• Hyllemor

    Jag mutade min son att somna ensam och nu har jag dåligt samvete.

    Min son är 4,5 år. Klockan 19.30 blir han trött så då kör jag igång nattningen med tandborste, en saga och några sånger. Efter det ligger han stilla i sin säng och stirrar rakt ut i en timme ungefär innan han somnar. Han vill att jag ska sitta i samma rum, men ser mig inte eftersom han sover i en loftsäng. 


    För lite mer än ett år sedan försökte jag lämna honom ensam den där timmen. Jag hade dörren öppen och han hörde mig hela tiden. Det fungerade hyfsat bra i 2-3 veckor men i samma veva blev han sjuk och då bröt jag rutinen och efter det blev han så spökrädd att det inte gick att återuppta den igen. 


    Jag hinner verkligen ingenting om kvällarna eftersom jag är ensamstående, så det vore väldigt praktiskt om han kan somna själv i sängen istället för att jag tvingas sitta där i mörkret och stirra jag med under en timme. Jag har pratat med honom om att han är stor nog att ligga där själv efter sagan, sångerna och lite prat, men då har han nästan panikat utan att riktigt kunna sätta fingret på varför det känns jobbigt. (Jag bor i en 2:a så han hör mig ungefär lika bra när jag är inne i hans rum som i köket eller vardagsrummet)


    Sedan ett par månader tillbaka får han lyssna till en ljudsaga efter boken och sångerna. Tanken med det var att jag skulle kunna lämna honom "ensam" till den, men det har inte gått. Han somnar till ljudsagan efter 45-60 minuter men jag måste sitta i samma rum. Till slut provade jag att muta: han fick en sak som han har önskat sig i ett års tid och som han aldrig trodde att han skulle få, mot att jag inte behöver vara i hans rum när han lyssnar på ljudsagan, utan att jag skulle få "städa i köket." Han köpte dealen och nu har vi provat i 4 nätter. 


    Jag kan inte säga att det är katastrof. Han känner sig stor och stolt, men HAN SOMNAR INTE: Han ligger där, timme ut och timme in, under total tystnad  med uppspärrade ögon. Han ropar några gånger när ljudsagan tar slut och ber mig sätta på en ny saga. Själv säger han att han inte kan sova eftersom han älskar sin nya leksak så mycket att han ligger och tänker på den hela tiden och allt roligt han ska göra under morgondagen (tidigare har han varit likadan om han ska på kalas, men nu har det pågått i 4 nätter i sträck). Efter 3 timmar med uppspärrade ögon i kväll så gick jag in till honom och stängde hans ögon, först då somnade han och började snarka inom loppet av 10 sekunder, men då var han verkligen övertrött. Det hade inte gått att göra det tidigare.


    Nu har jag så dåligt samvete över att jag har kört igång den här proceduren. Jag tror inte att han kommer att tröttna på den här leksaken i första taget. Det är verkligen allt han har drömt om och han kan använda den i många olika sammanhang. Ska jag vänta ut det här och hoppas på det bästa eller bör jag bryta försöket? Det som ger mig mest dåligt samvete var att jag hotade med att lämna tillbaka den till affären om han inte somnar själv i sin säng. Kanske är det det han ligger och tänker på, och det känns fruktansvärt. Han är inte ledsen, men han kan verkligen inte somna. 1 timme med uppspärrade ögon har blivit till 3 timmar med både trött mamma och trött unge som följd. Dagtid pratar han också mycket om det här: att han är stor och kan somna "ensam" så jag får absolut inte lämna tillbaka saken. 

  • Svar på tråden Jag mutade min son att somna ensam och nu har jag dåligt samvete.
  • Anonym (Känner igen)

    Känner igen det där. Jag växte upp utan mamma och hade stora sömnproblem. Jag låg vaken hela nätter och oftast dyngnade. Är han osäker? Ledsen? Saknar han en andra förälder? Jag sov inte på föera veckor mer än 10 min som jag somnade okontrollerat. Fick då sömnmedicin som 5åring. Fick massor av erbjudanden, saker, godis osv om jag somnade själv men inget var lika lockande som att somna med en mänsklig famn. Låt honom vara med dig tills han somnar! Funkar inte det så ta han till bup! Där kan ni få stöd och hjälp. Låt honom inte känna sig maktlös och ensam..

  • möjligt

    Är inte detta ganska mycket ett ?icke-problem??

    Du känner att ditt handlingssätt var fel och inte bra för sonen. Det är väl bara att säga det?

    Typ:

    Mamma gjorde fel, förlåt, jag sitter gärna hos dig tills du somnar och när du är redo försöker vi ändra igen. Du var jätteduktig som försökte och naturligtvis får du behålla leksaken

  • Hyllemor
    Tow2Mater skrev 2019-02-12 23:18:23 följande:

    Varfor kan han inte ligga och blunda medan han lyssnar på saga?


    Han säger att han inte kan det, eftersom han bara tänker på sin leksak. Jag fattar inte riktigt den grejen. När han somnade till ljudsagan (innan jag körde igång det här med leksaken) så stirrade han också en stund, men det är möjligt att han blundade delvis då i alla fall. Då somnade han i alla fall inom en timme. Det gör han inte nu då det har tagit tre timmar sedan vi köpte den för 4 dagar sedan.
  • Anonym (Känner igen)

    Och jag måste också säga att du har ändå gjort det bra! Man blir desperat tillslut vilket jag har hört från min pappa. Man gör allt för att barnet ska sova och då kanske man inte tänker klart tillslut. Men nu verkar du ju fått grepp om saken och sett att det kanske behövs andra åtgärder än belöning och hot.

    Ni har ingen grupp för ?problembarn?? (hatar det ordet) men har fått gå på sånt själv pga utåtagerande barn när lillebror har en cpskada. Fråga på bup! Vi hade jättebra grupp som är som vilken familjegrupp/öppen förskola osv fast i små grupper där man kan prata problem med personalen. Det är super! Hade en mamma som hade en son som intw sov på veckor mer än en timme i stöpet! Pch så var det vi med en femåring som har en lillebror med cp som tar hela tiden. Vi fick hjälp, handledning och råd för att få oss att räcka till! Superbra!

  • Hyllemor
    möjligt skrev 2019-02-12 23:28:16 följande:

    Är inte detta ganska mycket ett ?icke-problem??

    Du känner att ditt handlingssätt var fel och inte bra för sonen. Det är väl bara att säga det?

    Typ:

    Mamma gjorde fel, förlåt, jag sitter gärna hos dig tills du somnar och när du är redo försöker vi ändra igen. Du var jätteduktig som försökte och naturligtvis får du behålla leksaken


    Jag skulle kunna göra så och jag har tänkt det med, men frågan är om han själv ser problemet. Dagen efter är han skitstolt över att han somnade "själv" och verkar inte förstå att han varit vaken i tre timmar utan gnäller bara över att jag har börjat sätta på för korta ljudsagor så att han inte hinner somna. Det är först när han ropar på mig för att jag ska sätta på en ny saga och jag går in och gör det, men samtidigt har frågat honom varför han inte kan somna (det gjorde jag en gång idag och en gång igår) och då har svaret varit det samma: han kan inte somna eftersom han ligger och tänker på sin leksak.
  • Hyllemor

    Jag vill också tillägga att det här handlar inte om att han inte somnar i min famn, för det är han inte ute efter. I somras slutade jag att ligga i hans säng tills han somnade och det var helt och hållet på initiativ från honom. Han klagade på att det blev varmt och trångt och att sängen "knakade" när jag låg i den (en 90-säng där jag egentligen får plats.) Då flyttade jag över till en liten soffa som står längre in i rummet. Han ser inte alls mig när jag sitter där, så det är också därför som jag hade hoppats att det skulle gå att jag inte vistas i rummet. Jag kan inte ens läsa en bok i den där soffan eftersom det är för mörkt och tänder jag telefonen så gnäller han på att det blir ljust. Han är alltså helt nöjd med att jag sitter helt tyst, rätt upp och ner i soffan. Men om jag rör mig, ja, då frågar han hela tiden: "ska du gå till vardagsrummet nu?" fast jag inte ens har haft en tanke på att göra det.

  • Hyllemor

    Jag skulle också vilja tillägga att det från början inte handlar om sömnproblem, utan det här handlar om att JAG behöver få tid att sätta in grejer i diskmaskinen eller städa undan lite, eller i alla fall få titta på tv innan jag somnar. Vi går inte upp jättetidigt på morgonen, utan även om han somnar 20.30-21.00 så vaknar han inte förrän omkring 8.20. Anledningen till att jag påbörjar nattningen klockan 19.30 är för att han blir trött då. Han börjar hoppa runt, blir speedad och har inte ro att leka varken med mig eller med sig själv. Bokläsning i 20 minuter då tycker han om, men eftersom klockan sedan är 20.00 så införde jag det här med att lyssna på ljudbok (även om det tar 45-60 minuter) Då är klockan ca 21.00 och då kan jag inte säga att jag varje dag är i skick att varken betala räkningar eller städa undan hemma eller göra något annat jag måste göra, ifall jag har haft en tuff dag på jobbet. Så egentligen har han inte sömnproblem, utan sömnproblemen uppstod för 4 dagar sedan då jag bestämde mig för att det vore bättre om han kunde lyssna på ljudboken utan att jag satt tyst i hans rum, lyssnade på samma ljudsaga och inte gör något vettigt alls i en timme, men det lutar nog åt att jag får återgå till det i alla fall.

  • Anonym (Känner igen)
    Hyllemor skrev 2019-02-13 0okej du hade fått så mycket mer respons och medhåll om det var för din egen vilas skull - oavsett om det är internetshopping, glo på familjeliv eller följa en serie. Men att aktivt påpeka att det är för att barnet är jobbigt och hoppigt och gud vet vad så får du skylla dig skälv som mutade honom från början om han va en sån mönsterson! Har man haft sömnstörningar en vecka så är det ingenting! Kom tillbaka om 6 månader ..

    0:02:19 följande:

    Jag skulle också vilja tillägga att det från början inte handlar om sömnproblem, utan det här handlar om att JAG behöver få tid att sätta in grejer i diskmaskinen eller städa undan lite, eller i alla fall få titta på tv innan jag somnar. Vi går inte upp jättetidigt på morgonen, utan även om han somnar 20.30-21.00 så vaknar han inte förrän omkring 8.20. Anledningen till att jag påbörjar nattningen klockan 19.30 är för att han blir trött då. Han börjar hoppa runt, blir speedad och har inte ro att leka varken med mig eller med sig själv. Bokläsning i 20 minuter då tycker han om, men eftersom klockan sedan är 20.00 så införde jag det här med att lyssna på ljudbok (även om det tar 45-60 minuter) Då är klockan ca 21.00 och då kan jag inte säga att jag varje dag är i skick att varken betala räkningar eller städa undan hemma eller göra något annat jag måste göra, ifall jag har haft en tuff dag på jobbet. Så egentligen har han inte sömnproblem, utan sömnproblemen uppstod för 4 dagar sedan då jag bestämde mig för att det vore bättre om han kunde lyssna på ljudboken utan att jag satt tyst i hans rum, lyssnade på samma ljudsaga och inte gör något vettigt alls i en timme, men det lutar nog åt att jag får återgå till det i alla fall.


  • Hyllemor
    Anonym (Känner igen) skrev 2019-02-13 00:09:58 följande:

    Ja var tydlig i trådstarten om vad det handlar om: det här handlar om att han ligger stilla i sin säng och lyssnar på ljudsaga och att problemet är att jag tvingas sitta där i mörkret i en timme tills klockan är 21.00 och att jag då inte hinner med någonting eftersom jag själv är trött. Jag var också tydlig med att det enda problemet är att jag måste sitta helt tyst i hans rum när jag kanske egentligen hade behövt diska eller städa undan eller något annat som är svårt att hinna med dagtid. Jag bor i en tvåa. Han hör mig lika bra om jag är i köket som om jag sitter i soffan i hans rum, men han vill inte att jag flyttar mig från soffan i hans rum till köket. Det är DET som är problemet. Han är för trött för att leka. Han är för trött för att titta på tv. Han behöver den nedvarvningen eftersom han ligger och gäspar precis hela tiden och är väldigt trött. Jag kan inte hålla honom uppe längre, eftersom han är trött (tro mig, jag har försökt) men det tar också en timme för honom att somna (vilket hade varit helt okej, om jag hade kunnat använda tiden till något annat) Det går heller inte att väcka honom tidigare om mornarna. Det blir lika sent i alla fall och jag hämtar hellre en glad och pigg unge på förskolan än en trött och gnällig unge. Problemet är att han uppenbarligen är kvällsmänniska. Han kan inte somna senare, men han orkar ligga och lyssna på en ljudsaga. 


    Nu tar det 3 timmar innan han somnar och det beror på att jag har försökt få honom att somna ensam så att jag slipper sitta och lyssna på samma ljudsaga helt tyst i hans rum. Jag skriver inte här för att få medhåll, utan jag vill bara höra hur andra tycker att jag bör göra nu när det blev så tokigt. Det verkar som att det enda riktiga nu är att skippa det här och återgå till att sitta helt tyst i hans rum under den timmen det tar för honom att somna till ljudsagan, för 3 timmar när jag inte är fysiskt i rummet utan städar istället, är inte hållbart eftersom vi båda då blir väldigt trötta.

Svar på tråden Jag mutade min son att somna ensam och nu har jag dåligt samvete.