• Vyssanlull

    Otrevlig mäklare när vi sa drog oss ur

    Behöver lite input om en situation som just inträffat.


    Vi vann budgivningen av ett hus och vi ville ha besiktning innan kontrakt, då vi hört många historier om hur svårt  det kan vara att dra sig ur, även med olika klausuler i kontraktet. I fredags var det klart att vi stod ?först i kö?, fick tid för besiktning onsdag kommande vecka. Mäklaren sa i fredags att han skulle höra om detta var okej för säljarna, han återkom först på måndagen med besked att det var okej. På onsdagen var det besiktning. Det visade sig att det fanns en del mindre fel och några större som gjorda oss osäkra. Huset hade gått upp väldigt mycket i pris, så t.o.m. banken reagerade på hur högt det stigit, dock var de villiga att låna oss pengarna ändå men kanske inte helt nöjda.
    Pga deras inställning blev vi också lite mer tveksamma, och efter besiktning som visade på en del fel som skulle kosta pengar som vi inte har så bestämde vi oss för att dra oss ur.


    Ringde mäklaren och beklagade och förklarade varför. Han blev jättesur och otrevlig! Jag förstår givetvis att det ställer till det för både säljare och mäklare, och det kändes inte bra att säga nej. Men vi var många budgivare så det blir nog inga problem att sälja vidare.
    Det jag inte tycker är okej är att mäklaren sa till oss att det var ?dålig stil? såsom vi hade gjort, han menade att vi förhalat det hela? Han sa att visserligen var inget skrivet så vi har vår rätt att dra oss ur men tyckte det var dålig stil och att vi behandlade säljarna illa...


    Vi fick alltså veta på fredagen att huset var ?vårat?, vi föreslog besiktning onsdagen och han ringde inte tillbaka förrän på måndag morgon och gav besked att det var okej. Då var det ju bara två dagar till besiktningen. Hela grejen med besiktning är ju att man ska vara säker på att man inte ångrar sig, så att dra sig ur efter den borde ju inte vara så konstigt? Och vi kan ju inte köpa ett hus för flera miljoner för att inte göra säljarna ledsna?


    Jag är jätteförvånad över detta bemötande, tycker det var oprofessionellt. Har alltid haft bra intryck av mäklare innan men detta kanske inte är så ovanligt? Anser ni att vi gjorde något moraliskt fel?

  • Svar på tråden Otrevlig mäklare när vi sa drog oss ur
  • v i r r a

    Skit i mäklaren. Om inte annat så för att det är riktigt ?dålig stil? att försöka spela på folks känslor när de står inför sitt livs kanske största investering.

  • Vyssanlull

    Tack för era svar! Tänker också rent logiskt att vi inte gjort något fel, men blev så osäker på han blev sur och otrevlig. Känns så att få bekräftat att vi gjorde rätt!
    <3

  • Griseknoen35
    Vyssanlull skrev 2019-02-14 15:37:27 följande:
    Tack för era svar! Tänker också rent logiskt att vi inte gjort något fel, men blev så osäker på han blev sur och otrevlig. Känns så att få bekräftat att vi gjorde rätt!
    <3
    Han blev sur och otrevlig för att han förmodligen gick miste om en bra provision. Risken finns att de andra som har budat blir lite misstänksamma och hela husförsäljningen får börja om med visning och då kanske det inte blir budgivning.
  • Gryntroll
    Griseknoen35 skrev 2019-02-14 16:31:39 följande:
    Han blev sur och otrevlig för att han förmodligen gick miste om en bra provision. Risken finns att de andra som har budat blir lite misstänksamma och hela husförsäljningen får börja om med visning och då kanske det inte blir budgivning.
    Ja det är rimligt att tro att det är något sånt som ligger bakom reaktionen. Oproffisgt hursom helst.

    En fundering dock, fanns det besiktningsprotokoll från säljarens besiktning som indikerat på det som ni fick veta iom er besiktning? Så att det som er besiktningsman anmärkte på redan var kännt... Då skulle jag kunna ha mer förståelse för reaktionen från mäklaren, även om den fortfarande är oproffsig. 
  • Mint

    Den mäklaren skulle jag akta mig för att göra affärer med igen.

    Jag har fått för mig att det gängse sättet är att man skriver kontrakt med en besiktningsklausul - alltså att man utan några som helst förbehåll eller kostnader får dra sig ur efter besiktningen oavsett skäl.

    Ditt sätt är ju ÄNNU mer safe. Ingen handpenning har bytt ägare, inga kontrakt har skrivits...

    Dålig, oproffsig stil av mäklaren!

  • Vyssanlull
    Gryntroll skrev 2019-02-14 16:39:06 följande:
    Ja det är rimligt att tro att det är något sånt som ligger bakom reaktionen. Oproffisgt hursom helst.

    En fundering dock, fanns det besiktningsprotokoll från säljarens besiktning som indikerat på det som ni fick veta iom er besiktning? Så att det som er besiktningsman anmärkte på redan var kännt... Då skulle jag kunna ha mer förståelse för reaktionen från mäklaren, även om den fortfarande är oproffsig. 
    Nix, säljaren hade inte besiktat och det största felet var känt hos säljaren men framkom inte förrän vid besiktningen. 
  • Nandez
    Vyssanlull skrev 2019-02-15 13:40:22 följande:
    Nix, säljaren hade inte besiktat och det största felet var känt hos säljaren men framkom inte förrän vid besiktningen. 
    Det var dåligt av säljaren. Strunta i mäklaren men framför detta till mäklarfirman.
  • Gryntroll
    Vyssanlull skrev 2019-02-15 13:40:22 följande:
    Nix, säljaren hade inte besiktat och det största felet var känt hos säljaren men framkom inte förrän vid besiktningen. 
    Oj riktigt illa, fy så dåligt!
    Som någon skrev tidigare, kontakta mäklarfirman och informera om beteendet. 
  • flickanlila

    Nej ni har inte gjort något fel, det ska kännas bra att köpa hus! Tråkigt när man stöter på rötäggen i världen.

  • nattuw
    Vyssanlull skrev 2019-02-14 14:03:43 följande:
    Jag är jätteförvånad över detta bemötande, tycker det var oprofessionellt. Har alltid haft bra intryck av mäklare innan men detta kanske inte är så ovanligt? Anser ni att vi gjorde något moraliskt fel?
    Ni gjorde det rätta. Ni har ingen skyldighet att betala en ny BMW åt mäklaren eller säljaren.
Svar på tråden Otrevlig mäklare när vi sa drog oss ur