• Anonym (Ts)

    Är detta vattkoppor?

    Är det här vattkoppor tror ni? Barnet är litet så det kan inte beskriva hur dom känns. Kliar ej på dom. Första bilden är på en blåsa dag 2-3 i så fall. Bild 2 är dag 1 dvs dom dök upp under natten.

  • Svar på tråden Är detta vattkoppor?
  • Anonym (Ts)

    Den på halsen hittade jag som en blödande liten prick för ca 3dgr sedan. Imorse var den större och bredde ut sig. Sitter precis i ett halsveck.

    Dom två andra sitter i ljumsken och kanske kan tyckas se ut som två små små blåsor. Hittade dom nyss.

    Barnet är aktivt, piggt, glatt, äter och sover som vanligt.

    Hittar inget mer som kan tyckas el tänkas vara sår/blåsor.

  • Anonym (Ts)
    mammatill6 skrev 2019-02-12 08:57:07 följande:

    Lite svår bild med det skulle det kunna vara. Är det flera?


    Glömde kopiera in dig i svaret ovan :)
  • FtS70

    Det du berättar talar nog inte för det. Första symtom brukar vara huvudvärk, feber etc och sedan kommer blåsorna efter ett par dagar.

  • mammatill6
    FtS70 skrev 2019-02-12 09:29:57 följande:

    Det du berättar talar nog inte för det. Första symtom brukar vara huvudvärk, feber etc och sedan kommer blåsorna efter ett par dagar.


    Ingen av mina barn har börjat så. Alla har börjat med koppor
  • cosinus

    Skeptisk. Men man ska aldrig säga aldrig.

    Men både p g a utseende och placering hade jag inte gissat på vattkoppor i första hand. Vanligast är någon koppa på bålen först. Dessutom brukar de inte börja med att blöda som den på halsen.

    Men man kan ha vattkoppor utan att i princip ha en enda synlig koppa (min ena son hade så lindrigt att jag aldrig hittat de yttepyttesmå ljusröda prickarna om jag inte verkligen letat och förväntat mig att hitta eftersom syskonen varit sjuka) så man ska aldrig säga aldrig.

  • Anonym (Ts)
    cosinus skrev 2019-02-12 09:50:55 följande:

    Skeptisk. Men man ska aldrig säga aldrig.

    Men både p g a utseende och placering hade jag inte gissat på vattkoppor i första hand. Vanligast är någon koppa på bålen först. Dessutom brukar de inte börja med att blöda som den på halsen.

    Men man kan ha vattkoppor utan att i princip ha en enda synlig koppa (min ena son hade så lindrigt att jag aldrig hittat de yttepyttesmå ljusröda prickarna om jag inte verkligen letat och förväntat mig att hitta eftersom syskonen varit sjuka) så man ska aldrig säga aldrig.


    På sonens förra förskola så var hela hans avdelning i princip sjuka i vattkoppor för ungefär ett år sedan. Min son och ett annat barn var typ de enda som gick på denna avdelningen som inte var sjuka. Frågan är om han fick vattkoppor då men kom lindrigt undan så vi inte märkte ngt?

    När jag själv hade det fick jag fyra koppor. Två på benen och två i ansiktet bara. Ingen feber.

    Frågan är dagis imorgon eller inte. Man vill ju inte smitta ngn om han skulle vara sjuk.
  • Anonym (Ts)

    Hm..detta dök upp under dagen.



    Bättre bild på det på halsen, dykt upp ngt bredvid nu.



    Sonen är pigg och glad, märks inget på honom.

  • Anonym (Ts)

    Hm..detta dök upp under dagen.



    Bättre bild på det på halsen, dykt upp ngt bredvid nu.



    Sonen är pigg och glad, märks inget på honom.

  • sillson

    "hemma? Barnet ska vara hemma tills det är feberfritt och orkar delta i de

    vanliga aktiviteterna på förskolan. Vattkoppor är mycket smittsamt och smittar

    redan före utslagen kommer. Det går inte att stoppa smittan på förskolan

    genom att hålla barnet hemma. Informera däremot alltid på förskolan om att

    barnet har vattkoppor så att gravida som inte haft vattkoppor eller personer

    med nedsatt immunförsvar kan få ta del av informationen."

    Från broschyren "när ditt barn blir sjukt" utgiven av landstinget i Uppsala län.

  • Anonym (Ts)
    sillson skrev 2019-02-12 17:01:12 följande:

    "hemma? Barnet ska vara hemma tills det är feberfritt och orkar delta i de

    vanliga aktiviteterna på förskolan. Vattkoppor är mycket smittsamt och smittar

    redan före utslagen kommer. Det går inte att stoppa smittan på förskolan

    genom att hålla barnet hemma. Informera däremot alltid på förskolan om att

    barnet har vattkoppor så att gravida som inte haft vattkoppor eller personer

    med nedsatt immunförsvar kan få ta del av informationen."

    Från broschyren "när ditt barn blir sjukt" utgiven av landstinget i Uppsala län.


    Vi har givetvis hållit honom hemma och han är hemma en dag extra sen när allt är över. Det är en självklarhet för oss! :) det har bara inte gått ut med ngn info från förskolan att det skulle gå vattkoppor och det är mitt första barn så har ingen tidigare erfarenhet. Jag misstänkte vattkoppor och la upp bilder. Sonen har inte varit på dagis.
  • Anonym (Ts)
    mammatill6 skrev 2019-02-12 16:50:46 följande:

    Absolut vattkoppor.


    Lutar åt det! Tack för råden :)
  • Anonym (Ts)

    Inget snack om att det är vattkoppor vi har fått här hemma! Nu är vi uppe i över 200st utslag och kylbalsam, zinksalva och potatismjöl är våra bästa kompisar just nu!. Fortfarande ingen feber dock!

  • Anonym (A)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-14 11:50:50 följande:
    Inget snack om att det är vattkoppor vi har fått här hemma! Nu är vi uppe i över 200st utslag och kylbalsam, zinksalva och potatismjöl är våra bästa kompisar just nu!. Fortfarande ingen feber dock!
    Oj, vad många koppor. Hoppas att febern håller sig borta.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2019-02-14 14:47:24 följande:

    Oj, vad många koppor. Hoppas att febern håller sig borta.


    Tyvärr bara fler och fler utslag som kommer. Men fortfarande ingen feber. Men stackarn kliar sönder sig. Har fått medicin utskrivet (antihistamin) för att lindra för nu har det börjat klia på riktigt och han blir galen. Fått precis i kanterna runt ögonen och i öronen också.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-14 17:41:00 följande:
    Tyvärr bara fler och fler utslag som kommer. Men fortfarande ingen feber. Men stackarn kliar sönder sig. Har fått medicin utskrivet (antihistamin) för att lindra för nu har det börjat klia på riktigt och han blir galen. Fått precis i kanterna runt ögonen och i öronen också.
    Stackars liten vad jobbigt. Hoppas att medicinen hjälper mot klådan.
Svar på tråden Är detta vattkoppor?