• Anonym (Ts)

    Någon som kan något om blodtryck?

    Jag provade ta blodtrycket hos mamma idag, det första låg på 112/89. Provade senare igen och då var det 113/90. Försökte då googla mig fram till detta, kollar man på undertrycket så verkar det högt men inte övertrycket. Men vet inte om övre och undertrycket tillsammans är normalt blodtryck.

    Någon som kan det här?

  • Svar på tråden Någon som kan något om blodtryck?
  • Anonym (Amb  ssk)

    Blodtrycket är helt normalt. Ligger innanför vad det ät ska ligga på. Sen beror ju blodtrycket på om du tex satt och vila i 15 minuter innan det togs, vilket är rekommendationerna.

  • Anonym (H)

    Det beror på om du är gravid? I så fall ligger undertrycket i absoluta överkant. Det ska inte överstiga 90 i vilket fall som helst.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Amb ssk) skrev 2019-02-15 19:27:35 följande:

    Blodtrycket är helt normalt. Ligger innanför vad det ät ska ligga på. Sen beror ju blodtrycket på om du tex satt och vila i 15 minuter innan det togs, vilket är rekommendationerna.


    Mätt det med jämna mellanrum under dagen, med vila. Förut har undertrycket legat mellan 70-80.

    Pulsen har legat mellan 100-125. Och då är jag ingen sådan som blir orolig över provtagningar.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (H) skrev 2019-02-15 19:42:14 följande:

    Det beror på om du är gravid? I så fall ligger undertrycket i absoluta överkant. Det ska inte överstiga 90 i vilket fall som helst.


    Nej det är jag inte. Har haft ett visst tryck över bröstet då och då däremot.
  • Anonym (My)

    Övertrycket tycker jag låter bra.

    Undertrycker tycker jag låter något högre än vad man bör ligga på.

    Vad brukar du ligga på i blodtryck annars?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (My) skrev 2019-02-16 15:48:56 följande:

    Övertrycket tycker jag låter bra.

    Undertrycker tycker jag låter något högre än vad man bör ligga på.

    Vad brukar du ligga på i blodtryck annars?


    Övertrycket brukar vara runt det det är nu, ibland lite lägre. Men undertrycket brukar ligga mellan 73-76.

    Och pulsen är sällan under 100.
  • Aniiee
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-16 15:58:20 följande:
    Övertrycket brukar vara runt det det är nu, ibland lite lägre. Men undertrycket brukar ligga mellan 73-76.

    Och pulsen är sällan under 100.
    Jag är inte kunnig på något sätt egentligen men herre vad hög puls du har jämfört med mig själv. Är det verkligen ok?
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Ts)
    Aniiee skrev 2019-02-16 16:01:59 följande:

    Jag är inte kunnig på något sätt egentligen men herre vad hög puls du har jämfört med mig själv. Är det verkligen ok?


    De gör inget åt det, har blivit diagnosernad som takykardi. När pulsen är ständigt högre. Varför vet jag inte då jag inte har några andra sjukdomar.
  • Anonym (My)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-16 15:58:20 följande:

    Övertrycket brukar vara runt det det är nu, ibland lite lägre. Men undertrycket brukar ligga mellan 73-76.

    Och pulsen är sällan under 100.


    Har de tagit sänka? Ekg? Ultraljud på hjärta?

    Är blodtrycket ungefär samma i dina armar?

    Hur mår du i övrigt?
  • FtS70

    Och vad har de sagt om takykardin? Om den inte beror på stress/nervositet eller fysisk ansträngning?

  • Aniiee
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-16 16:05:36 följande:
    De gör inget åt det, har blivit diagnosernad som takykardi. När pulsen är ständigt högre. Varför vet jag inte då jag inte har några andra sjukdomar.
    Ok, jag förstår. Typ i alla fall. För mig låter det helt galet att någon kan ha ständig puls som är nästan dubbelt så hög som min (ligger runt 63 i vila), när jag fått till mig att runt 80 är "normalt".
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Ts)
    Anonym (My) skrev 2019-02-16 16:19:19 följande:

    Har de tagit sänka? Ekg? Ultraljud på hjärta?

    Är blodtrycket ungefär samma i dina armar?

    Hur mår du i övrigt?


    Sänka nej. Ekg ja för 2år sen som såg normalt ut förutom då hög puls. Ultraljud nej.

    Sökte vård då p.g.a att hjärtat rusade och fick smärta runt där då och då.

    Jag har hjärtrusningar varje vecka i dagsläget. Så man måste hosta till för att det ska avta.

    Har varit rätt mycket stress på senaste, och det förbättrar klart inte pulsen. Tappar minnet, svårt att fokusera på var folk säger o.s.v.
  • Anonym (Ts)
    FtS70 skrev 2019-02-16 16:20:17 följande:

    Och vad har de sagt om takykardin? Om den inte beror på stress/nervositet eller fysisk ansträngning?


    De sa ingenting mer än att det inte är farligt och man gör inget åt det. Har varit mycket stressad men inte på den tiden jag fick att jag var takyakard. Är inte mer fysisk än normalt.
  • 1234568

    När man mäter bt så ska man vila minst 15 minuter innan. Det betyder sitta stilla (inte stiga upp på toa eller för något annat) innan. Man ska inte äta, fysiskt anstränga sig, röka på ca 30 minuter innan.

    Om du följt allt detta så är undertrycket (diastoliska) lite förhöjt. Man säger att hos läkaren är övre gränsen 90, hemma 85. Systoliska är rätt normalt, i lägre kanten, men normalt.
    Din höga puls borde du f betablockare för. Inte bra att springa runt med en puls på 100+ hela tiden. Finns alltså medicin som lugnar pulsen, och sedan så sänker den långsiktigt också blodtrycket.

    Nu vet jag inte vilken ålder du är i, blodtryckssjukdom är ju inget ovanligt när man kommer upp i åldern. Men om du är under 40 år så måste man ta sig en funderade på om det verkligen är en primär blodtryckssjukdom. Mer troligt sekundär. Vilket betyder att något annat utlöser ditt förhöjda diastoliska tryck. Eftersom puls och blodtryck går han i hand, så skulle man kunna tänka sig att allt hänger samman. Finns massor av saker som kan orsaka detta, så det räcker inte med ett EKG och sedan säga att allt är okej. 
    Be dom kontrollera korsol värdet, järnbrist (provet heter ferrit), TSH, och lite allmänna blodprov som njurar/lever kalium/natrium.

    Sedan kan stress orsaka sådana här förändringar. Men man behöver uteslutat annat innan man drar den slutsatsen. Och du skulle säkert ha nytta av en liten dos bisoprolol (betablockare). 

    Beställ en tid till vårdcentralen, och medan du väntar så mät ditt blodtryck morgon och kväll i 2 veckor. Du ska mäta 3 mätningar med ca 5 minuters mellanrum. Mätning nummer ett räknar du inte med, och dom två andra skriver du ner. Du kan även testa vad som händer med ditt blodtryck när du ställer dig upp. Alltså mät när du sitter, ställ dig upp snabbt och mät DIREKT igen. Det ska vara hyfsat samma värde. Kolla också vad som händer med pulsen när du gör detta. Max stegringen ska vara 25 slag, och minsta 8 slag. Och mät blodtrycket i båda armarna, ska vara ungefär samma siffror.

  • Anonym (Ts)
    1234568 skrev 2019-02-16 17:00:10 följande:

    När man mäter bt så ska man vila minst 15 minuter innan. Det betyder sitta stilla (inte stiga upp på toa eller för något annat) innan. Man ska inte äta, fysiskt anstränga sig, röka på ca 30 minuter innan.

    Om du följt allt detta så är undertrycket (diastoliska) lite förhöjt. Man säger att hos läkaren är övre gränsen 90, hemma 85. Systoliska är rätt normalt, i lägre kanten, men normalt.

    Din höga puls borde du f betablockare för. Inte bra att springa runt med en puls på 100+ hela tiden. Finns alltså medicin som lugnar pulsen, och sedan så sänker den långsiktigt också blodtrycket.

    Nu vet jag inte vilken ålder du är i, blodtryckssjukdom är ju inget ovanligt när man kommer upp i åldern. Men om du är under 40 år så måste man ta sig en funderade på om det verkligen är en primär blodtryckssjukdom. Mer troligt sekundär. Vilket betyder att något annat utlöser ditt förhöjda diastoliska tryck. Eftersom puls och blodtryck går han i hand, så skulle man kunna tänka sig att allt hänger samman. Finns massor av saker som kan orsaka detta, så det räcker inte med ett EKG och sedan säga att allt är okej. 

    Be dom kontrollera korsol värdet, järnbrist (provet heter ferrit), TSH, och lite allmänna blodprov som njurar/lever kalium/natrium.

    Sedan kan stress orsaka sådana här förändringar. Men man behöver uteslutat annat innan man drar den slutsatsen. Och du skulle säkert ha nytta av en liten dos bisoprolol (betablockare). 

    Beställ en tid till vårdcentralen, och medan du väntar så mät ditt blodtryck morgon och kväll i 2 veckor. Du ska mäta 3 mätningar med ca 5 minuters mellanrum. Mätning nummer ett räknar du inte med, och dom två andra skriver du ner. Du kan även testa vad som händer med ditt blodtryck när du ställer dig upp. Alltså mät när du sitter, ställ dig upp snabbt och mät DIREKT igen. Det ska vara hyfsat samma värde. Kolla också vad som händer med pulsen när du gör detta. Max stegringen ska vara 25 slag, och minsta 8 slag. Och mät blodtrycket i båda armarna, ska vara ungefär samma siffror.


    Tack ska göra det. Är 32år gammal. Sist jag var hos vårdcentralen så skickade de hem mig med antidepressiva. Något som inte hjälper något av symptomen.
  • FtS70

    Där ligger kanske förklaringen, de kan ha ansett din takykardi som psykosomatisk. Stöt på igen och fråga om betablockerare inte vore något för dig!

  • Anonym (R)

    Övertrycket är bra men undertrycket ska inte vara över 90. Jag hade 89 i undertryck och läkaren började gnälla så jag fick 24-timmars blodtrycksmätning. Väntar på svar nu och får se vad dom gör åt det om det visar sig att jag ligger högt.

Svar på tråden Någon som kan något om blodtryck?