• Anonym (Anonym)

    Adhd medicin mot ångest?

    Hej har kanske adhd enligt psykiatrin men har inte gjort utredning än. Men de tror jag har det eftersom jag har så mycket ångest. Får prova adhd medicin om jag vill dvs centralstimulerande medicin då även om jag inte har diagnos på det än. Kan det hjälpa mot ångesten? Nån som vet det?

  • Svar på tråden Adhd medicin mot ångest?
  • Anonym (Mamma till barn med ADHD)

    Det hjälper inte mot ångest. Det kan dock hjälpa dig med andra saker som ljudkänslighet och stress som man kan få av omgivningen vid ADHD och även andra ADHD symtomen. Dessa saker kan vara grunden till ångesten och på så sätt kan det hjälpa.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mamma till barn med ADHD) skrev 2019-02-13 07:10:56 följande:

    Det hjälper inte mot ångest. Det kan dock hjälpa dig med andra saker som ljudkänslighet och stress som man kan få av omgivningen vid ADHD och även andra ADHD symtomen. Dessa saker kan vara grunden till ångesten och på så sätt kan det hjälpa.


    Nä jag är inte så känslig mot sånt. Är mest ångest som är mitt problem.
  • AndreaBD
    Anonym (Anonym) skrev 2019-02-13 08:18:05 följande:
    Nä jag är inte så känslig mot sånt. Är mest ångest som är mitt problem.
    Som "mamman" sa tidigare: Det hjälper inte mot ångest, men det kan ju vara så att läkaren tänker att ADHD-symptom har varit grundorsaken till att du har fått ångest och hen vill då börja från grunden och tror att det även löser ångestproblematiken så småningom. Men om du behöver relativt snabb hjälp med ångesten - kanske kan du få en låg dos av något ångestdämpande också? Prata med läkaren om det.
  • Anonym (Nn)

    Det tog bort min ångest från dag ett. Hade testat många antidepressiva o lugnande innan jag fick min adhd-diagnos. Så visst kan det funka mot ångest.

  • Anonym (T)
    Anonym (Nn) skrev 2019-02-13 13:43:42 följande:

    Det tog bort min ångest från dag ett. Hade testat många antidepressiva o lugnande innan jag fick min adhd-diagnos. Så visst kan det funka mot ångest.


    Vilken medicin äter du?
  • Anonym (Nn)
    Anonym (T) skrev 2019-02-14 19:40:42 följande:

    Vilken medicin äter du?


    Ritalin nu. Har testat Concerta och elvanse men de gav snarare mer ångest. Har inte haft ångest på tre år nu med Ritalin. Känner mig pånyttfödd.
  • Anonym (T)
    Anonym (Nn) skrev 2019-02-15 11:56:26 följande:

    Ritalin nu. Har testat Concerta och elvanse men de gav snarare mer ångest. Har inte haft ångest på tre år nu med Ritalin. Känner mig pånyttfödd.


    Några andra biverkningar?
Svar på tråden Adhd medicin mot ångest?