• Anonym (TS)

    Inkontinensskydd?

    En lungsjukdom gör mig delvis inkontinent i perioder med kraftig hosta. Jag har en historik av foglossning som inte helt har gått över efter mitt barn, men förr kunde jag hindra läckaget med vanliga bindor och sjukgymnastik, men det går inte längre. Jag behöver helt enkelt något som är bättre än allways nattbinda. Jag har varit medveten ett tag om att det här kan bli värre och läkaren sade då att jag skulle kontakta sjukvården för tips och råd, men jag tänker att det ska väl gå att hitta skydd utan att behöva boka tid på vårdcentralen?


    Finns det någon här som kan något om sådant? Hittills har jag haft nattbinda men det räcker inte riktigt längre, utan jag kan vid en plötslig hostattack läcka igenom den något. Är det apoteket jag ska vända mig till eller går det att få tag i på ICA och liknande? Jag har hört talas om Tena men får inte riktigt grepp om vad det är. Är det som en binda eller?

  • Svar på tråden Inkontinensskydd?
  • Anonym (TS)

    Det som gör mig förvirrad är att om man googlar på inkontenensskydd eller tena så förstår jag inte riktigt vad jag ska köpa. Jag tömmer mig alltså inte helt, så det är inte en jäkla blöja det handlar om.

  • Anonym (Tena)

    Tema är för små urinläckage och funkar som trosskydd/binda men funkar bättre mot urin än blod och neutraliserar ev lukt också. Finns på Ica etc. Har inte använt själv.

  • Anonym (Dsk.)

    Tena finns i olika storlekar. Allt från motsvarande ett lättare mensskydd till regelrätta inkontinensskydd dvs skydd som kan hantera större läckage upp mot en liter urin. Prata med distrikssjuksköterskan på din vårdcentral så brukar de göra en hel utredning på varför du läcker och om det går att åtgärda. Man är också bunden att göra en ordentlig utredning om vilket skydd du ska ha. Detta kan dock omfatta även vägningar av inkontinensskydd. Detta är en skyldighet enligt socialstyrelsen för att säkerställa att du får rätt skydd.

  • JennieLj

    TENA finns i många olika storlekar både som trosskydd/bindor samt som blöjor. Tror att det ska gå att köpa på apoteket och även i vissa matvarubutiker. Genom vården kan du få dem utskrivna så att du slipper betala för dem, så det kan ändå vara värt att boka in ett besök!

  • JennieLj

    TENA finns i många olika storlekar både som trosskydd/bindor samt som blöjor. Tror att det ska gå att köpa på apoteket och även i vissa matvarubutiker. Genom vården kan du få dem utskrivna så att du slipper betala för dem, så det kan ändå vara värt att boka in ett besök!

  • JennieLj

    TENA finns i många olika storlekar både som trosskydd/bindor samt som blöjor. Tror att det ska gå att köpa på apoteket och även i vissa matvarubutiker. Genom vården kan du få dem utskrivna så att du slipper betala för dem, så det kan ändå vara värt att boka in ett besök!

  • Minimalen

    Googla "tena provpaket" och gå in på Tenas länk för att beställa ett provpaket som passar dig. När du sen vet vilken som passar så talar du om det för sköterskan som då kan skriva ut dem. Förr kunde man köpa paket på Apoteket men de har inte plats för dem.

  • OlgaElvira
    Anonym (TS) skrev 2019-02-16 02:56:55 följande:

    En lungsjukdom gör mig delvis inkontinent i perioder med kraftig hosta. Jag har en historik av foglossning som inte helt har gått över efter mitt barn, men förr kunde jag hindra läckaget med vanliga bindor och sjukgymnastik, men det går inte längre. Jag behöver helt enkelt något som är bättre än allways nattbinda. Jag har varit medveten ett tag om att det här kan bli värre och läkaren sade då att jag skulle kontakta sjukvården för tips och råd, men jag tänker att det ska väl gå att hitta skydd utan att behöva boka tid på vårdcentralen?

    Finns det någon här som kan något om sådant? Hittills har jag haft nattbinda men det räcker inte riktigt längre, utan jag kan vid en plötslig hostattack läcka igenom den något. Är det apoteket jag ska vända mig till eller går det att få tag i på ICA och liknande? Jag har hört talas om Tena men får inte riktigt grepp om vad det är. Är det som en binda eller?


    Jag föreslår att du bokar tid hos inkontinenssköterskan på gyn, det finns många åtgärder för att lindra, förebygga och ibland också bota inkontinens. Både bindor för att fånga upp urinen och mekaniska hjälpmedel som man för upp i slidan för att minska risken för läckage.

    Inkontinens är ett vanligt problem för oss kvinnor och inkontinenssköterskan är den verkliga exprrten.
Svar på tråden Inkontinensskydd?