderna. Detta bleker tandbenet, dentinet, som är det som ger färg till tanden genom det glasartade emaljskiktet.

    Den enda "blekningen" man får med kol är genom en kraftig slipning i emaljen, vilket gör emaljen mindre genomskinlig. Ser tillfälligt vitare ut, men detta är alltså en skada på tanden.


    Oj, det hade jag ingen aning om! Stort stort tack för att du tog dig tid att svara!
Svar på tråden Vita tänder med kol?